stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 21210
  • 04 دی 1394 - 10:35
4

خروج مغزها از کشور را باید جدی گرفت

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خروج مغزها از کشور را همچنان یک مشکل بزرگ دانست و خواستار توجه دولتها به این مهم شد.

قلم | qalamna.ir :

دکتررضا ملک‌زاده در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از جوانان مستعد و نخبه، چون بستر مناسبی برای فعالیتشان فراهم نیست از کشور خارج می‌شوند زیرا در سایر کشورها می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

ملک‌زاده تاکید کرد: پژوهش در علوم پزشکی زمانی مفید است که منجر به تولید یک محصول برای ارتقای سلامت شود، به عبارتی، زمانی یک مقاله استفاده شده است که از آن محصولی به دست آمده باشد.

وی افزود: در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در تولید علم منطقه اول بودیم و توانستیم از نظر علمی رشد کنیم. این رشد هم به لحاظ کمی و هم کیفی مشهود بوده و ۳۰ درصد این رشد مربوط به حوزه علوم پزشکی است.

ملک‌زاده اظهار کرد: نظام مالی نیز باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. سرمایه‌گذاری خطرپذیر روشی است که باید از آن استفاده کنیم تا بتوانیم وضعیت خود را ارتقا دهیم. شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند رشد کنند و تولید علم داشته باشند.

وی افزود: تنها ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری در علم امریکا مربوط به دولت است و ۷۰ درصد دیگر از طریق بخش خصوصی تامین می‌شود.

ملک‌زاده با بیان اینکه طی سال‌های اخیر دولتها همواره کمتر از نیم‌درصد از درآمد ناخالص ملی را به پژوهش اختصاص داده‌اند، گفت: یکی از مشکلات ما، نبود ارتباط بین علوم بالینی و علوم پایه است و باید این ارتباط تقویت شود. بدین ترتیب که لازم است علوم پایه، برای علوم بالینی بستری فراهم کند تا علوم بالینی نیز موجب ارتقای سلامت شود.

وی ادامه داد: ۶۶۳ استاد در علوم پزشکی وجود دارند که شاخص اچ ایندکس آنها بالاتر از ۱۰ است. از این تعداد ۹۰ نفر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند.

ملک‌زاده گفت: برای تولید علم بیشتر و با کیفیت‌تر باید اقداماتی مانند سرمایه‌گذاری، ایجاد زیرساخت لازم، انجام کارهای تیمی، ایجاد انسجام کاری، برقراری ارتباط و همکاری‌های خوب بین ‌لمللی، بهبود سیستم موجود و حرکت به سوی تحقیقات درازمدت و نتیجه‌بخش، انجام شود.

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.