stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 20273
  • 26 آذر 1394 - 10:54
2

ایران در حال انجام تعهدات هسته‌ای/آمانو: لغو تحریم‌های در ژانویه امکان‌پذیر است

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: هدف ایران برای لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه امکان‌پذیر است.

قلم | qalamna.ir :
آمانو در گفت وگو با رویترز تاکید کرد: هدف ایران مبنی بر برداشته شدن تحریم ها علیه این کشور تا پایان ماه ژانویه «ناممکن نیست.» 
 
آفتاب، رویترز خاطرنشان کرد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد که تحریم ها در ماه ژانویه برداشته شود و با این کار یکی از قول های انتخاباتی خود را عملی سازد. 
 
آمانو در پاسخ به این سئوال که آیا تاریخ موسوم به «روز اجرا» در توافق هسته‌ای می تواند تا پایان ماه ژانویه فرا برسد،گفت: چنانچه همه چیز به خوبی پیش رود این کار غیر‌ممکن نیست. 
 
در روز اجرای توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار است که راستی‌آزمایی آژانس از اقدامات ایران و لغو تحریم ها انجام شود. 
 
ایران روز سه شنبه پس از نشست شورای حکام آژانس اعلام کرد، امیدوار است محدودیت های پیش بینی شده را ظرف دو تا سه هفته برقرار سازد. آمانو نیز گفته که آژانس برای راستی آزمایی این محدودیت ها چند هفته زمان نیاز دارد. 
 
آمانو روز چهارشنبه تایید کرد، ایران به سرعت در جهت انجام تعهدات خود در قرار داد حرکت می‌کند، اما وی از ذکر جزئیات در خصوص این فعالیت ها خودداری کرد. 
 
آمانو گفت: اگر سئوال شما این است که آیا ایران ظرف مدت دو تا سه هفته می تواند کارهای لازم برای رفع تحریم ها را انجام دهد؛ من دلیلی برای شک کردن در این موضوع ندارم. 
 
وی افزود: اگر همه چیز به خوبی پیش برود کارها بدون وقفه انجام می شود در غیر این صورت ممکن است این کار زمان بیشتری ببرد. 
 
آمانو همچنین از جواب دقیق به اینکه راستی آزمایی چه مدت زمان لازم دارد خودداری کرد و تنها تاکید کرد که این زمان چند هفته است نه چند روز یا چند ماه. 
 
به نوشته رویترز، شورای حکام آژانس روز سه شنبه با تصویب قطعنامه ای پرونده تحقیقات در خصوص فعالیت های هسته ای گذشته ایران را بست. 
 
گزارش اخیر آژانس در خصوص مسائل گذشته و حال برنامه هسته ای ایران گفت که ایران از سال ۲۰۱۱ تا کنون اطلاعات جدیدی در خصوص برخی مسائل ارائه نکرده است. 
 
آمانو در این خصوص گفت: ما رفتارها را ارزیابی نمی کنیم بلکه حقایق را راستی آزمایی می کنیم؛ اینکه آیا ایران بطور کامل همکاری کرده یا ۸۰ درصد همکاری کرده ، ما چنین چیزی را اعلام نمی‌کنیم و علاقه ای به آن نداریم. 
 
منبع:
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.