stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 2044
  • 22 شهریور 1394 - 14:06
4

ظریف: هرگونه اقدام کنگره آمریکا برخلاف برجام، باید توسط دولت این کشور متوقف شود

ظریف: هرگونه اقدام کنگره آمریکا برخلاف برجام، باید توسط دولت این کشور متوقف شود

وزیر خارجه کشورمان صبح امروز در نشست مطبوعاتی با همتای برزیلی خود اظهار کرد که قرار است در ماههای آینده هیات‌های مختلفی بین دو کشور تبادل شود.

قلم | qalamna.ir :

۱۴۴۲۱۳۲۳۱۵۶۵۹_amin khosroshahi-12محمد جواد ظریف در این نشست مطبوعاتی در مورد اتفاقات اخیر در کنگره آمریکا درباره برجام و همچنین تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت برای رئیس جمهور آمریکا جهت رفع تحریم‌ها علیه ایران اظهار کرد: ما از همان ابتدا اعلام کردیم که دولت ایالات متحده را مسئول اجرای برجام می‌دانیم و هر گونه اقدام بر خلاف برجام توسط کنگره از نظر ما باید توسط دولت ایالات متحده متوقف شود وگرنه این باعث نقض برجام می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که منتظر طی مراحل لازم برای اجرای برجام در کشورهای مرتبط هستیم تا اعلام آمادگی برای اجرای برجام به وجود آید، تصریح کرد: گروهی در منطقه ما مخصوصا رژیم صهیونیستی و گروهی جنگ طلب در آمریکا با هرگونه توافقی مخالف هستند چرا که منافع خود را در درگیری و خشونت جست‌وجو می‌کنند.

ظریف ادامه داد: به نظر می‌رسد که آنها علیرغم سرمایه گذاری وسیعی که انجام دادند نتوانستند به توفیقاتی در راستای تمایلات خود دست پیدا کنند.

ظریف تاکید کرد:‌ از نظر ما این گونه مسائل هیچ تاثیری بر مسئولیت دولت آمریکا و رئیس جمهور آن جهت اجرای برجام ندارد و این دولت و دولت بعدی آمریکا موظف هستند درصورت اجرایی شدن برجام آن را اجرا کنند و هر بهانه‌ای به هر شکلی نقض برجام است و هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند این مساله را توجیه کند.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وزیر خارجه آلمان به تازگی در مقاله‌ای اعلام کرد که ایران باید در حل بحران سوریه مشارکت داشته باشد و از ظرفیت ایران در این ارتباط باید استفاده شود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای یک فعالیت جدی و بین‌المللی به منظور مبارزه با افراط و تفریط و تروریسم اعلام آمادگی کرده و در این ارتباط پیش قدم بوده است.

وی با انتقاد از برخی از سیاست‌های دوگانه برخی از کشورها در مبارزه با افراط و تروریسم ادامه داد: برخی از سیاست‌ها به گسترش افراط و تروریسم دامن زده است .

ظریف دراین راستا خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر با توجه به این که اروپا با بحران پناهندگان از مناطقی که توسط داعش مورد تهدید قرار گرفته‌اند چه در شمال آفریقا و چه خاورمیانه روبرو شده است مشکل این منطقه را حس می‌کند و متوجه شده چه بحران انسانی عظیمی در منطقه به خاطر برخی سیاست‌ها رخ داده است.

ظریف تاکید کرد: ما از درک جدید همکاران اروپایی‌مان از مشکل به وجود آمده در منطقه استفاده می‌کنیم و این آمادگی را داریم که در هر تلاش جدی برای پایان یافتن بحران در یمن ، سوریه، لیبی و نقاطی که افراط آنها را تهدید می‌کند با جامعه‌ بین‌المللی همکاری و همراهی داشته باشیم.

این دیپلمات عالی رتبه‌ کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تشکیل جبهه مشترک جهت مبارزه با افراط و تفریط و اجرایی شدن پیشنهاد دو سال پیش رئیس جمهور در سازمان ملل جهت مبارزه با افراط خاطرنشان کرد: ما همواره آماده تشکیل جبهه مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراط بوده‌ایم و پیشنهاد دو سال پیش آقای روحانی در سازمان ملل جهت مبارزه با افراط و تفریط و تروریسم حاصل از یک درک دقیق و مبتنی بر واقعیت‌هایی است که منطقه با آن روبروست.

وی همچنین با بیان این که ایران همواره اعلام کرده که از همکاری‌های منطقه‌ای جهت مبارزه با افراط و تروریست و حل مشکلات منطقه و این که در برابر خطرات مشترک جبهه‌ای مشترک تشکیل شود استقبال می‌کند، تاکید کرد: افراطی‌گری برای تمام کشورهای منطقه خطری جدی است و این کشورها باید به جای تمرکز بر روی محاسبات کوتاه مدت سیاسی بر روی آینده کشور و مردمشان فکر کنند و این همکاری جدی منطقه‌ای را برای مبارزه با تروریسم شکل دهند.

ظریف تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که با همسایگان خود در ارتباط با این مسائل با نگاه به آینده همکاری و همراهی داشته باشد. گذشته باید کنار گذاشته شود و باید به سمت آینده حرکت کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه‌ کشورمان در ابتدای نشست مطبوعاتی مشترک با مائورو وییرا وزیر خارجه برزیل با ابراز خرسندی از انجام این سفر تصریح کرد: ایران و برزیل دارای سوابق طولانی در روابط دو جانبه و چند جانبه هستند و مشترکات فراوانی در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی با یکدیگر دارا می‌باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌ها ، سطح روابط تجاری دو کشور کاهش پیدا کرده و اکنون دو کشور تلاش دارند که همکاری‌های خود را گسترش دهند.

ظریف در این ارتباط توضیح داد: در ماههای آینده هیاتهای مختلفی بین دو کشور تبادل می‌شود. در مهر ماه جمعی از بازرگانان برزیلی به ریاست وزیر صنعت و تجارت برزیل به تهران سفر خواهند کرد. از دیگر سو وزیر اقتصاد و دارایی ایران با عنوان رئیس کمیسیون مشترک دو کشور به برزیل سفر خواهد کرد و با انجام این سفر بعد از ۲۲ سال کمیسیون مشترک دو جانبه دو کشور تشکیل می‌شود.

ظریف همچنین به سفر آتی وزیر کار برزیل به تهران اشاره کرد و تاکید کرد: در جریان گفت و گوهای خود توافق کردیم در حوزه‌های مختلف روابط دو جانبه دو کشور را گسترش دهیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با تاکید بر این که ایران و برزیل دو کشور در حال توسعه هستند که در حوزه‌ انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تلاش‌هایی داشتند و مشترکات فراوانی دارند ادامه داد: برزیل نقش فعالی در پرونده هسته‌ای ایران ایفا کرده است و روسای جمهور برزیل و ترکیه در حوزه‌ تلاش برای حل پرونده هسته‌ای ایران تلاش‌های خوبی را انجام دادند.

ظریف همچنین به گفت و گوهای دو کشور در زمینه برجام اشاره کرد و گفت: گفت و گوهای خوبی در این زمینه داشتیم و ما معتقدیم که برجام پیروزی دیپلماسی بر زور و پیروزی حق بر ادعاهای بیجاست.

وزیر خارجه به بخشی دیگر از گفت و گوهای خود با همکار برزیلی‌اش نیز اشاره کرد و افزود: ما در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحول در ساختار ملل متحد و همچنین بحث افراط و تفریط گفت‌وگو کردیم و خواهیم کرد و با توجه به اشتراکاتی که وجود دارد معتقدیم زمینه برای گسترش همکاری‌های بیشتر دو کشور بیش از گذشته فراهم است.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.