stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 211382
  • 03 دی 1399 - 21:00
4

خوزستان کشاورزی پرمخاطره و آسیب‌پذیر دارد

خوزستان کشاورزی پرمخاطره و آسیب‌پذیر دارد
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بخش کشاورزی استان در برابر تغییرات اقلیمی پرمخاطره و آسیب‌‎پذیراست ولی قابلیت کاهش آسیب‌ها و پیشگیری از آن وجود دارد.
قلم | qalamna.ir :

جواد سلطانی کاظمی روز چهارشنبه در نشست بررسی کاهش آسیب های بخش کشاورزی و پیشگیری ازبلایای طبیعی با بیان اینکه کشاورزی استان در جایگاه نخست ایران قرار دارد و آسیب‌پذیری این بخش بر امنیت غذایی کشور تاثیر منفی می گذارد افزود:اقدام‌های پیشگیرانه از آسیب‌ها با هدف کاهش خسارات وارده به بهره‌برداران بخش کشاورزی خوزستان باید به دقت دنبال و اجرایی شود.  

وی گفت: با توجه به اصول ۱۰ گانه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی ، لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه با هدف کاهش خسارات وارده به بخش کشاورزی در استان بیش از پیش احساس می‌شود.

سلطانی کاظمی اظهار داشت: حوزه کشاورزی به دلیل ارتباط مستقیم با عوامل طبیعی ناگزیر از حوادث غیرمترقبه است که نمونه آن سیلاب فروردین ماه ۱۳۹۸ بود که بیش از ۱۰۰هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی خوزستان و زیرساخت‌های آن وارد کرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی خوزستان افزود: کشور ما جزو کشورهای بلاخیز دنیا بوده و به تبع آن خوزستان علاوه بر اینکه در خط اول تولیدات کشاورزی ایستاده است یکی از استان‌های پرمخاطره در حوزه بلایای طبیعی در کشور نیز محسوب می‌شود.

سلطانی کاظمی در ادامه با اشاره به ابلاغ مقام عالی وزارت مبنی بر اهمیت و حساسیت ویژه پدیده تغییر اقلیم بیان داشت: در این راستا و با توجه به اهمیت این موضوع “اصول ومبانی اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش خسارت‌زایی انواع مخاطرات در بخش کشاورزی” توسط وزیرجهادکشاورزی به سازمان‌های تابعه ابلاغ شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه بیان داشت: پایش به‌هنگام مخاطرات جوی و اعلام هشدار به جامعه هدف، بررسی، شناسایی و اولویت‌بندی اقدامات پیشگیرانه در مناطق پرخطر و آسیب‌پذیر، پیش‌بینی، تامین، تدارک، توزیع و بکارگیری تجهیزات، نهاده‌ها، سوخت، سازماندهی جهت استفاده بهنگام از ظرفیت تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و بخش‌های خصوصی در مدیریت شرایط بحران و اتخاذ تدابیر لازم جهت ایمن‌سازی زیرساخت‌ها و واحدهای تولیدی بخش کشاورزی از جمله دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت متبوع است.

سلطانی کاظمی گسترش بیمه پایه و فراگیر اراضی زراعی، باغی و واحدهای تولیدی کشاورزی، پیش‌بینی و آمادگی همه جانبه جهت کمک‌رسانی به‌هنگام به عشایر و استفاده به موقع از فناوری‌های نوین و دانش روز جهت ارزیابی سریع و دقیق محل ومیزان خسارت، اولویت بخشی به اجرای به‌هنگام دوره‌های آموزشی، ترویجی و طرح‌های تحقیقاتی و اجرای موثر رزمایش‌های شهرستانی و استانی با هدف تقویت و هماهنگی را از دیگر بخش های مفاد ابلاغ وزارت جهادکشاورزی بیان کرد.

وی همچنین ضمن اشاره به گستردگی حوزه کشاورزی بر اهمیت ارتباط به روز با اداره ها و دستگاه‎های دیگر استان در این زمینه تاکید و اظهار کرد: شناسایی مناطق پرخطر و توجه به صدور مجوزها برای این مناطق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اجرای فعالیت‌های تحقیقاتی، آموزشی ترویجی و فراهم نمودن زیرساخت‌ها باید با اولویت اقدام‌های پیشگیرانه و با هدف کاهش خسارات در نظر گرفته شوند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.