stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 21480
  • 06 دی 1394 - 1:06
2

جهان در سال ۲۰۱۵ همراه با جنگ، ترور و گلوله

جهان در سال ۲۰۱۵ همراه با جنگ، ترور و گلوله

روزهای پایانی سال ۲۰۱۵ میلادی به شماره افتاده است؛ هر شماره از این روزهای باقی مانده را می‌توان با انبوه خبرهای بد و خوب به خاطر سپرد اما شرم‌آور این است که جهان مانند چند سال اخیر اتفاقات خوبش را گذاشته برای روز مبادا و خاطرات بدش مانده روی تکرار.

قلم | qalamna.ir :

با بسیار اتفاقات بد و اندک خبرهای خوب حالا که روزهای سال “پاییز زده” ۲۰۱۵ رو به پایان است بهتر است جوجه‌هایمان را بشمریم و ببینیم طی این ۳۶۵ روز چه بر سرمان رفته و چه بر سر جهان آمده است.

ژانویه

ملک عبدالله راهی بیمارستان شد

ساعات اولیه سال ۲۰۱۵ با خبر راهی شدن ملک عبدالله، پادشاه عربستان به بیمارستان آغاز شد. خبر چندان جدید و بی‌سابقه نبود اما تلاش مقامات سعودی در پنهان کردن ماجرا و اخبار ضد و نقیض از فوت و حیات پادشاه ۹۰ ساله عربستان حساسیت‌ها درباره این خبر را بالا برد.

شارلی ابدو، عیدی القاعده یمن به پاریس

فقط هفت روز از ژانویه ۲۰۱۵ گذشته بود که حمله دو مرد مسلح سیاه‌پوش به دفتر مجله شارلی ابدو در پاریس ۱۲ کشته برجای گذاشت. دو روز بعد برادران کواچی، عوامل حمله به شارلی ابدو در حومه پاریس اقدام به گروگانگیری کردند. این دو برادر ۳۴ و ۳۲ ساله در حمله پلیس کشته و گروگان‌ها آزاد شدند. هم‌زمان با گروگانگیری برادران کواچی، مردی به نام “آمدی کولیبالی” و زنی به نام “حیات بوم‌الدین” در سوپرمارکت کوشه متعلق به یهودیان پاریس اقدام به گروگانگیری کردند. در این حادثه با وجود حمله پلیس و کشته شدن عامل گروگانگیری چهار تن دیگر کشته شدند.

راهپیمایی اتحاد در پاریس

۱۱ ژانویه بیش از ۱٫۵ میلیون تن از مردم فرانسه در کنار ۴۰ تن از سران کشورها برای ابراز اتحاد خود در مقابل حملات نفرت‌بار تروریستی اخیر پاریس به خیابان‌های پاریس آمدند. درخواست تظاهرکنندگان مبنی بر پایان دادن به تروریسم با حضور رییس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر اسرائیل در بین آن‌ها گویی به سخره گرفته شده بود.

پایان پوچ یک پرونده

چهار سال پس از استعفای حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر بعد از بارها رفت و آمد به دادگاه، ۱۴ ژانویه ۲۰۱۵ وکیل مبارک خبر آزادی موکلش را به رسانه‌های جهان مخابره کرد. حکم آزادی او پس از ۳۰ سال حکومت‌داری در قاهره و تبرئه او در پرونده قتل تظاهرکنندگان انقلاب سال ۲۰۱۱ در حالی صادر شد که او چند ماه بعد تنها به اتهام استفاده شخصی از پول کشور به پرداخت ۱۲۵ میلیون پوند مصری و ۳ سال حبس محکوم شد.

“شارل دوگل” در خاورمیانه

با گذشت یک هفته از حملات پاریس، دولت فرانسه تصمیم گرفت تا اقدامات عملی خود علیه تروریست‌های خاورمیانه را افزایش دهد از این رو با دستور فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه ناو شارل دوگل در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۵ سفرش به مقصد آب‌های خاورمیانه را آغاز کرد.

بار دیگر اسرائیل و حزب‌الله

عصر یک‌شنبه ۱۸ ژانویه تجاوز بالگردهای ارتش صهیونیستی و شلیک موشک از جانب آنها باعث شهادت چند عضو حزب‌الله و تعدادی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جولان شد. ۱۰ روز پس از این اتفاق حزب‌الله با پرتاب موشک به سمت مواضع رژیم صهیونسیتی دو سرباز اسرائیلی را از پا درآورد.

یمن، کاخ ریاست جمهوری و حوثی‌ها

۲۰ ژانویه نیروهای حوثی با اعلام اینکه دولت منصور هادی به وعده‌های اصلاحاتی خود عمل نکرده، کاخ ریاست‌جمهوری را محاصره و اشغال کردند. فردای آن توافق آتش‌بسی بین طرفین امضا شد که منافع حوثی‌ها را تضمین می‌کرد اما تنها ۲۴ ساعت پس از آن رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و تمام اعضای کابینه از سمت خود استعفا دادند.

وعده ملک عبدالله و عزرائیل

شایعات مرگ ملک عبدالله که سال نو با آن‌ها آغاز شد پس از ۳۰ روز به واقعیت پیوست و ملک عبدالله پس از ۱۰ سال سلطنت به وعده خود با عزرائیل رسید.

فوریه

آتش داعش هم‌چنان شعله‌ور

گروه تروریستی داعش در پی شکست گفتگوها با دولت اردن «معاذ الکساسبه» خلبان اردنی را در تاریخ سوم فوریه زنده زنده سوزاند. عناصر داعش ویدیویی را منتشر کردند که ظاهرا صحنه سوزاندن معاذ کساسبه، خلبان اسیر اردنی را در داخل یک قفس آهنی نشان می‌داد. این خلبان ماه دسامبر سال گذشته میلادی بعد از سقوط جنگنده‌اش توسط داعش به اسارت گرفته شده بود.

دانمارک در شوک حملات تروریستی

نخستین حادثه تروریستی در دانمارک در بعد از ظهر روز شنبه ۱۴ فوریه رخ داد و یک کافه‌رستوران که محل یک نشست فرهنگی با موضوع هنر، کفر و آزادی بیان بود، هدف تیراندازی عمر عبدالحمید الحسین قرار گرفت. در این حادثه یک نفر کشته و سه مأمور پلیس زخمی شدند. حادثه بعدی چند ساعت بعد و در نزدیکی کنیسه یهودیان رخ داد. در جریان این حمله یک نفر کشته و دو مامور پلیس زخمی شدند. حادثه سوم در نزدیکی ایستگاه مرکزی راه‌آهن کپنهاگ رخ داد و این بار این پلیس دانمارک بود که به سوی یک نفر تیراندازی کرد و باعث شد این حمله یک قربانی داشته باشد.

ترور رهبر اپوزیسیون روسیه

“بوریس نمتسوف” رهبر مخالفان در روسیه که منتقد رئیس جمهوری این کشور و مداخله مسکو در امور داخلی اوکراین بود، اواخر روز جمعه ۲۷ فوریه در حمله افراد ناشناس در مرکز مسکو ترور شد. نمتسوف، ۵۵ ساله تنها سه ساعت پیش از به قتل رسیدن در گفت‌وگویی با رادیو “اکو” (Echo) در مسکو ولادیمیر پوتین را به “تجاوز بی‌معنا به خاک اوکراین” متهم کرد، تجاوزی که به گفته نمتسوف، “اقتصاد روسیه را در بحران فرو برده است”. خبرگزاری‌ها از این مصاحبه رادیویی به عنوان میراث سیاسی نمتسوف یاد کرده‌اند.

مارس

پیروزی استراتژیک عراق در تکریت

دوم مارس ۲۰۱۵ نیروهای عراق با پشتیبانی نیروهای ایرانی و بدون حمایت نیروهای ائتلاف ضدداعش توانستند تکریت را از اشغال داعش خارج کنند. عملیات آزادسازی تکریت استراتژک‌ترین عملیات نیروهای عراقی بوده است.

نتانیاهو در یارگیری کنگره و اوباما

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دعوت کنگره سوم مارس به آمریکا سفر کرد و خطاب به نمایندگان درباره معایب و مضرات تلاش باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران به سخنرانی پرداخت. طی این دیدار که دو هفته پیش از انتخابات اسرائیل صورت گرفت، اوباما حاضر به دیدار با نتانیاهو نشد.

اتحاد دو شیطان

بوکوحرام گروه تروریستی فعال در نیجریه که تلاش دارد در این کشور دولتی با خوانش خود از اسلام ارائه دهد در ششم مارس ۲۰۱۵ به داعش اعلام وفاداری کرد.

داعش در تونس

پیش از ظهر چهارشنبه ۱۸ مارس، یاسین لبیدی و حاتم خاچنانوی داعشی به موزه باردو در تونس حمله کرده و بیش از ۲۰۰ تن را گروگان گرفتند. در این حادثه که با بمبگذاری در پارلمان تونس همراه شد ۲۰ تن از جمله گردشگران فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی و تونسی در میان کشته شدگان بودند.

آغاز جنگ نفرین شده یمن

ائتلاف کشورهای عربی متشکل از عربستان، امارات متحده، قطر، کویت و بحرین با همراهی مصر، مراکش، اردن و سودان ۲۵ مارس ۲۰۱۵ حمله هوایی خود را تحت عنوان ” عملیات طوفان قاطع” علیه انصارالله یمن و حامیان علی عبدالله صالح و در حمایت از منصور هادی آغاز کردند.

آوریل

عصر جدید در روابط آمریکا-کوبا

در حاشیه کنفرانس «آمریکا» در پاناما روسای جمهور دو کشور کوبا و آمریکا پس از پنجاه سال در نهم آوریل ۲۰۱۵ با یکدیگر دیدار کردند و به یکدیگر آغاز بهبود روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها را وعده دادند.

آزادسازی ۳۰۰ گروگان از چنگال بوکوحرام

وزارت دفاع نیجریه ۲۷ آوریل با اعلام این خبر، یکی دیگر از معدود اخبار خوشایند سال گذشته را منتشر کرد. در عملیات نیروهای نیجریه ۲۰۰ دختر و ۹۳ گروگان زن از اسارت بوکوحرام آزاد شدند.

مه

پیروزی دیوید کامرون در انتخابات پارلمانی

حزب محافظه کار نخست‌وزیر انگلیس توانست رقیب کارگر خود را در انتخابات هشتم مه کنار بزند و اکثریت کرسی‌ها را بگیرد. به این ترتیب کامرون برای دوره‌ای پنج ساله نخست‌وزیر انگلیس شد.

مرگ گریبان مرسی را می‌گیرد

محمد مرسی، رییس‌جمهور مخلوع مصر در دادگاهی به مرگ محکوم شد و تصمیم‌گیری نهایی درباره آن به آینده موکول شد.

ژوئن

انتخاباتی که سرنوشت یک منطقه را تغییر داد

هفتم ژوئن حزب رجب‌ طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه نتوانست در انتخابات پارلمانی اکثریت کرسی‌ها را کسب کند و به این ترتیب مجبور به تشکیل دولت ائتلافی شد. تمایل اردوغان به تشکیل دولت تک حزبی، ترکیه را در مسیر انتخابات زودهنگام قرار داد و این مسئله بر تمامی تصمیمات داخلی و خارجی آن تاثیر گذاشت. در پی تمامی این وقایع شرایط در منطقه نیز تغییر کرد.

حملات تروریستی در فرانسه، کویت و تونس

جمعه ۲۶ ژوئن یکی از بدترین روزهای یک سال گذشته بود. زمانی که در یک روز سه حمله تروریستی در سه نقطه مختلف صورت گرفت. ساعات اولیه صبح جمعه لیون فرانسه میزبان یکی از این حملات بود. در این حمله یک تن که سرش از بدن جدا شده‌ بود کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. پس از آن انفجار انتحاری در مسجد شیعیان در کویت در خروجی رسانه‌های جهان قرار گرفت. بنا به گفته شاهدان عینی دراین حمله یک عامل انتحاری وارد مسجد امام صادق (ع) کویت شده و خود را در میان نمازگزاران منفجر کرد. در این حمله تروریستی ۲۵ تن شهید و حدود ۲۰۰ تن زخمی شدند. در تکمیل فاجعه جمعه ۲۶ ژوئن در جریان حمله‌ای مسلحانه به هتلی در شهر ساحلی سوسه در تونس ۲۷ تن کشته شده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

ژوئیه

بازگشایی سفارتخانه گامی دیگر در روابط کوبا-آمریکا

مقر دیپلماتیک کوبا در واشنگتن و دفتر حافظ منافع آمریکا در هاوانا از دوشنبه یکم ژوئیه به صورت رسمی کار خود را به عنوان سفارت آغاز کردند و دو دشمن دوران جنگ سرد، فصل جدیدی از مناسبات را آغاز در پی گرفتند.

رفراندوم اقتصادی یونان

در رفراندوم پنجم ژوئیه یونان ۱۰ میلیون واجد شرایط نظر “آری” یا “خیر” خود را برای پذیرش و یا رد شروط وام‌دهندگان خارجی به صندوق انداختند. دولت یونان پس از پنج ماه مذاکره با شرکای اروپایی در شب ۲۶ – ۲۷ ژوئن همه را با اعلام خبر برگزاری رفراندوم شوکه کرد. دولت آتن بر این باور بود که رای “خیر” مردم موجب تقویت موضع آنها در مذاکرات می‌شود و سرانجام به توافق بهتری ختم خواهد شد.

لمس یک توافق رویایی

۱۴ روز از آغاز تابستان ۲۰۱۵ نگذشته بود که پس از سال‌ها تحریم و مذاکره بین طرفین خبرها درباره توافق رویایی ایران و ۱+۵ درباره پرونده هسته‌ای ایران تایید شد.

حملات تروریستی ترکیه، آغاز بر باد رفتن کردها

بیستم ژوئیه انفجار یک عامل انتحاری در مقابل مرکز فرهنگی سوروچ در استان شانلی اورفای ترکیه ۲۷ تن کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشت. دو روز پس از این حمله دو افسر ترکیه‌ای در استان شانلی اورفا کشته شدند و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) مسئولیت آن را بر عهده گرفت. این حملات آغاز تغییر سرنوشت کرد‌های ترکیه بود که پس از دهه‌ها در حال مذاکره مستقیم با دولت آنکارا بودند و در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن توانسته بودند به پیروزی چشمگیری دست یابند. ۲۴ ژوئیه دولت ترکیه هم‌زمان حملات هوایی علیه داعش و مناطق کردنشین شمال عراق را آغاز کرد.

ملاعمر دو ساله که مُرده!

منابع نزدیک به محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان و همچنین منابع امنیتی این کشور در تاریخ ۲۹ ژوئیه اعلام کردند ملا عمر، رهبر گروه طالبان “دو یا سه سال پیش” درگذشته است. خبر درگذشت ملا محمد عمر از سوی حکومت پاکستان در اختیار مقام‌های افغان قرار گرفته بود.

اوت

جنازه آیلان کوردی تنه به دنیایی کریه اما واقعی

ظهر سوم اوت ۲۰۱۵ هیچ چیزی بیشتر از جنازه یک کودک سه ساله نمی‌توانست ذهن دنیا را از منجلابی که در آن جا خوش کرده، منحرف کند. تصویر پسرکی با لباس قرمز و صورتی در گِل در سواحل ترکیه هرچند باز هم نتوانست جهان را از تداوم جنگ‌ها باز دارد اما دست کم مانند عرق شرم روی پیشانی کشورهایی نشست که از ورود پناهجویان جلوگیری می‌کردند؛ عرقی که زود هم خشک شد.

اصلاحات العبادی عراقی

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق به منظور عملی ساختن خواست جامعه و مرجعیت دینی عراق، یک بسته اصلاحی ارائه کرد و مجلس، این بسته اصلاحی را در ۹ اوت با رای ۲۹۷ نماینده به تصویب مجلس رساند. تصویب این بسته اصلاحی در مجلس با رای بالا و همچنین حمایت قاطع مرجعیت از طرح اصلاحی دولت، پشتوانه کافی برای العبادی بود که به سرعت طرح خود را اجرائی کند. العبادی به این منظور در گام اول، یازده پست وزارتی را حذف کرد و دستور ادغام تعدادی از وزارتخانه‌ها را داد. این اصلاحات اما بعدتر با بروز موانعی به صورت موقت لغو شد.

انفجارهای بانکوک

دوشنبه ۱۷ اوت انفجاری در نزدیکی معبدی در مرکز بانکوک رخ داد و در جریان آن ۲۲ تن شامل سه تبعه چینی کشته شده و ۱۲۰ تن دیگر نیز زخمی شدند. فردای این حادثه در حالی که هنوز اهداف آن مشخص نشده بود ساعت ۱:۲۰ دقیقه روز سه‌شنبه بمبی توسط فردی ناشناس به سوی پلی در بانکوک پرتاب و زیر آب منفجر شد.

روز غم‌انگیز میراث فرهنگی

اگر همه اتفاقات سال ۲۰۱۵ تا چند دهه آتی از یاد بروند فاجعه ۲۴ اوت برای ابد در تاریخ نوشته خواهد شد. با سقوط مناطق مرکزی سوریه و اشغال شهر پالمیرا توسط داعش، ۲۴ اوت تروریست‌های این گروه بیش از ۵۰ درصد از آثار باستانی این کشور را تحت تصرف خود درآوردند که برخی از آنها را تخریب کرده و از بین بردند. آمفی تئاتر رومی، مقبره‌های شخصیت‌های دینی، صومعه مار إلیان پرهیزگار و معبد بعل شمین از جمله این آثار باستانی بودند.

سپتامبر

حاجی‌ها در قربانگاه

در مرگبارترین حادثه حج، در ۲۴ سپتامبر هم‌زمان با عید قربان دستکم بیش از ۲۰۰۰ حاجی در منا بر اثر فشار جمعیت قربانی شدند. بیش از ۴۰۰ ایرانی در این فاجعه جان خود را از دست دادند. با وجود اینکه شهروندان کشورهای متعددی در این حادثه جان باختند اما هنوز هیچ اقدام هماهنگی بین کشورهایی که ادعا می‌کنند بی‌تدبیری دولت عربستان این فاجعه را به بار آورده صورت نگرفته است.

رویارویی دوباره مسکو و واشنگتن در سوریه

در حالی که ماه‌ها صحبت از حمایت نظامی مسکو از دمشق بود، دستور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه برای حمله به سوریه جهت جلوگیری از بازگشت تروریستهای روسی به این کشور در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ باز هم بسیاری را متعجب کرد. حالا مسکو و واشنگتن بعد از سال‌ها دوباره در میدانی مشترک می‌جنگند.

اکتبر

یک حمله اشتباهی ساده!

جنگنده‌های آمریکایی، نیمه شب سوم اکتبر بیمارستانی متعلق به “پزشکان بدون مرز” را در ولایت قندوز در شمال افغانستان بمباران کردند. این هواپیماها در عملیات پشتیبانی از نیروهای افغان که برای بیرون راندن شورشیان مسلح وابسته به گروه طالبان از شهر قندوز می‌جنگیدند، حضور داشتند. ۴۲ تن در ان حمله که بعدتر اشتباهی توصیف شد و باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا را مجبور به عذرخواهی کرد کشته شدند.

بازگشت تروریسم به ترکیه

دهم اکتبر این بار آنکارا هدف حملات تروریستی قرار گرفت. دو انفجار جداگانه در یک راهپیمایی صلح‌آمیز در پایتخت ترکیه جان بیش از ۱۰۰ تن را گرفت و چد صد تن دیگر را زخمی کرد. این دو انفجار به فاصله ۵۰ متر از یکدیگر، تقریبا هم‌زمان و در نزدیکی ایستگاه اصلی قطار شهر رخ داد.

حالا انتفاضه سوم

طی دو هفته آغازین ماه اکتبر درگیری بین فلسطینی‌ها و نیروهای اسرائیلی بر سر افزایش تجاوز اسرائیلی‌ها به مسجد الاقصی بالا گرفت و تنها طی ۱۴ روز ۳۲ فلسطینی و ۷ اسرائیلی کشته شدند. این درگیری‌ها که در بیت‌المقدس آغاز شد به این منطقه محدود نماند و تا هفته‌های بعد ادامه یافت.

سقوط پرواز روسی در صحرای سینا

اکتبر با سقوط یک هواپیمای مسافربری روسیه در صحرای سیناء مصر و کشته شدن تمامی سرنشینان آن به پایان رسید. این هواپیما مسافربری بود و ۲۱۷ مسافر و ۷ خدمه داشته که از منطقه گردشگری شرم‌الشیخ در جنوب شبه جزیره سیناء به سمت روسیه در حال پرواز بود و سقوط کرد. داعش مسئولیت سرنگونی این هواپیمای مسافربری ایرباس روسیه را بر فراز صحرای سینا بر عهده گرفت.

نوامبر

اردوغان هنوز در قدرت

یکم نوامبر انتخابات زودهنگام پارلمانی ترکیه با دستور مستقیم رییس‌جمهور این کشور برگزار شد و همان طور پیش رفت که سیاستمداران ترک پای آن آبرویشان را گذاشتند. عدالت و توسعه باز هم مانند ۱۲ سال گذشته توانست اکثریت کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دهد.

“پاریس در آتش”

نوامبر ۲۰۱۵ یک “۱۱ سپتامبر” در خودش داشت. ۱۳ نوامبر سه حمله هماهنگ شده نه تنها پاریس قربانی که تمام اروپا را لرزاند. تنها در یکی از این حملات که گروگانگیری در یک سالن کنسرت بود ۸۹ تن کشته شدند. چند ده نفر دیگر در حمله به یک رستوران و یک تن در حمله انتحاری به استادیوم فوتبال هم‌زمان با بازی دو تیم فرانسه و آلمان جان باختند. داعش مسئولیت این حمله را پذیرفت. این حمله باعث حضور گسترده‌تر اروپایی‌ها در جنگ علیه داعش در عراق و سوریه شد.

گروگانگیری در مالی

۲۰ نوامبر این بار مالی میزبان یک حمله تروریستی بود. در این حمله ۱۰ فرد مسلح به هتل “رادیسون بلو” در شهر باماکو پایتخت مالی هجوم برده و دست کم ۱۷۰ نفر را گروگان گرفتند. القاعده در مغرب (مراکش) و گروه المرابطون، که شاخه‌ای از آن است، مسئولیت این حمله را که طی آن ۲۷ تن کشته شدند، به عهده گرفتند.

پای ترکیه روی دم روسیه

۲۴ نوامبر اما خبری عجیب جهان را به خود جلب کرد. جنگنده روسی توسط دو موشک اف ‌۱۶ ترکیه‌ای در سوریه سقوط کرد. این جنگنده در حومه استان لاذقیه در شمال غربی سوریه سرنگون شد؛ منطقه‌ای که ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه مدتی است عملیاتی را برای سرکوب مخالفان در این منطقه آغاز کرده‌اند. ترک‌ها اما ادعا می‌کنند که جنگنده‌ اف‌۱۶ ترکیه یک هواپیمای سوخو ۲۴ روسیه را که وارد حریم هوایی ترکیه در نزدیکی مرزهای سوریه شده بود هدف قرار داده و سرنگون کرده‌اند. این اتفاق مسیر درگیری‌ها در سوریه را به کلی تغییر داد.

بزرگترین نشست سیاسی با موضوع آب و هوا

دو هفته بعد از حملات تروریستی پاریس، نشست بین‌المللی تغییرات آب و هوایی با حضور رهبران بیش از ۱۵۰ کشور جهان برگزار شد. این نشست سازمان ملل یکی از بزرگترین نشست‌های سران جهان در تاریخ بود.

دسامبر

پای داعش در آمریکا

تیراندازی سوم دسامبر در شهر سن برناردینو در جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکا باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد. این تیراندازی در یک مرکز خدمات اجتماعی روی داد و دست‌کم ۱۴ نفر در جریان آن کشته شدند. دو عامل این حمله که یک مرد و یک زن بودند، پس از تیراندازی کورکورانه به روی جمعیت کشته شدند. یکی از عوامل این حمله چند ماه پیش به داعش اعلام وفاداری کرده بود.

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.