stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 212008
  • 05 دی 1399 - 3:01
1

حمله به روسیه؛ اشتباه بزرگ تاریخی

حمله به روسیه؛ اشتباه بزرگ تاریخی

اشتباهی که پیش از ناپلئون، سوئدی‌ها در جریان نبرد‌های موسوم به «جنگ بزرگ شمالی» مرتکب شدند و یکصد سال قبل از ناپلئون مزه شکست را چشیدند.

قلم | qalamna.ir :
حمله به روسیه؛ اشتباه بزرگ تاریخی
 
٢٠٨ سال پیش، برابر پنجم دسامبر ١٨١٢ میلادی، ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه که در پی حمله به روسیه ۵٠٠ هزار نفر از سربازان خود را از دست داده بود، با تعداد معدودی از نیروهایش به فرانسه بازگشت. لشکرکشی ناپلئون به روسیه در تاریخ سیاسی جهان به‌عنوان یک اشتباه بزرگ نظامی ثبت شده است.
 
اشتباهی که پیش از ناپلئون، سوئدی‌ها در جریان نبرد‌های موسوم به «جنگ بزرگ شمالی» مرتکب شدند و یکصد سال قبل از ناپلئون مزه شکست را چشیدند.
 
در جریان «جنگ بزرگ شمالی»، امپراتور سوئد یعنی کارل دوازدهم که نزدیک به نیمی از اروپا را تحت سیطره خود داشت، سال ١٧٠٩ میلادی به طمع فتح روسیه با سربازانش وارد خاک این کشور پهناور شد. اما نتیجه این حمله، نابودی ارتش سوئد و فرار کارل دوازدهم به قلمرو امپراتوری عثمانی بود.
 
ده‌ها سال پس از ریسک نظامی کارل دوازدهم، ناپلئون بناپارت که از بده‌بستان‌های روس‌ها با رقیب ابدی فرانسه یعنی بریتانیا ناخرسند بود، تابستان ١٨١٢ میلادی با نیم میلیون سرباز به خاک روسیه یورش آورد.
 
برخلاف امپراتور بدشانس سوئد، ارتش فرانسه تحت رهبری شخص امپراتور که در عرصه تاکتیک‌های جنگی نابغه‌ای بی‌بدیل به شمار می‌رفت، توانست تا دروازه‌های مسکو پیشروی کند، اما برودت هوا و نبود آذوقه نهایتاً فرانسوی‌ها را از پای درآورد.
 
اضمحلال ارتش امپراتوری فرانسه به حدی بود که تنها ٣٠ هزار سرباز فرانسوی توانستند در معیت ناپلئون به خاک وطن بازگردند. هدف ناپلئون از این عقب‌نشینی تجهیز قوا و حمله‌ای دوباره به روسیه بود، اما او دیگر هرگز نتوانست دوران اوج و شکوه امپراتوری را تکرار کند و کمتر از دو سال بعد از سلطنت خلع شد.
 
اما ناپلئون و کارل دوازدهم تنها کسانی نیستند که در تاریخ از آن‌ها با عنوان حکام ناکام در حمله به روسیه یاد شده است و به این فهرست نام آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی را نیز باید افزود.
 
در تابستان ١٩۴١ میلادی ارتش آلمان نازی با یورش به خاک روسیه سومین اشتباه بزرگ از این نوع را رقم زد تا جایی که به گواه تاریخ همین تصمیم، اضمحلال حکومت رایش سوم را سرعت بخشید. یک سال بعد از این حمله و در پی کشته و زخمی شدن صد‌ها هزار نظامی آلمانی، بار دیگر همه دریافتند حمله به خاک روسیه اشتباهی بزرگ است که نباید هیچ ارتشی مرتکب آن شود.
 
 

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.