stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 208231
  • 28 آذر 1399 - 13:06
0

برگزیدگان نخستین جشنواره ملی عکس «مثبت شصت» معرفی شدند

برگزیدگان نخستین جشنواره ملی عکس «مثبت شصت» معرفی شدند
قلم/اصفهان_ شش برگزیدۀ بخش ویژه و آزاد نخستین جشنواره ملی عکس «مثبت شصت» معرفی شدند.
قلم | qalamna.ir :

آیین اختتامیۀ جشنواره ملی عکس «مثبت شصت» شامگاه گذشته (پنجشنبه_۲۷ آذرماه)  در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد. حامد آقاجانی، مدیرعامل بنیاد فرزانگان محبت در این آیین گفت: جامعه ایران با شیب زیادی به سمت سالمندی در حرکت است و این برای هر کشور می‌تواند یک بحران باشد چرا که منابع آن صرف درمان و خدمات سالمندی می‌شود و از اهداف بلندمدت دور می‌ماند.

وی ادامه داد: بنیاد فرزانگان محبت که با حمایت خیریه محمدامین راه‌اندازی شده، خدماتی در زمینه سالمندی ارائه می‌دهد و ازآنجاکه معتقدیم تغییر باید از سوی مردم باشد تا تغییرات ساختاری به وجود بیاید به سمت انجام کارهای فرهنگی گرایش پیدا کردیم.

مدیرعامل بنیاد فرزانگان محبت خاطرنشان کرد: پیشنهاد برگزاری جشنواره عکس مثبت شصت اواخر ۱۳۹۷ به شهرداری اصفهان داده و اواخر سال ۱۳۹۸ تصویب شد تا در نهایت کار با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و کانون عکس انجمن سینمای جوانان استان اصفهان به ثمر نشست.

آقاجانی گفت: لازم بود که مجموعه سالمندی را از نظر غنای تصویری کشور بهبود ببخشیم و همچنین برای تغییر نگاه موجود به موضوع سالمندی، شعار «سالمندی، سن طلایی» را مطرح کردیم چرا که نگاه کلیشه‌ای مردم به سالمندی دورانی مساوی با فرتوتی، درماندگی، خلق‌وخوی بد و … است اما اگر نگاهمان را عوض کنیم درمی‌یابیم که این دوره می‌تواند سراسر صلح آرامش و رسیدگی به خانواده و داشتن ارتباطات بیشتری باشد. قطعاً داشتن این نگاه از بروز بسیاری از عوارض سالمندی پیشگیری می‌کند.

وی ضمن درخواست حمایت بیشتر از سوی نهادهایی مانند شورای ملی سالمندان، از روانشناسان، جامعه‌شناسان و کسانی که با بحث سلامت جامعه سروکار دارند خواست که اقدام به تولید محتوا دربارۀ سالمندی کنند تا در کنار عکس‌های برگزیدۀ جشنواره در سایت بنیاد فرزانگان محبت، خبرگزاری‌ها و … منتشر شود.

شهرام احمدزاده، نیز به نمایندگی از هیأت داوران جشنواره «مثبت شصت» در اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: عکس نماینده نگاه دسته‌ای از هنرمندان و بازتاب‌دهنده حال‌وروز اجتماع یک کشور است بنابراین جایگاه مهم و مسئولانه‌ای را می‌توانیم برای آن قائل باشیم.

وی با اشاره به کیفیت عکس‌های ارسال‌شده، افزود: یکی از محسنات جشنواره معرفی عکاسان جوان و علاقه‌مند به هنر است که اضافه شدن آن‌ها به این حیطه نوید متنوع‌تر شدن نگاه‌ها را می‌دهد.

این عکاس خاطرنشان کرد: آفتی که گاه جامعه عکاسی به آن دچار می‌شود دنباله‌روی و کپی برابر اصل عکس‌های موفق، عکس گرفتن است. این کار باعث می‌شود که نگاه عکاس بسته بماند و چیزی به هنر عکاسی اضافه نشود حال‌آنکه به گفته ادوارد هاپر، هنر متعالی هنری است که بیان بیرونی درون هنرمند باشد.

احمدزاده، ادامه داد: بسیاری از آثار منتخب این جشنواره عکس را در خانه خود و از سوژه‌هایی گرفته بودند که آن‌ها را می‌شناختند. این امر باعث می‌شود که تجربه زیسته و درونی عکاس با عکس پیوند بخورد.

وی در پایان با ذکر خاطره‌ای از استاد شجریان گفت: زمانی ایشان در کارگاه‌های آموزشی، کسانی که تلاش می‌کردند شبیه خودشان آواز بخوانند رد می‌کرد و می‌گفت مثل خودت بخوان. ما هم از عکاسان می‌خواهیم که مثل خودشان عکس بگیرند.

پژمان نظرزاده آبکنار، دیگر عضو هیأت داوران نیز که در غیاب معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و مدیر موزه هنرهای معاصر به سخنرانی دعوت شد نیز اظهار کرد: حضور جشنواره‌هایی ازاین‌دست در شرایطی که جهان وضعیت آخرالزمانی را طی می‌کند مغتنم و استمرارشان مفید است.

وی افزود: تئودور آدرنو، جامعه‌شناس آلمانی بعد از ماجراهای مرتبط با هولوکاست گفت بعد از آشویتس حرف زدن از شعر توحش است. به این معنی که در چنین وضعیتی که بشر تجربه کرده دیگر نمی‌توان از شعر حرف زد اما به نظرم در وضعیت امروزی ما هنر خیلی کمک‌کننده است و می‌تواند به داد انسان برسد.

وحید مؤمن زاده، دبیر جشنواره ملی عکس «مثبت شصت» نیز ضمن تشکر از همۀ نهادهایی که برای برگزاری این جشنواره همکاری کرده بودند گزارشی از روند آغاز آن ارائه و اظهار کرد: ۲۵ تیرماه فراخوان این جشنواره منتشر شد و مهلت ارسال آثار نیز تا ۲۰ شهریورماه در نظر گرفته‌شده بود که به دلیل درخواست‌های زیاد تا ۲۵ شهریور تمدید شد.

وی ادامه داد: از سوم مهرماه داوری آثار ارسالی در موزه هنرهای معاصر اصفهان شروع شد و متأسفانه به خاطر محدودیت‌هایی که برخاسته از کرونا بود نتوانستیم مدت زیادی شاهد نمایشگاه آثار منتخب این جشنواره در موزه هنرهای معاصر باشیم اما در همان مدت کم هم بازخوردهای خوبی گرفتیم.

مؤمن زاده، در بخش پایانی سخنان خود برگزیدگان بخش آزاد و ویژه جشنواره مثبت شصت را معرفی کرد که بدین شرح بود:

بخش آزاد:

نفر اول: مهرزاد مقصودیان

 نفر دوم: افشین آذریان

نفر سوم: آرشیده شاهنگی

بخش ویژه

نفر اول: پژمان مولایی

نفر دوم: محسن کابلی

نفر سوم: بابک مهرافشار

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.