stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 20334
  • 27 آذر 1394 - 12:09
2

مقصر ۸۰ درصد آلودگی هوا، خودروهای داخلی

سرهنگ مراد مرادی ، آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کلانشهر تهران محسوب می شود. در این شهر سالیانه بیش از ۱.۵ میلیون تن مواد آلاینده تولید می شود که منوکسید کربن درصد زیادی از این مواد را تشکیل میدهد.بسیاری از خودروهای در حال تردد، فاقد مبدل کاتالیستی برای فیلتر شدن گازهای سمی خروجی از اگزوز می باشند. نبود توجه جدی به رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی خودروها سبب شده وسایل نقلیه موتوری موجود در چرخه حمل و نقل و ترافیک، سهم ۸۰ درصدی در ایجاد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده و تهران را در ردیف آلوده ترین شهرهای جهان قرار دهد.

قلم | qalamna.ir :

معاینه فنی، یکی از راهکارهای مؤثر برای کنترل خودروهای آلاینده است. تحقیقات انجام شده درباره ی اهمیت معاینه فنی نشان می دهد که انجام صحیح معاینه فنی خودروها می تواند سالانه مواد آلاینده را به میزان ۴۲۵ هزار تن و حدود ۲۵% از آلودگی هوای تهران را کاهش دهد. درست است که از یک طرف برخی مردم دانسته یا ندانسته به آلودگی محیط زیست توجه ندارند و با فعالیت‌های خود باعث آلودگی هوا می‌شوند، اما از طرف دیگر شایسته است قوانین و رویکرد متولیان و مسئولین هم در این باره مورد تجدید نظر قرار گیرد.

یکی از قوانینی که جای بحث دارد و باید بر اساس واقعیتهای روز مجددا کارشناسی شده و سریعا تغییر پیدا نماید، قانون معافیت پنج ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی است؛ این قانون موجب نگرانی به حق دوست‌داران سلامتی محیط زیست شده است. برخی از صاحبنظران حوزه محیط زیست بر این باورند که این قانون به افزایش ۲۵ درصدی آلودگی هوای شهر کمک کرده است. توجه به این امر وقتی ضرورت اساسی پیدا می‌کند که بدانیم خودروهای داخلی در آلودگی هوا سهم ۸۰ درصدی دارند و حتی ممکن است پس از پنج سال فرسوده و از رده خارج شوند.

در یک نگاه مقایسه ای در بسیاری از کشورهای اروپایی، معاینه فنی خودروهایی که تنها یک سال از زمان ساخت آنها می گذرد (مانند سایر خودروها)، الزاما سالیانه انجام می‌شود و این در حالی است که بر اساس نظر کارشناسان، کیفیت خودروهای بسیاری از کشورهای اروپایی به مراتب بیشتر از کیفیت خودروهای تولید داخلی است.

همچنین آنها به اندازه ی ما با چالش آلودگی زیست محیطی مواجه نیستند. بنابر این لازم است علاوه بر اخذ تدابیر لازم در باره ی معاینه فنی خودروها به زیرساخت‌هایی مانند توسعه سیستم حمل ‌و نقل عمومی نیز توجه ویژه داشته باشیم تا مقدمات اصلی کاهش آلودگی هوای این کلانشهر فراهم ‌شود. جای بسی نگرانی است که سالانه تعداد کثیری از هموطنانمان بر اثر آلودگی هوا در تهران دچار انواع و اقسام بیماری‌های تنفسی می‌شوند.

نتایج یک پروژه ی تحقیقاتی در سال ۱۳۹۳با عنوان «تدوین جدول ضرایب انتشار آلایندگی سواریهای شخصی بنزین سوز ساخت داخل در شهر تهران» نشان می دهد که ۶۰درصد خودروهای آزمایش شده، استاندارد یورو ۲ را پاس نمی کنند و میانگین ضرایب انتشار آلاینده های خودروها نشان می دهد که میانگین ضریب انتشار آلاینده co (مونوکسید کربن) در حدود ۱.۲ برابر استاندارد یورو ۲ و میانگین ضریب انتشار HC+NOX (هیدروکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن) در حدود ۱.۸ برابر استاندارد یورو ۲ است.

* معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.