stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 218954
  • 16 دی 1399 - 21:23
3
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خبر داد:

۹ کتابخانه عمومی در استان همدان آماده افتتاح

۹ کتابخانه عمومی در استان همدان آماده افتتاح
همدان- قلم/ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: 9 کتابخانه عمومی در استان همدان آماده افتتاح است که با تخصیص اعتبارات مورد نیاز و تجهیز آن ها در چرخه فعالیت قرار خواهند گرفت.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، عاطفه زارعی ظهر امروز در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان که با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری برگزار شد اظهار کرد: در ۹ ماهه گذشته بیش از ۱۴ هزار برنامه فرهنگی در فضای مجازی توسط کتابخانه‌های عمومی استان همدان انجام شده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای اسفند ماه با شیوع بیماری کرونا کتابخانه‌ها عمومی به مدت سه ماه تعطیل شد افزود: اما کتابداران اجازه تعطیلی فعالیت‌های کتابخوانی را ندادند و اقدامات خود را به فضای مجازی تعمیم دادند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه برنامه‌های متنوع فراوانی در این مدت به مناسبت‌های مختلف برگزار شد تصریح کرد: به مناسبت سالگرد عملیات کربلای ۴ نشست معرفتی فرشته‌های اروند با محوریت کتاب هفتاد و دومین غواص با حضور راوی و نویسنده کتاب همچنین سرلشکر عزیز جعفری در فضای مجازی برگزار شد.
وی ادامه داد: در هفته دفاع مقدس نیز در کنار برنامه‌های متنوع فرهنگی برنامه به شهادت آب با محوریت کتاب آب هرگز نمی‌میرد و با حضور همسر شهید حاج میرزامحمد سلگی و سردار سالار آبنوش برگزار شد.
زارعی افزود: همچنین در ماه محرم نشست معرفتی با محوریت کاتب صحیفه سجادیه و با حضور مترجمان این اثر همچون آیت الله صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر و آیت‌الله شعبانی نماینده ولی ‌فقیه در استان همدان برگزار شد.
وی تصریح کرد: در این مدت نشست‌های تخصصی با موضوع نماز، مسائل حقوقی، کارآفرینی و … در همه شهرستان‌های استان برگزار و مسابقات کتابخوانی نیز تدارک دیده شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه بخش همدان شناسی کتابخانه مرکزی ویژه برنامه همدان در گذر زمان را ضبط و در فضای مجازی منتشر کرد ادامه داد: این ویژه برنامه که هر پنجشنبه در فضای مجازی منتشر می‌شود با بزرگان و نویسندگان همدانی به بحث و گفت و گو می‌پردازد.
وی با بیان اینکه به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز برنامه‌های متعددی توسط کتابخانه‌ها برگزار شد خاطرنشان کرد: عصر شعر قهرمان من با حضور شاعران ملی و استانی حوزه کودک و نوجوان ویژه نوجوانان برگزار شد.
زارعی با اشاره به اینکه همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در دو روز و در فضای مجازی برگزار شد گفت: در این همایش کتابداران همدانی به ارائه مقاله پرداختند.
وی در ادامه با بیان اینکه در هفته کتاب سال جاری استان همدان پنج برنده کشوری داشت اظهار کرد: پرویز اذکایی، نویسنده همدانی به عنوان خیر نمونه کشوری، محسن نجفی خواه به عنوان کتابدار خلاق، مرضیه خوشبخت و الهام نظری منظور به عنوان مدیران صفحات مجازی برتر و نازنین زهرا اصلانی به عنوان کتابخوان برتر انتخاب شدند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: استان همدان در حال برگزاری جشنواره ملی دوست من کتاب با موضوع کتاب، کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه است که با دو محور شعر و داستان در بخش کودک و نوجوان تهیه شده است.
وی با اشاره به اینکه در هفته کتاب ۹۰۰ برنامه فرهنگی توسط کتابخانه‌های عمومی انجام شد تصریح کرد: در شهرستان بهار ویژه برنامه بهار نامه برای معرفی مفاخر شهرستان بهار با حضور کارشناسان فرهنگی و ادبی برگزار شد.
زارعی ادامه داد: همچنین در شهرستان ملایر کتابداران پادکست ویژه‌ای به نام رادیو نامک را راه اندازی و هر دو هفته یک بار کتابی را به شکلی جذاب خوانش و در اختیار کتابخوانان قرار می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: در هفته کتاب کتابخانه سیار یار مهربان کاروان شادپیمایی را با همکاری شهرداری همدان با شعار ماسک بزنیم و خانه بمانیم و کتاب بخوانیم در سطح شهر به حرکت درآورد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه در هفته کتاب بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی نیز راه اندازی شد گفت: این بخش با حضور فرماندار وقت همدان به بهره‌برداری رسید و به این قشر از جامعه نیز خدمات رسانی انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرح امنت غیر حضوری کتاب نیز در این مدت راه اندازی شد اظهار کرد: اعضای کتابخانه‌های عمومی استان می‌توانند با ارسال پیامک کتاب مورد نیز خود را به امنت بگیرند به طوری که طی ۱۰ روز گذشته ۶۰۰ کتاب به شکل غیر حضوری به امانت رفته است.
زارعی افزود: همچنین محققان، اساتید و دانشجویان عضو کتابخانه‌های عمومی که تا پیش از این با حضور در محل کتابخانه می‌توانستند از پایگاه مقالاتی نور به صورت رایگان استفاده کنند امروز نیز می‌توانند به صورت غیر حضوری از این امکانات استفاده و به رایگان مقاله دانلود کنند.
وی در ادامه به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی نیز اشاره کرد و گفت: در دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی ۴۲ هزار و ۴۴۳ نفر به صورت آنلاین شرکت کردند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه برای راه اندازی کتابخانه دیجیتال برای اعضای کتابخانه نیز با اپلیکیشن طاقچه رایزنی به عمل آمده است اظهار کرد: طبق این رایزنی برای اکنت ۹۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده ک هدر صورت تأمین اعتبار آن در مرحله اول برای ۱۰ هزار عضو فعال این اپلیگیش اختصاص پیدا می‌کند.
وی در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۹ کتابخانه عمومی در استان همدان آماده بهره‌برداری می‌شود افزود: کتابخانه عمومی کوی ماماهان شهرستان فامنین با ۲۶۰ متر مربع زیر بنا با همکاری بنیاد برکت به اتمام رسیده و در مرحله تجهیز قرار دارد که تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود.
زارعی تصریح کرد: طرح توسعه کتابخانه شهید مطهری شهر فامنین نیز که از محل اعتبارات ملی در زیر بنا ۲۴۰ متر مترمربع صورت گرفت آماده شده و در مرحله تجهیز است.
وی ادامه داد: کتابخانه عمومی آل یاسین روستای اورقین شهرستان کبودراهنگ نیز که به صورت حق انتفاع بوده در ۱۱۶ متر مربع زیر بنا آماده بهره‌برداری است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه کتابخانه عمومی آیت‌الله فیاضی، روستای نیر شهرستان درگزین در ۲۸۵ متر مربع زیربنا آماده بهره‌برداری است گفت: کتابخانه آیت‌الله مظاهری شهر مریانج در یک‌هزار و ۴۰۸ متر مربع زیربنا احداث شده که تجهیز بخش‌های مختلف آن پیگیری می‌شود و تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری خواهد بود.
وی با اشاره به احداث کتابخانه شهدای گمنام رزن در ۶۶۸ متر مربع زیر بنا افزود: کتابخانه عمومی آیت‌الله بهاری شهرستان بهار نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مرحله مقاوم‌سازی است.
زارعی تصریح کرد: با مشارکت بانک پاسارگاد، دو کتابخانه عمومی در روستاهای سید شهاب شهرستان تویسرکان و یگنی‌کند ملایر هر یک در ۱۲۰ مترمربع زیربنا تا پایان سال احداث و آماده بهره‌برداری می‌شوند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.