stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 205726
  • 24 آذر 1399 - 1:05
5

خوزستان نبض تپنده ادبیات معاصر است

خوزستان نبض تپنده ادبیات معاصر است
رییس انجمن شعر اهواز با بیان اینکه خوزستان قطب مهم ادبیات معاصر است گفت: دروازه ورود نوگرایی در شعر و داستان، مرزهای فرهنگی و شهرهای نفتی این استان بوده و بدین ترتیب خوزستان نبض تپنده ادبیات معاصر محسوب می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

فردین کوراوند با اشاره به فهرست بلند شاعران و نویسندگان این خطه و نقش پررنگ آنها در شکل‌گیری ادبیات معاصر بیان کرد: جریان‌های شعری معاصر، با حضور شاعران جنوب معنادار هستند و نویسندگان این خطه، ادبیاتی موسوم به مکتب داستان نویسی خوزستان را در تاریخ معاصر ثبت کرده‌اند، لذا نام مترجمان و پژوهشگران بزرگ خوزستانی را باید به این فهرست رشک‌برانگیز اضافه کرد.

وی با بیان اینکه مجال و فرصت زیستن در هوای شعر، مهم‌ترین موهبت محافل شعر هست گفت: آشنایی نوآموزان و نوقلمان با تجربیات و اطلاعات نسل‌های پیش از خود، تنها به واسطه تنفس در هوای انجمن‌های ادبی امکان‌پذیر است. بدین ترتیب تصور کنید در یک انجمن ادبی، حداقل سه نسل از ادبیات جنوب، داشته‌های خود را به اشتراک می‌گذارند و هیچ اتفاقی زیباتر و کاربردی‌تر از این نیست.

کوراوند با اشاره به اینکه انجمن‌های ادبی، به شکل ساختاری حاصل انحلال پاتوق‌های هنری و جلسات خانگی اهالی ادبیات بوده بیان کرد: با تغییر سبک زندگی در اقشار مختلف، انجمن‌های ادبی به ‌منظور تامین بخشی از نیازهای جامعه ادبی، ساماندهی شدند و آنچه در دورهمی‌های ادبی رخ می‌داد، جذب نوجوانان علاقه‌مند، امکان روبه‌رو شدن با جریان‌های آراسته‌ی ادبی، تعامل با مرشد یا استاد یا شاعران باتجربه‌تر بود که در ساختار اجرایی نشست‌های ادبی دیده و سنجیده شده است. لذا با توجه به فقدان طرح جامع فرهنگی برای گسترش ظرفیت‌های ادبی، انجمن‌ها هستند که هنرمند و منتقد و مخاطب جدید ادبیات تربیت می‌کنند.

وی افزود: این محافل چه به‌صورت خودجوش و خصوصی و چه به ‌صورت خدمات عمومی، باید به گسترش مناسبات ادبی بینجامد که هدف اصلی ادبیات است و به طور قطع با رشد ادبیات، که از شاخص‌های مهم فرهنگی محسوب می‌شود، سپهر فرهنگی، خوش‌رنگ‌تر خواهد بود.

رییس انجمن شعر اهواز با اشاره به ارتقای کیفیت و تولید محتوا در انجمن بیان کرد: در این امر عوامل متعددی نقش‌آفرین هستند که در ابتدا داشتن دورنما و افق برای حرکت و اینکه درچه نقطه‌ای قرار داریم و بناست در کدام منزلگاه فرود آییم مهم است و در گام بعد، بایداز همه ظرفیت‌های علمی و عملی پیرامونی کمک گرفت تا ابزار شکل‌گیری چرخه‌ی کاشت، داشت، برداشت در انجمن اجرا شود.

وی ادامه داد:در این راه همکاری با دستگاه‌های همسو و همگرا مهم‌ترین امتیاز برای تحقق اهداف طراحی‌ شده است و به طور قطع آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مهم‌ترین و اثر بخش‌ترین تعامل را با انجمن‌های تخصصی و هنری سطح شهر داشته باشند.

کوراوند با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا اهمیت استفاده از محیط‌های مجازی و توانایی‌های فنّاورانه را با وسعت بیشتری در ذهن و عمل ما گسترش داده گفت: به طور قطع مواهب و مزایای دیدارهای چهره به چهره در انجمن‌ها، غیرقابل ‌انکاراست ولی کوتاه شدن فواصل و صرفه‌جویی در زمان، روند برگزاری برنامه‌های انجمن‌ها را به ویژه در امر آموزش و کارگاه‌های فنی سهل و کاراتر کرده است.

وی ادامه داد: محروم شدن از تعاملات رو در رو در بسیاری از رشته‌های هنری، زیانی عمیق به جا گذاشته است، اما خوشبختانه، نتوانسته است جریان طبیعی و سازنده‌ی محافل ادبی را دچار خدشه یا توقف کند.

رییس انجمن شعر اهواز با اشاره به سوءاستفاده‌هایی گه ‌گاهی برخی ناادیبان و سهم خواهی‌هایی موردی در تصمیم‌گیری‌ ادبی کلان خوزستان گفت: برخی در مناسبات ادبی، به دنبال مشخص کردن سهمی غیرمشروع و رانتی مشخص برای خود هستند و با جنجال یا تخریب دیگران به دنبال نقش و سهمی هستند که اصولا در ادبیات وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ادبیات، صحنه و پهنه‌ی عواطف و آرمان‌های پاک انسانی است و مهم صدای شعر است که به قول جناب حافظ چون “یادگاریِ” بی‌بدیل “در این گنبد دوّار” خواهد ماند.

هشتگ: , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.