stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 21371
  • 05 دی 1394 - 11:18
3

اسکی ۲۰۰ هزار تومان در بهشت پنهان

بارش‌های خوب پاییزی پیست اسکی «تاریک دره» همدان که به بهشت پنهان همدان تغییر نام داده را زودتر از موعد راه‌اندازی کرد تا زنگ تفریح گران‌قیمت در سومین پیست اسکی مطرح کشور نواخته شود.

قلم | qalamna.ir :

از ابتدای پاییز امسال گزارش‌های ضدونقیضی در رابطه با تأثیر «ال نینو» بر آب‌وهوای کشورمان بحث داغ رسانه‌ها و هواشناسی بود.

ال نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب‌وهوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگ در آب‌وهوای سراسر سیارهٔ زمین می‌شود که ازجمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

ال نینو به‌طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگ‌ترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد.

آنچه مشهود است اینکه نسبت به چند سال گذشته که اغلب مردم کشورمان در شهرهای مختلف زمستان را کمتر یا اصلاً تجربه نکرده بودند و بارش‌های بسیار کمی در پاییز و زمستان بر زمین‌های ترک‌خورده شهر و دیارشان باریده بود، امسال از ابتدای شروع فصل بارندگی در کشور شاهد بارش‌های بسیار خوبی بودیم که چندین مورد سیل را نیز هواشناسی به ثبت رسانید.

در این میان استان زیبای همدان نیز از این قاعده مستثنا نبود و طبق گزارش هواشناسی محلی این استان، میزان بارش‌های همدان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

امسال زمستان هم برای آمدن عجله کرد و در اواخر ماه پاییز با بارش‌های زیبای برف، همدان و کوه‌های سر به فلک کشیده دیار الوند را سفیدپوش کرد تا شاهد رونق ورزش‌های زمستانی و شال و کلاه کردن فرزندان دیار بوعلی سینا باشیم.

تیوب سواری یکی از عادت‌های تلخ مردم است

اما تیوب سواری یکی از عادت‌های تلخ مردم است که هرساله با حوادث تلخ و ناگواری از شکستن دست‌وپا گرفته تا حتی مرگ به‌واسطه ضربه‌مغزی همراه می‌شود و هرساله نیز آمار این رخدادها برخلاف انتظار بیشتر می‌شود.

تا این لحظه در همدان نیز چندین مورد شکستگی دست‌وپا و یک مورد مرگ مغزی براثر تیوب سواری ثبت‌شده است.

ناگفته نماند ورزش اسکی یکی از جذاب‌ترین و مفرح‌ترین ورزش‌های زمستانی بوده که در بین قشر جوان از علاقه‌مندان بی‌شماری برخوردار است و کشورمان با شرایط آب‌وهوایی خاص خود خصوصاً در استان همدان باعث شده تا این رشته طرفداران بسیار زیادی داشته باشد.

بر اساس نظر پزشکان ورزش‌های هوازی نظیر اسکی، گردش خون را تنظیم کرده و سبب می‌شود تمام بافت‌های بدن در بهترین حالت خود قرار گیرند و این امر سبب می‌شود که فرد به‌ندرت دچار بیماری‌هایی نظیر فشارخون و یا سکته قلبی شود.

شاید تعرق در آب‌وهوای سرد قدری عجیب به نظر برسد اما کسی که اسکی می‌کند، به‌شدت عرق می‌کند که این امر با مشاهده اسکی‌بازها کاملاً قابل‌درک است.

هزینه یک روز اسکی ۲۰۰ هزار تومان می‌شود

مجموع فواید یاد شده از ورزش اسکی یکی از لذت‌بخش‌ترین ورزش‌های زمستانی ساخته است که شور و هیجان جوانی را به همراه دارد.

اسکی به دلیل هزینه‌های زیاد آن در کنار دیگر رشته‌های لوکس و گران‌قیمت قرار می‌گیرد و لوکس ازآن‌جهت گفته می‌شود که تنها در دسترس طبقه خاصی از جامعه که به لحاظ مالی «مرفه» نامیده می‌شوند قرار دارد.

با یک حساب سرانگشتی مشخص است که هزینه خرید تجهیزات معمولی این رشته بین دو تا سه میلیون تومان می‌شود و این در حالی است که هزینه اجاره یک روز لباس، آموزش و حضور در پیست‌های اسکی نیز ۲۰۰ هزار تومان خواهد شد.

پیست اسکی تاریک دره همدان سومین پیست مطرح کشور است

شرایط کوهستانی بودن استان همدان و ارتفاعات سر به فلک کشیده الوند نیز شرایط خوبی را برای ورزش اسکی فراهم کرده است.

پیست اسکی تاریک دره یا بهشت پنهان در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنج‌نامه در شهر همدان و در دامنه‌های کوه‌های الوند قرارگرفته‌ و سومین پیست مطرح کشور است که پس از پیست‌های شمشک و دیزین به‌عنوان منحصربه‌فردترین پیست اسکی در تمام کشور مطرح است.

این پیست با یک هزار و ۶۰۰ متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و تله سیژ این مجموعه با ۱۰۰ صندلی و یک هزار و ۶۰۰ متر طول خط، فعال‌شده و با راه‌اندازی این دستگاه وسعت پیست به ۵۰ هکتار رسیده است.

در کنار این پیست ساختمان دوطبقه شامل آشیانه برف‌کوب این مجموعه با زیربنای ۳۰۰ متر احداث و سرویس بهداشتی، دفتر هیئت، سالن اجتماعات، انبار، وسایل اسکی و موتورخانه و اتاق کنترل خط دستگاه‌ها تله سیژ در این مجموعه قرار دارد.

پیست اسکی تاریک دره همدان از پیست‌های منحصربه‌فرد کشور محسوب می‌شود

پیست اسکی تاریک دره همدان با توجه به وجود این امکانات و تجهیزات پیشرفته به‌عنوان یکی از پیست‌های منحصربه‌فرد کشور محسوب می‌شود.

ورودی پیست اسکی بهشت پنهان استان همدان از شنبه تا چهارشنبه ۱۸ هزار تومان و پنجشنبه و جمعه ۲۰ هزار تومان است و تجهیزات اسکی ۴۰ هزار تومان به همراه ۶۰ هزار تومان مربی اجاره داده می‌شود.

با این حساب یک اسکی سواری در روزهای آخر هفته برای اسکی‌بازان در پیست اسکی تاریک دره همدان ۱۲۰ هزار تومان آب خواهد خورد که به‌طورقطع کمتر خانواده‌ای می‌تواند از پس این هزینه‌بر بیاید.

همدان ارزان‌ترین پیست کشور را دارد!

رئیس هیئت اسکی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان بابیان اینکه همدان ارزان‌ترین پیست کشور را دارد، اظهار داشت: پیست اسکی تاریک دره سومین پیست مطرح کشور است و پس از پیست‌های شمشک و دیزین، پیست اسکی تاریک دره همدان به‌عنوان منحصربه‌فردترین پیست اسکی در تمام کشور مطرح است.

کاظم عرب افزود: پیست اسکی تاریک دره همدان یکی از بهترین پیست‌های موجود در کشور است و از ویژگی‌های خوب آن نزدیک بودن این پیست است که دسترسی به آن را آسان کرده است.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم همدان از ورزش اسکی گفت: در سال گذشته ۱۸۰ نفر از صفر مبتدی تا پیشرفته آموزش‌ها را فراگرفته‌اند.

رئیس هیئت اسکی استان همدان بابیان اینکه حدود یک هزار نفر به‌صورت تخصصی در این رشته در همدان فعالیت دارند، عنوان کرد: مردم همدان علاقه زیادی به ورزش‌های زمستانی دارند و هرساله شاهد هستیم با اولین ریزش برف زمستانی در شهر علاقه‌مندان به سمت کوهستان سرازیر می‌شوند.

عرب بابیان اینکه سال گذشته سال طلایی ورزش اسکی استان همدان بود، بیان کرد: دعوت از اسکی‌بازان همدان پس از سالیان دراز به اردوی تیم ملی و کسب مقام در مسابقات قهرمانی کشور پس از ۱۵ سال افتخار بسیار بزرگی برای دستگاه ورزش استان همدان بود که در سال گذشته رقم خورد.

وی عنوان کرد: همدان استعدادهای بسیاری خوبی در این رشته دارد که نیازمند حمایت هستند.

بخش خصوصی به دنبال رونق گردشگری ورزشی است

بهره‌بردار پیست اسکی تاریک دره همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان با اشاره به واگذاری این پیست به بخش خصوصی اظهار داشت: ما این پیست را از اداره کل ورزش و جوانان استان همدان به مدت یک‌سال اجاره کرده‌ایم.

محمدرضا عسگری افزود: تامین تمامی هزینه‌های این پیست به عهده ما خواهد بود.

وی بابیان اینکه مجموعه پیست تاریک دره همدان به سه بخش تقسیم می‌شود، گفت: این مجموعه در کل به ۳ قسمت مجموعه رستوران، مدرسه اسکی و مجموعه پیست اسکی و تله سیژ، تله‌اسکی تقسیم می‌شود.

بهره‌بردار پیست تاریک دره همدان عنوان کرد: تنها قسمت پیست اسکی بالابرها تله سیژ و تله‌اسکی در اجاره ما بوده و دو مجموعه دیگر از اختیار ما خارج است.

عسگری با اشاره به ساعات فعالیت پیست تاریک دره همدان گفت: در فصل گردشگری تابستانی پیست تاریک دره همدان از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۹ به گردشگران و مردم خدمات خود را ارائه می‌داد.

وی یادآور شد: در فصل زمستان که در آن قرار داریم و فصل اسکی هم محسوب می‌شود ساعت کاری پیست تمامی ایام هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ بعدازظهر است.

بهره‌بردار پیست تاریک دره همدان با اشاره به ورودی این پیست بیان کرد: شنبه تا چهارشنبه ورودی پیست تاریک دره همدان ۱۸ هزار تومان است و در روزهای پنجشنبه و جمعه این مبلغ به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

سنین زیر ۱۳ سال به طور رایگان آموزش دریافت می کنند

وی بابیان اینکه خدمات ویژه نیز ارائه می‌دهیم گفت: سنین زیر ۱۳ سال ۵ جلسه از روزهای شنبه تا چهارشنبه به‌طور کاملاً رایگان می‌توانند از امکانات پیست استفاده کنند.

بهره‌بردار پیست تاریک دره همدان افزود: همچنین دانشجویان در قالب اردوهای آموزشی می‌توانند با ۴۰ درصد تخفیف از امکانات پیست بهره ببرند.

عسگری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با ادارات استان همدان بیان کرد: تمام ارگان‌ها و ادارات استان همدان، فرهنگیان و خانواده آن‌ها و بازنشستگان نیز با ۵۰ درصد تخفیف می‌توانند از پیست استفاده کنند.

وی عنوان کرد: این تخفیف‌ها شامل شهرستان‌های استان همدان نیز می‌شود و با همه ادارات استان تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم.

بهره‌بردار پیست تاریک دره همدان بابیان اینکه تعامل خوبی با هیئت اسکی استان همدان داریم، بیان کرد: ۵۶ مربی هیئت اسکی استان همدان، ۱۰ نفر از کمیته‌های این هیئت، ۲۵ نفر از اسکی‌بازان هیئت اسکی استان همدان و ۱۰ نفر میهمان آزاد که از طریق هیئت معرفی می‌شوند می‌توانند به‌طور رایگان از پیست استفاده کنند.

عسگری اضافه کرد: در این زمینه هیچ‌گونه مشکلی با هیئت اسکی استان همدان نداریم.

وی با اشاره به تغییر نام پیست تاریک دره همدان گفت: با صحبت‌هایی که با اداره کل ورزش و جوانان داشته‌ایم در راستای تبلیغات و جذب گردشگر از ابتدای امسال این پیست بانام بهشت پنهان نام‌گذاری شده است.

بهره‌بردار پیست تاریک دره همدان یادآور شد: البته نام پیست تاریک دره همدان در این پیست ثبت بوده و این نام تنها به‌عنوان جذب گردشگر انتخاب شده است.
منبع:مهر

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.