stat counter
  • امروز : دوشنبه, ۶ بهمن , ۱۳۹۹
  • برابر با : Monday - 25 January - 2021

تیتر خبرها

دلداری گواردیولا به لمپارد بعد از اخراج از این تیم دلداری گواردیولا به لمپارد بعد از اخراج از این تیم میرسلیم: به شبهات ایجاد شده در مورد وضعیت بورس پاسخ دهید جزییاتی درباره قطعی های برق /خاموشی هرمنطقه حداکثر دو ساعت آمار کرونا همدان ۶ بهمن، یک فوتی و ۱۵ ابتلای جدید آمار کرونا استان فارس ۶ بهمن؛ ۵ فوتی و ۴۸ ابتلای جدید دستگاه امحای زباله چینی آماده نصب است عدم فعالیت اتوبوس‌های بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی جشنواره ملی «برای مادر» برگزار می‌شود آمار دختران و پسران مجرد نگران کننده است/ ضرورت الگو گیری زوج های جوان از سبک زندگی فاطمی کاهش نرخ بیکاری قم به ۸ درصد در پایان فصل پاییز ۹۹/ بازگشت ۳۰ واحد صنعتی راکد با اشتغال ۵۲۰ نفر و سرمایه گذاری ۶۱۲ میلیارد تومانی به مدار تولید از ابتدای سال جاری حل مشکلات اقتصادی در گرو ساماندهی مدیریت بازار ارز شیب نزولی شیوع کرونا در قم کند شده است/ ضرورت همراهی مردم با دستورالعمل های بهداشتی جهت مقابله با موج جدید شیوع کرونا استکبار در انتظار پاسخ کوبنده شهادت سردار سلیمانی باشد/هویت دینی هدف دشمنان در تقابل با ایران ظرفیت سوزاندن ۱۰ تنی زباله در قم با دستگاه زباله‌سوز/بهای خدمات زباله‌های عفونی افزایش یافت هیئت‌های عزاداری استان در ایام فاطمیه پروتکل‌های بهداشتی را به‌خوبی رعایت کردند ۱۰۰ درصد نهاده‌های مرغداری‌های قم تأمین‌ شد غربالگری تلفنی ۱۰هزار شهروند قمی درطرح شهید سلیمانی مبارزه ووشوکاران قمی برای نخستین بار در لیگ برتر ضرورت حمایت از استعدادها و نخبگان برای حل مشکلات اجتماعی جوزپ بورل فوریه به مسکو می‌رود اتلتیکومادرید در مسیر ۱۰۰ امتیازی شدن قرار دارد اتلتیکومادرید در مسیر ۱۰۰ امتیازی شدن قرار دارد در صورت افزایش قیمت با تولیدکنندگان مصالح سنگی برخورد قانونی خواهد شد  پاسخگوی نیازهای فزاینده حوزه ارتباطات باشیم فرانک لمپارد از هدایت چلسی برکنار شد جهانگیری :وزارت نیرو برای تامین آب شرب در تابستان برنامه ریزی کند نوسازی ناوگان سواری کرایه بین‌شهری با محصولات ایران‌خودرو برخورد قانونی با تولیدکنندگان مصالح سنگی در صورت افزایش قیمت درخواست شرکت پست برای توزیع مرسولات نمایشگاه کتاب محدودیت در تامین برق از فردا/ جداول خاموشی اعلام می شود افزایش صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا  صرفه جویی ارزی ۴۰۰ میلیون یورویی با بومی سازی مخازن میعانات گازی خط سوم انتقال برق ارمنستان به زودی بهره‌برداری می‌شود آخرین وضعیت کرونا در کاشان (ششم بهمن ماه ۹۹)/ اینفوگرافیک پایانه مسافربری مرودشت به بهره برداری می‌رسد آمار کرونا ایلام ۶ بهمن؛ بدون فوتی، ۲۳ ابتلای جدید آمار کرونا اردبیل ۶ بهمن؛ ۴ فوتی و ۲۴ ابتلای جدید آمار کرونا کرمان ۶ بهمن؛ ۲ فوتی و ۱۶ ابتلای جدید پیروزی نماینده هندبال فارس مقابل تبریزدر لیگ برتر جوانان مرگ کارگر ساختمانی در کارخانه سیمان داراب ۷۶ میلیارد ریال تخلف عمده فروشان در فارس توقف خاکبرداری غیر مجاز در اراضی ملی سپیدان احیاء ۳۵۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استهبان توسعه فناوری‌های آب و انرژی و ایجاد زیست بوم هوشمندسازی ناوگان حفاری شتاب می‌گیرد جذب ۱۰ هزار نیروی جویای کار در طرح ۲۸ مخزن نفتی فناوری‎های نوظهور حوزه آب و فاضلاب معرفی می‌شوند موتور قطب دیتاسنتر کشور ماه جاری روشن می‌شود آمار کرونا کردستان ۶ بهمن؛ ۲ فوتی و ۵۰ ابتلای جدید نظری: میلیچ برمی‌گردد/ نمی‌خواهم قایدی و دیاباته را از دست دهیم

  • کد خبر : 218087
  • ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
1

آلودگی هوا و بنزین؛ یک تجربه

آلودگی هوا و بنزین؛ یک تجربه
اگر به این موضوع نپردازیم که چه شد بنزین، از ردیف متهمان اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها کنار رفت، اجحاف در حق کسانی است که در سال‌های اخیر برای ارتقای کیفیت بنزین تلاش کردند.
قلم | qalamna.ir :
حمیدرضا شکوهی| آلودگی هوای این روز‌های تهران از جمله مسائلی است که نشان می‌دهد اگر عزم همگانی برای رفع مشکلی وجود نداشته باشد، نمی‌توان امید به رفع آن داشت. در زمان آلودگی هوای تهران در سال‌های گذشته، همواره انگشت اتهام به سمت سوخت خودرو‌ها می‌رفت و طرح‌هایی مثل تردد زوج یا فرد خودرو‌ها اجرا می‌شد.
 
اما حالا دیگر همه می‌دانند که مشکل آلودگی هوا، دیگر از سوخت خودرو‌ها نیست، چراکه وضعیت تولید بنزین در ایران طی سه سال اخیر کاملا دگرگون شده است. اما ارتقای کیفیت بنزین تولیدی در ایران، تنها یک حلقه از زنجیره‌ای است که موجب کاهش آلودگی هوا می‌شد و هنوز لازم است در مورد ارتقای کیفی خودروها، سوخت نیروگاه‌ها، افزایش ناوگان حمل‌ونقل و عمومی و موارد مرتبط، کار‌های فراوانی انجام شود.
 
اگر به این موضوع نپردازیم که چه شد بنزین، از ردیف متهمان اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها کنار رفت، اجحاف در حق کسانی است که در سال‌های اخیر برای ارتقای کیفیت بنزین تلاش کردند.

سال ۱۳۹۶، میانگین میزان تولید روزانه بنزین در ایران ۵۹ میلیون لیتر و میزان واردات ۱۷ میلیون لیتر بود. اما از ابتدای سال ۹۶، تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از ۳ میلیون لیتر در روز، ابتدا به ۱۲ میلیون لیتر و در انتهای سال به ۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافت؛ بنزینی که کیفیتی بالاتر از بنزین سایر پالایشگاه‌ها داشت. این افزایش کمی و کیفی در پالایشگاه‌های بندرعباس و شازند نیز محسوس و ملموس بود.

 
میزان تولید بنزین در پایان سال ۹۷ به بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسید. این افزایش کمی، وقتی می‌توانست ارزشمند باشد که با ارتقای کیفی همراه باشد. در سال ۹۶، تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس کمتر از ۳ میلیون لیتر در روز بود و تولید بنزین یورو در پالایشگاه شازند هم که ۱۵ میلیون لیتر در روز بود به دلیل انحراف الفین، کیفیت بالایی نداشت.
 
اما در سال ۹۸، تولید روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو با بررسی و تایید مولفه‌های زیست‌محیطی ثبت که موجب تقدیر رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست از وزیر نفت شد. بخش مهمی از ارتقای کیفیت بنزین در کشور، حاصل افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که میزان گوگرد و الفین آن صفر است!
 
افزایش کمی و کیفی بنزین تولیدی در ایران طی سه سال اخیر، اتفاق مهمی با دو تاثیر بسیار ارزشمند بود. نخست اینکه موجب کاهش بی‌سابقه سهم بنزین در آلودگی هوای کلانشهر‌ها شد تا دیگر وقتی صحبت از آلودگی هوا می‌شود، مسوولی به یاد زوج یا فرد کردن تردد خودرو‌ها نیفتد و مسائل مهمی همچون مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها که قبلا کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، مطرح شود.
 
دوم اینکه افزایش تولید بنزین و ارتقای کیفی آن موجب افزایش صادرات بنزین توسط ایران شد؛ آن هم نه فقط صادرات بنزین به ونزوئلا که بسیار رسانه‌ای شد، بلکه کشور‌های اطراف همچون پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان و کردستان عراق. امروز علاوه بر آنکه کل نیاز کشور به بنزین بدون واردات تامین می‌شود، ایران به بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین در منطقه تبدیل شده که اتفاق مهمی است.
 
جالب اینجاست که در چنین شرایطی، منتقدان بیژن زنگنه، وزیر نفت تلاش می‌کنند او را دشمن پالایشگاه‌سازی توصیف کنند! در حدود ۳۵ سال، ظرفیت پالایشی ایران تنها ۵۶ درصد بیشتر شده بود و از یک‌میلیون و ۱۸۵ هزار بشکه در سال ۵۷ به یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ رسیده بود. اما در سال‌های اخیر این ظرفیت حدود نیم میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.
 
فراموش نکنیم که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال ۹۲ با پیشرفت عملیاتی ۳۵ درصد تحویل دولت جدید شد و پیشرفت کلی ۶۵ درصدی آن مربوط به بخش مهندسی و خطوط لوله و آبگیر‌ها بود! در حالی که پالایشگاه باید تا سال ۹۱ افتتاح می‌شد. این‌ها را نوشتم تا به همان حرف اول برسم. اگر اراده‌ای باشد، مشکل آلودگی هوا هم حل می‌شود.
 
همان‌طور که در سال‌های اخیر نقش یکی از حلقه‌های ایجادکننده آلودگی هوا، یعنی سوخت خودرو‌ها کمرنگ شد. اما آیا چنین عزم و اراده‌ای برای ارتقای کیفیت خودروها، کاهش تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی، بهبود وضعیت سوخت نیروگاه‌ها و افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم وجود دارد؟!
هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار حمیدرضا شکوهی

دیدگاه کاربران

ملاحظات ارسال دیدگاه
  • نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد.
  •  نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
 

استفاده از اخبار با ذکر منبع وبگاه خبری قلم مجاز است.

2011 - 2020 ©
Qalam News Agency qalamna.ir . All rights reserved