stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 21061
  • 03 دی 1394 - 9:30
1

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در سازمان ملل برای مقابله با گرد و خاک

نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد گفت: قطعنامه پیشنهادی ایران با اجماع کلیه کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص مقابله با ریزگردها به عنوان یک چالش و معضل جهانی تصویب شد.

قلم | qalamna.ir :
روز گذشته کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پرکاری را پشت سر گذراند. این کمیته در چارچوب فعالیت های هفتادمین مجمع عمومی این سازمان تعداد ۴۲ قطعنامه را مطرح و مورد تصویب قرار داد.
 
از جمله می توان به قطعنامه های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه، موضوعات مربوط به اقتصاد کلان، نظام مالی بین المللی و مساله توسعه، مالکیت بدهی های خارجی و توسعه، تامین مالی برای توسعه و توسعه پایدار به عنوان مهمترین موضوعات کاری کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد.
 
نکته قابل توجه اینکه در ذیل دستور کار مربوط به ‘توسعه پایدار’ تعداد ۱۹ قطعنامه به تصویب رسید و در میان این قطعنامه ها، قطعنامه مقابله با ریزگردها قطعنامه جدیدی بود که برای اولین بار در این مجمع مطرح و با اجماع مورد تصویب قرار گرفت.
 
با تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مساله ریزگردها به عنوان یک چالش و معضل جهانی مورد شناسایی قرار گرفت.
 
غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در گفت وگو با خبرنگار به سوالاتی در این زمینه پاسخ داد:
 
امروز کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اولین قطعنامه خود را برای مقابله با ریزگردها که با ابتکار اولیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود، با اجماع کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد تصویب کرد. جنابعالی و همکارانتان برای تصویب این سند تلاش زیادی کرده اید. اهمیت تصویب این سند برای مقابله با پدیده ریزگردها بویژه برای کشورمان و کشورهای غرب آسیا چیست؟
 
پدیده ریزگردها طی سال های اخیر تبدیل به یک مشکل جدی برای تعدادی از کشورهای منطقه غرب آسیا از جمله جمهوری اسلامی ایران شده است. مردم ما در بسیاری از استان های کشور از این پدیده رنج می برند. ریزگردها طی چند سال اخیر همواره تاثیر عمیقی بر زندگی روزانه مردم کشورمان داشته است. این پدیده علاوه بر تاثیرات آن بر سلامت مردم،خسارت های جدی اقتصادی و زیست محیطی را بر کشورمان وارد کرده است. مقابله با این پدیده به دلیل ابعاد مختلف آن از ظرفیت یک کشور خارج بوده و مستلزم همکاری های منطقه ای و بین المللی بویژه مشارکت سازمان ملل متحد می باشد. براین اساس، پیش نویس قطعنامه مقابله با ریزگردها به ابتکار جمهوری اسلامی ایران مطرح و مورد حمایت کشورهای در حال توسعه بویژه کشورهای غرب آسیا قرار گرفت.
 
تهیه این قطعنامه چه مدت زمان برد و این چندمین قطعنامه در این مورد است؟
 
این قطعنامه طی مدت دو ماه گذشته در سازمان ملل متحد مورد مذاکره قرار گرفت و متن نهایی آن روز گذشته با اجماع کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این قطعنامه اولین قطعنامه ای است که در سازمان ملل متحد برای مقابله با پدیده ریزگردها تصویب شده است. در واقع با تصویب این قطعنامه مساله ریزگردها و اثرات منفی این پدیده در کشورهای متاثر از آن مورد شناسایی جهانی قرار گرفت.
 
شما به عنوان نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به معرفی جهانی مساله ریزگردها به مثابه یک چالش جدی و مهم برای کشورهای متاثر از آن نظیر جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غرب آسیا اشاره کردید، که این قطعنامه چه تعریفی از ریزگردها دارد؟
 
در این قطعنامه چهار نکته مهم در پاسخ به این سوال به روشنی در مورد ریزگردها مطرح شده است. اول این که در این قطعنامه، پدیده ریزگردها به عنوان معضلی جدی و مهم برای دستیابی به توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در کشورها و مناطق متاثر از آن تعریف شده است. نکته دوم این که به روشنی ذکر شده پدیده ریزگردها در چند سال اخیر آسیب های اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی را به ساکنان این کشورها و مناطق وارد کرده است. سوم هم همکاری های منطقه ای و جهانی و مشارکت و نقش سازمان ملل متحد و ظرفیت سازی های لازم برای کشورهای متاثر از ریزگردها مورد توجه قرار گرفته است و نکته چهارم این که قطعنامه بر ضرورت اقدامات فوری برای مقابله با مساله ریزگردها تاکید می کند.
 
اشاره کردید که مقابله با ریزگردها نیازمند همکاری های منطقه ای و بین المللی است. این قطعنامه چه زمینه هایی را برای تقویت همکاری های منطقه ای و بین المللی بویژه با مدیریت سازمان ملل متحد معرفی کرده است؟
 
اول این که این قطعنامه ضمن تاکید بر ضرورت های لازم برای همکاری های منطقه ای و جهانی برای مقابله با پدیده ریزگردها، به نقش سازمان ملل متحد در پیشبرد چنین همکاری های پرداخته است. دوم این که از نهادها، آژانس ها، برنامه ها و منابع مالی سازمان ملل متحد بویژه برنامه عمران ملل متحد، برنامه توسعه ملل متحد، سازمان هواشناسی جهانی، سازمان بهداشت جهانی، کنوانسیون مقابله با بیابان زایی و کلیه سازمان های منطقه ای دیگر دعوت می کند تا ضمن توجه به مساله ریزگردها در پیشبرد ظرفیت های لازم برای مقابله با این پدیده به کشورهای متاثر از پدیده ریزگردها بویژه از طریق اجرای پروژه های منطقه ای، تبادل اطلاعات، کارشناس و افزایش همکاری های فنی از جمله از طریق سیستم پایش و پیش بینی کمک کند.
نکته آخر هم این که علاوه بر آن قطعنامه از کلیه کشورهای متاثر از پدیده ریزگردها، نهادهای مرتبط سازمان ملل متحد، سازمان های منطقه ای و دیگر سهامداران دعوت می کند تا در راستای اجرای اهداف این قطعنامه تلاش کنند.
 
با اجرای این قطعنامه شاهد چه اتفاقی در زمینه همکاری های بین المللی برای حل مسئله ریزگرد ها خواهیم بود؟ 
 
در واقع با اجرا و عملیاتی شدن مفاد این قطعنامه به عنوان اولین قطعنامه سازمان ملل متحد برای مقابله با پدیده ریزگردها ظرفیت مناسبی برای گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی بویژه برای کشورمان و کشورهای غرب آسیا بوجود آمده است. 
 
انتظار ما آن است که با گسترش همکاری بویژه میان کشورهای منطقه و با مشارکت و حمایت سازمان ملل متحد شاهد کاهش تاثیرات منفی ریزگردها بویژه در کشورمان باشیم.
 
منبع:
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.