stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 216281
  • 12 دی 1399 - 15:33
0

ظریف: ایران به‌دنبال جنگ با آمریکا نیست

قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه ایران  در واکنش به برخی تحرکات اخیر آمریکا در منطقه گفت که ایران به دنبال جنگ نیست اما آشکارا و مستقیما از خود دفاع خواهد کرد.
 محمدجواد ظریف  در صفحه توییترش نوشت: دونالد ترامپ[رئیس جمهور آمریکا] و طرفدارانش به جای مبارزه با کووید-۱۹ در آمریکا میلاردها پول را صرف به پرواز درآوردن [بمب افکن های] B۵۲ و فرستادن نیروی دریایی به منطقه ما می کنند. ظریف ادامه داد: اطلاعات به دست آمده از عراق نشانگر دسیسه ای برای جور کردن بهانه ی جنگ است. ایران به دنبال جنگ نیست اما آشکارا و مستقیما  از مردمش،  امنیتش و منافع حیاتی اش دفاع خواهد کرد.
توئیت ظریف پس از آن منتشر می‌شود که یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که دو بمب‌افکن استراتژیک بی-۵۲ برای دومین بار ظرف یک ماه گذشته بر فراز خلیج فارس به پرواز در آمدند، اقدامی که هدف از آن «بازداشتن ایران» از حمله به اهداف آمریکایی در خاورمیانه عنوان شده است.این مقام ارشد نظامی آمریکا گفته که پرواز دو بمب‌افکن یاد شده در واکنش به علائمی است، حاکی از این‌که ایران قصد دارد ظرف روزهای آینده حملاتی را علیه اهداف متحدان ایالات متحده در عراق یا دیگر نقاط خاورمیانه انجام دهد.اما  ظریف نوشت که «اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته‌وپرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است».
خروج ناو هواپیمابر آمریکا از خلیج‌فارس
در آستانه سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، ایالات متحده اعلام کرد تصمیم گرفته است که ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» را از خلیج فارس خارج کند.ناو نیمیتز از اواخر ماه نوامبر در این منطقه در حال گشت‌زنی بود.با خروج تنها ناو هواپیمابر آمریکا از خلیج فارس، قدرت تهاجمی ایالات متحده در میانه تنش‌ها با ایران کاهش خواهد یافت.
این در حالی است که کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرده بود پرواز جنگنده‌های «بی-۵۲» بر فراز خلیج فارس نمایش قدرتی در برابر ایران است تا از هرگونه حمله به نیروها یا منافع آمریکا در منطقه خودداری کند.با این‌حال،  میلر روز پنج‌شنبه بدون اشاره به ایران، از تصمیم ایالات متحده به بازگرداندن ناو نیمیتز به آمریکا خبر داد.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم  اعلام کرد که ناو هواپیمابر “یو اس اس نیمیتز” منطقه عملیات فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه را به سمت پایگاه دریایی “نورفولک” در ایالت ویرجینیا ترک کرد. یک منبع مسئول در پنتاگون  گفت که خروج ناو هواپیمابر نیمیتز از منطقه خاورمیانه در چارچوب رساندن این “پیام اطمینان بخش است که مسیر تنش با ایران به سمت تنش‌های بیشتر حرکت نمی‌کند”.طبق گفته پنتاگون، ناو هواپیمابر نیمیتز ماموریت‌های نظامی را در منطقه انجام داد که آخرین آنها در نزدیکی سواحل سومالی بود.
تعداد کادرهای ناو هواپیمابر نیمیتز به حدود پنج هزار تن می‌رسد که طی سال‌های گذشته در ماموریت‌های حمایت از عملیات کشورهای ائتلاف ضد داعش و همچنین ماموریت‌های نظامی آمریکا در عراق و افغانستان مشارکت کردند.
هشدار ایران به شورای امنیت درباره تحرکات آمریکا
نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان، به ویژه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.در این نامه آمده است آمریکا علاوه بر اعزام سلاح‌های پیشرفته و بسیار پیچیده به این منطقه در چند هفته گذشته، به انجام برخی اعمال تحریک‌آمیز نظامی نیز مبادرت کرده است که به پرواز در آوردن تعدادی از بمب‌افکن‌های راهبردی دوربرد خود در روزهای اخیر بر فراز خلیج فارس از جمله آنها است.نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد یادآور شده است: به موازات این تحرکات، مقامات آمریکا نیز همچنان به ارائه اطلاعات جعلی، ایراد اتهامات بی‌اساس و بیانات تهدیدکننده و تحریک‌آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داده‌اند و مجموع اینگونه اقدامات ستیزه‌جویانه این کشور، محیط امنیتی پرتنش این منطقه بسیار حساس را وخیم‌تر ساخته است.
در این نامه اضافه شده است: این اقدامات جنگ‌طلبانه اگر کنترل نشود، می‌تواند تنش را به سطح هشدار دهنده‌ای افزایش دهد و بدیهی است که مسئولیت کامل تمام عواقب آن نیز بر عهده آمریکا خواهد بود.نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال درگیری نیست، تاکید کرده است: توانایی و عزم قاطع ایران برای حفاظت از مردم خویش، دفاع از امنیت، حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع حیاتی خود و همچنین پاسخ قاطع به هر گونه تهدید یا استفاده از زور علیه ایران نباید دست کم گرفته شود.
در این نامه تصریح شده است: از آنجاکه چنین ماجراجویی نظامی در تضاد آشکار با اهداف و اصول سازمان ملل و دارای آثار جدی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، از شورای امنیت انتظار می‌رود آمریکا را وادار سازد به اصول و قواعد حقوق بین الملل پایبند باشد و این اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.
سفیر ایران در عراق: به دنبال جنگ نیستیم
 سفیر کشورمان در عراق با بیان اینکه خون شهدا پایمال نخواهد شد، تاکید کرد که ایران به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست.
 ایرج مسجدی ،  در مراسمی که به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت:خون شهدا هدر نخواهد رفت و کسانی که این اقدام زشت را انجام دادند پشیمان خواهند شد.
وی تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران اگر به دنبال جنگ و یا پاسخ بود ، می دانست کدام نقاط آمریکا را هدف قرار دهد. ایران سفارت آمریکا در بغداد را هدف قرار نمی دهد و به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست. آمریکا پایگاه و مواضع نظامی در منطقه تاسیس می کند و دیگران را متهم می کند درحالی که ماموریت این پایگاه ها دخالت در امور عراق و هدف قرار دادن فرماندهان مقاومت در این کشور است.
ادعای روزنامه روسی درباره  آمادگی جنگ با ایران
یک روزنامه روسی نوشت:به اعتقاد کارشناسان، خطر آغاز جنگ بسیار زیاد است و برای این منظور، تمامی مقدمات فراهم می باشد. روزنامه مسکوفسکی کامسومولتس روسیه در واکنش به تحرکات آمریکا و اعزام بمب افکن های بی ۵۲ و هواپیماهای سوخت رسان به این بمب افکن‌ها در گزارشی نوشت: آمریکا و اسرائیل آماده جنگ با ایران هستند. در این گزارش می‌خوانیم:اوضاع جاری در خاور میانه به شدت، رو به وخامت است. در آستانه سالگرد ترور  سردار قاسمی سلیمانی توسط آمریکایی‌ها، در منطقه منتظر انتقام جویی باشند. در این زمینه، آمریکا زیر دریایی هسته ای و رزم ناوهای خود را به خلیج فارس اعزام کرده است.
فعالیت نظامی آمریکا در منطقه افزایش یافته است. در روز ۲۲ ماه دسامبر، خبر رسید که زیر دریایی هسته‌ای جورجیا و دو رزم ناو آمریکا وارد خلیج فارس شده اند. همزمان با آن، گروه ضربت نیروی هوایی آمریکا نیز وارد اقیانوس هند شده است. متحدان آمریکا در منطقه نیز از نیروهای آمریکایی حمایت می‌کنند. از جمله، می توان به اعزام زیر دریایی اسرائیلی به منطقه اشاره کرد.
برای هرگونه واکنش آماده هستیم
 فرمانده کل سپاه درباره تحرکات اخیر در منطقه با بیان این که این تحرکات بازتاب پیامدهای ناشی از اشتباه سال گذشته آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار بزرگ سپاه اسلام و ابومهدی المهندس و یارانش است، تصریح کرد: در هر صورت ما برای هرگونه واکنش آماده هستیم.
 سرلشکر  حسین سلامی،  در پاسخ به پرسشی درباره تحرکات اخیر دشمنان در منطقه اظهار کرد: به هر شکل تحرکات دشمن رفتاری مربوط به خود است اما ما معتقدیم که این تحرکات بازتاب پیامدهای ناشی از اشتباه سال گذشته آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار بزرگ سپاه اسلام و ابومهدی المهندس و یارانش است که یک بغض فشرده‌ای را میان جوانان غیر جوانان جهان اسلام ایجاد کرده‌اند.وی با بیان اینکه «این بغض فشرده مثل یک کابوس همیشه آمریکایی‌ها را رنج می ‌دهد و آنها برای نجات از این کابوس خطرناکی که احساس می‌کنند دست به یک سلسله تحرکاتی می‌زنند» تصریح کرد: در هر صورت ما برای هرگونه واکنش آماده هستیم.
فرمانده کل سپاه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا امروز جمهوری اسلامی ایران از اینکه شاید ترامپ حمله یا اشتباهی علیه ایران انجام دهد، نگرانی دارد؟ تاکید کرد: ایران هیچ نگرانی ندارد و ما برای دفاع از استقلال خود، منافع حیاتی و دستاوردهای انقلاب بزرگ‌مان آماده هستیم و این آمادگی را ظرف ۴۱ ساله گذشته ایجاد کردیم.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.