stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 20592
  • 29 آذر 1394 - 14:29
4

زنان ایرانی روزانه ۵ ساعت کار بی مزد می کنند+نمودار

زنان ترکیه، کشور همسایه ایران، نسبت به زنان ایرانی ۶۴ دقیقه بیشتر بدون دستمزد کار می‌کنند، اما زمان کار آنها با دریافت مزد نیز ۲۸ دقیقه بیشتر از زنان ایران است. مردان ترکیه، ۲۶۷ دقیقه با دریافت مزد و ۸۸ دقیقه بدون مزد کار می‌کنند.

قلم | qalamna.ir :
 نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال زنان، به شدت تحت تأثیر مسائل اقتصادی، اجتماعی، چالش‌های فرهنگی، کار در منزل و توزیع کار …

زنان ایرانی روزانه 5 ساعت بدون مزد کار می‌کنند/ نمودار تطبیقی

نرخ مشارکت نیروی کار جهانی در سال ۲۰۱۵، برای زنان ۵۵ و برای مردان ۷۷ درصد بوده است.

سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان، ۷۲ درصد مردان در سن کار، شاغل بوده‌اند، در حالی‌که تنها ۴۷ درصد از زنان در سن کار شغل داشته‌اند.

نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال زنان، به شدت تحت تأثیر مسائل اقتصادی، اجتماعی، چالش‌های فرهنگی، کار در منزل و توزیع کار است.

تجزیه و تحلیل ساعات کار هر فرد نسبت به کل زمانش، که در یک نمونه معرف ۶۹ درصد از جمعیت بزرگ‌سال جهان انجام شده، نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از کار زنان در سطح جهان، کمک به کار ۴۸ درصد از مردان است. با این حال، اگرچه زنان سهم عمده‌ای از کار جهانی را دارا هستند، اما در دنیای کار آن‌ها با وضعیت نامساعد و زیان روبرو هستند، هم برای کارهایی که بابت آن‌ها دستمزد دریافت می‌کنند و هم کارهای بدون مزد.

داده‌های تجسم یافته در نمودار زیر به بررسی نابرابری‌های جنسیتی و عدم تعادل در کار با درآمد و بدون درآمد، بر اساس داده‌های نظرسنجی در ۶۳ کشور جهان می‌پردازد.

مردان بر دنیای کار با درآمد و زنان بر دنیای کار بدون درآمد، چیره هستند.

از ۵۹ درصد کاری که برای آن‌ها دستمزد پرداخت می‌شود و عمدتاً در بیرون خانه هستند، سهم مردان تقریبا دو برابر زنان است؛ ۳۸ در مقابل ۲۱ درصد. برای کار بدون مزد نیز، زنان سه برابر مردان کار می‌کنند، ۳۱ در برابر ۱۰ درصد. این کار بیشتر مربوط به کارهای درون خانه و مسئولیت‌های مراقبتی است.

در حوزه کارهای با دستمزد، زنان کم‌تر از مردان درگیر مشاغل آسیب‌پذیر هستند. در سطح جهانی، نیمی از زنان شاغل کارهای آسیب‌پذیر انجام می‌دهند. زن‌ها هم‌چنین سهم کم‌تری در مشاغل ارشد دارند و تنها ۲۲ درصد از زنان شاغل به کسب‌وکارهای مدیریتی مشغولند.

در حوزه کارهای بدون دستمزد نیز، زنان سهم بیشتری از کارهای مراقبتی را عهده‌دار هستند مانند مراقبت از کودکان، سالمندان و معلولان که فرصت‌های آن‌ها را برای اوقات فراغت، حقوق بازنشستگی و مزایای اجتماعی محدود می‌کند.

1pyv7yt333q6jp9sp9f0.png

نمودار بالا، به صورت مقایسه‌ای از سایت سازمان ملل استخراج شده است. ایران از نظر نابرابری‌های جنسیتی در ساعات کاری بی‌دستمزد و با دستمزد، نسبت به متوسط جهانی اوضاع بدتری دارد. زنان ایرانی در هر روز، ۳۰۷ دقیقه بدون دریافت مزد و ۴۱ دقیقه با دستمزد کار می‌کنند، در حالی که مردان ۷۸ دقیقه بدون مزد و ۲۶۳ دقیقه با مزد کار می‌کنند. بین زنان و مردان آمریکایی نیز اگرچه تفاوت وجود دارد، اما نسبت آن‌ها به هم نزدیک‌تر است. زنان در آمریکا روزانه ۲۵۲ دقیقه بدون مزد و ۱۶۶ دقیقه با مزد کار می‌کنند، مردان نیز ۱۶۳ دقیقه بدون مزد و ۲۵۲ دقیقه با دریافت دستمزد کار می‌کنند. 

زنان ترکیه، کشور همسایه ایران، نسبت به زنان ایرانی ۶۴ دقیقه بیشتر بدون دستمزد کار می‌کنند، اما زمان کار آنها با دریافت مزد نیز ۲۸ دقیقه بیشتر از زنان ایران است. مردان ترکیه،  ۲۶۷ دقیقه با دریافت مزد و ۸۸ دقیقه بدون مزد کار می‌کنند.

ایران جیب

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.