stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 202113
  • 16 آذر 1399 - 13:34
2

تاکید بر ثبت روز موسیقی به نام استادشجریان

قلم | qalamna.ir :
گروه فرهنگی:خانه موسیقی با تاکید بر اینکه همچنان پیگیر ثبت روز اول مهرماه  سالروز تولد استاد محمدرضا شجریان به عنوان «روز ملی موسیقی» است، ثبت روزی به نام موسیقی در تقویم رسمی کشور را نیازمند همدلی هر چه بیشتر دانست.روابط عمومی خانه موسیقی در مطلبی ارسالی به ما با موضوع ثبت روز ملی موسیقی در تقویم رسمی کشور و اختلاف نظرها درباره این انتخاب، آورده است: «در حالی که روز ملی سینما و روز ملی هنرهای نمایشی برای سینما و تئاتر در تقویم رسمی کشور ثبت شده ولی متاسفانه هنور روز ملی موسیقی در این تقویم جایی ندارد. موسیقی از پرقدمت ترین هنرهای سرزمین ایران است. اختصاص یک روز به عنوان «روز ملی موسیقی» از مطالبات بحق اهالی این هنر شریف است.»در ادامه این مطلب با یادآوری عملکرد ۲۰ ساله خانه موسیقی برای ثبت روزی به نام موسیقی، نوشته شده است: «خانه موسیقی ایران از ابتدای تاسیس خود و حدود ۲۰ سال پیش نخستین تلاش ها را برای ثبت این روز در تقویم رسمی کشور انجام داد و روزی در مهر ماه را به بهانه تولد حکیم ابونصر فارابی به نهادهای رسمی و تصمیم گیرنده از جمله شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد داد. این موضوع در شورای فرهنگ عمومی تصویب شد اما با مخالف ها و بی مهری های دولت وقت به سر انجام نرسید و موضوع مسکوت ماند.پس از منتفی شدن روز تولد فارابی، طی سال ها فعالیت صنفی خانه موسیقی در نظر سنجی های متعدد و بیان مطالبه اهالی موسیقی موضوع روز ملی موسیقی بار دیگر در دستور کار این نهاد قرار گرفت. در سال های اخیر همزمان با بیماری استاد محمدرضا شجریان، ریاست سابق شورای عالی خانه موسیقی هر ساله یکم مهرماه به مناسبت تولد ایشان در فضای مجازی صحبت هایی پیرامون اختصاص این روز به روز ملی موسیقی مطرح شد و به تبع آن درخواست هایی به طور مستقیم و غیرمستقیم به خانه موسیقی در این جهت ارسال می شد.

 
در پی درگذشت استاد شجریان، با توجه به درخواست های بیشمار و مکرر مطرح شده شورایعالی و هیئت مدیره خانه موسیقی اختصاص روز تولد این هنرمند پرآوازه ایران را به روز ملی موسیقی مطرح کرد. این موضوع توسط داریوش پیرنیاکان، سخنگوی شورایعالی خانه موسیقی و حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در مراسم تشییع و خاکسپاری استاد شجریان در توس اعلام شد که از همان ابتدا با استقبال هنرمندان و مردم علاقمند و فرهنگدوست مواجه شد.درحالی که مقدمات تصویب روز ملی موسیقی توسط خانه موسیقی انجام شده و در مراجع رسمی پیگیری می شود، اوایل آذرماه اعلام شد جمعی ۳۰ نفره از اهالی موسیقی نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتند و خواستار ثبت روز ملی موسیقی در ۴ آذرماه به عنوان تولد فارابی شدند. صحت امضاهای این نامه از ابتدا با شبهه هایی همراه بود تا اینکه برخی از هنرمندانی که در این نامه نامشان ذکر شده یا منکر رویت و امضای این نامه شدند و یا عنوان کردند موضوع طور دیگری برای آنها بیان شده است.»در ادامه مطلب ارسالی از سوی خانه موسیقی، از هنرمندانی نام برده شده است که به رغم درج نامشان در نامه پیشنهادی برای انتخاب تولد فارابی به عنوان روز موسیقی، این امضا را تایید نمی کنند.شاهرخ شهیدی، فرزند عبدالوهاب شهیدی، خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی در متنی که برای خانه موسیقی ایران ارسال کرده است، چنین نوشته: استاد عبدالوهاب شهیدی طی تماسی که توسط فرزند خود داشتند فرمودند ایشان هیچ نظری برای انتخاب روز موسیقی نداشته و اگر در لیستی نام ایشان درج شده بدون اطلاع و جواب مثبت ایشان بوده، لذا بدینوسیله مورد عنوان شده از طرف ایشان تکذیب می شود.
 
شهرام ناظری، خواننده پیشکسوت موسیقی ایران هم در پیامی به خانه موسیقی اعلام کرد: از اقدام خانه موسیقی برای ثبت روز ملی موسیقی بی خبر بودم. نامه ای به دستم رسید که پیشنهاد تولد فارابی به عنوان روز موسیقی بود و از این خبر خوشحال شدم ولی بعدا که متوجه شدم خانه موسیقی روز تولد شجریان را پیشنهاد داده، دیگر اظهارنظری نکردم و نامه ای هم امضا نکردم.اردشیر کامکار، نوازنده و مدرس پیشکسوت کمانچه درباره نامه مذکور گفته است: از طرف شخصی با من تماس گرفته شد و عنوان شد که ما روزی به نام موسیقی نداریم و آیا شما موافق برای ثبت روزی به نام موسیقی هستید؟ و من پاسخ دادم بله موافقم؛ البته من این را اول نپذیرفتم وقتی گفتند چه افرادی امضا کردند من هم اعلام موافقت کردم همان موقع هم فکر کردم این موضوع از طرف خانه موسیقی است.اردشیر کامکار همچنین گفت: نه من و نه بیژن برادرم در جریان ثبت روز موسیقی نبودیم اما اگر طوماری برای ثبت سالروز تولد استاد شجریان به عنوان روز موسیقی باشد حتما امضا می کنم.هادی منتظری، نوازنده و مدرس پیشکسوت کمانچه و عضو هیات مدیره کانون مدرسان خانه موسیقی نیز در گفتگویی عنوان کرد: برای من نامه ای را فرستادند ولی من نه آن را تایید کرده و نه امضا کردم. فردی که امضا ها را جمع می کرد برای من پیغام فرستادم و از اینکه امضا نکردم ناراحت بود که پاسخی به او ندادم. من نه نامه ای را امضا کرده و نه تایید کردم.
 
منتظری درباره موضوعات پیش آمده در خصوص ثبت روز موسیقی خارج از خانه موسیقی گفت:  من صراحتا باید بگویم که احساس می کنم فرد یا افرادی دارند شیطنت می کنند و باید عزیزان هنرمند که دارای اسم و رسمی هستند مراقب باشند تا این شیطنت ها باعث نشود مساله زیر سوال برود. من تاکید می کنم نام به هیچ وجه مهم نیست، مهم این است که این باعث وحدت بشود. ما دغدغه موسیقی داریم وگرنه از زمان باربد و نکیسا این عزیزان آمده اند و رفته اند مشکل ما در این مقطع زمانی موسیقی است که حمایت شود که با هم همدل باشند و خانه موسیقی دارای اعتبار است نه اینکه پراکنده گویی کنند و بخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند. هیچ چیز ارزشمندی در این آن گل آلود نیست فقط باعث می شود که اعتبار خانه موسیقی زیر سوال رود.سامان احتشامی، نوازنده و مدرس پیانو نیز که نامش در امضاکنندگان نامه مذکور به چشم می خورد درباره نامگذاری روز ملی موسیقی گفت: مدتی قبل خانمی با من تماس گرفتند و گفتند که چون در تقویم کشور روز موسیقی نداریم آیا شما موافقید تولد فارابی به نام روز موسیقی نامگذاری شود؟ و من گفتم بله، فارابی در زمان خودش موسیقیدان بزرگی بوده ولی الان نیست و ما هیچ خاطره ای از او نداریم.وی افزود: چند هفته بعد از خانه موسیقی با من تماس گرفتند و گفتند که می خواهیم روز تولد استاد شجریان را به عنوان روز موسیقی ثبت کنیم و من نیز موافقت خود را اعلام کردم. اینکه گفته می شود من با ثبت روز تولد استاد شجریان مخالفت کردم درست نیست وقتی هم که آن خانم با من صحبت کردند مقایسه ای بین فارابی و شجریان نکردند و من چنین چیزی را نمی دانستم.
 
احتشامی در پایان گفت: چقدر خوب است که این همدلی بین هنرمندان وجود داشته باشد و همه همدل و همراه روز تولد استاد شجریان را به عنوان «روز ملی موسیقی» در تقویم ثبت کنیم.مرتضی صنایعی (نوازنده و مدرس نی) نیز که در ذیل آن نامه نامش به عنوان امضاکننده درج شده است در تماسی تاکید کرد: از وجود این نامه کاملا بی خبر بودم و از طریق تماس روابط عمومی خانه موسیقی از این امضا باخبر شدم. بلافاصله شماره فردی که امضاها را جمع کرده بود پیدا کرده و با او تماس گرفتم و به این موضوع معترض شدم. ایشان هم در ابتدا اقرار کرده که بدون اطلاع من و بر اساس حدس و گمان که من امضا می کنم نام مرا قرار داده اند و الان دیگر نمی شود نام من را از نامه حذف کنند. البته دقایقی بعد در پیامی به من گفتند که نامم را از نامه حذف می کنند.صنایعی پیرامون ثبت روز موسیقی به مناسبت سالروز تولد استاد شجریان گفت: موسیقی ایران مدیون خدمات استاد شجریان است و باید همه بر این مساله اتفاق نظر داشته باشند و تلاش کنند تا روز ملی موسیقی در سالروز تولد ایشان ثبت شود. چه ایرادی دارد که ما افتخار کنیم و یک روز در تقویم را به عنوان روز موسیقی داشته باشیم که قطعا باعث اتحاد بین موسیقیدان ها خواهد شد.
 
خانه موسیقی در ادامه این گزارش، تاکید کرده است که «انتشار نامه مذکور در یکی از خبرگزاری های رسمی و متعاقب آن انتشار در فضای مجازی دو نکته مهم را یاد آوری می کند. نخست اینکه رسانه های محترم باید هرگونه طومار، نامه، بیانیه و … را که مدعی امضای فرد یا افرادی از هنرمندان است را یا به طور رسمی از سوی نهادی معتبر و یا به صورت فیزیکی(اصل نامه با امضاها) دریافت کرده و سپس برای انتشار آن اقدام کنند. انتشار یک نامه رسیده به یک خبرگزاری یا خبرنگار بدون منبعی معتبر آن هم برای موضوعی مانند ثبت «روز ملی موسیقی» نیاز به بررسی بیشتر از سوی رسانه ها دارد.دوم اینکه هنرمندان می بایست با تحقیق بیشتر در مورد موضوعات مطرح شده در یک تماس تلفنی اظهار نظر کنند تا از نام و اعتبار این عزیزان و اعضای محترم خانه موسیقی در جهت برهم زدن اتحاد، وفاق و یکدلی سو استفاده نشود.
 
بنظر می رسد نامه «ثبت روز موسیقی به نام فارابی» در راستای همدلی اهالی موسیقی منتشر نشده است. چرا که این نامه درست زمانی منتشر شد که خانه موسیقی اعلام کرد پیگیر ثبت روز موسیقی برای روز اول مهرماه مصادف با سالروز تولد استاد شجریان است. القاء دو دستگی میان هنرمندان و از بین بردن همدلی در جامعه موسیقی نه تنها به نفع هنرمندان نیست بلکه در این موضوع خاص می تواند ثبت «روز ملی موسیقی» را به محاق برده و مطالبه هنرمندان را کم اثر کند.خانه موسیقی همانطور که پیشتر نیز اعلام شد، با جدیت تمام و با پشتوانه و به نمایندگی از اعضای شریف خود پیگیر ثبت روز اول مهرماه(سالروز تولد استاد شجریان) به عنوان «روز ملی موسیقی» است و امید است در سایه همدلی هنرمندان این مهم به ثمر بنشیند و در تقویم سال ۱۴۰۰ روز اول مهرماه با عنوان «روز ملی موسیقی» ثبت شود.»
هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.