stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 20201
  • 25 آذر 1394 - 22:25
3

چنددرصد مبتلایان به ایدز در ایران شناسائی شده‌اند؟

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اکنون تنها ۳۰ درصد مبتلایان به بیماری ایدز در کشور شناسائی شده‌اند.

قلم | qalamna.ir :
محمدمهدی گویا در دومین کنگره بین‌المللی ایدز در شیراز افزود: ما باید بتوانیم تا پنج سال آینده تعداد بیماران مبتلا به ایدز شناسائی‌ شده در ایران به ۹۰ درصد برسد.
 
وی با تاکید براینکه رساندن آمار کنونی به آمار مورد انتظار بسیار سخت و نیازمند عزمی راسخ است، گفت: باید سرمایه‌گذاری زیاد و برنامه‌ریزی شده‌ای در این حوزه داشته باشیم. ۷۸ میلیون نفر در دنیا به بیماری ایدز مبتلا هستند و ۳۹ میلیون نفر در اثر این بیماری فوت شده‌اند. قرار است کاری انجام شود که در ۱۵ سال آینده دیگر همه‌گیری ایدز در دنیا نداشته باشیم. منظور این نیست که بیماری ایدز از بین رود بلکه همه‌گیری قرار است از بین رود.
 
گویا با اشاره به دشواری‌های دستیابی به شرایط مطلوب مورد نظر، گفت: باید توجه داشت که کشورهای مختلف شرایط مشابهی ندارند. ۷۵ درصد از کل مبتلایان به بیماری ایدز جهان مربوط به ۱۵ کشور جهان هستند. اندونزی طی سال‌های اخیر با افزایش ۴۸ درصدی ایدز روبرو بوده و شرایط این بیماری در کشورهای افریقای جنوبی، اوکراین، روسیه، نیجریه و اوگاندا بسیار نابسامان است.
 
گویا ادامه داد: از طرفی با کاهش سن ابتلا به این بیماری روبرو هستیم؛ به‌ طوری که در سال ۲۰۱۲ بر اساس آمار ۳۹ درصد مبتلایان در گروه سنی زیر ۲۴ سال بوده‌اند. در آفریقا هم شانس ابتلا دختران پنج برابر پسران است.
 
وی با یادآوری اینکه در تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی، ایران در منطقه مدیترانه قرار دارد، گفت: در این ناحیه بسیاری از کشورها گزارشی از روند ایدز ارائه نمی‌دهند. ایران در میزان بروز بیماری ۳۰ درصد این ناحیه را شامل می‌شود که نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است. این موضوع به دلیل تعداد بیشتر مبتلایان در ایران نیست، بلکه به دلیل گزارش‌های به موقع ایران است.
 
وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم مراقبت‌های ایدز را با سایر مراقبت‌های بهداشتی ادغام کنیم. پیشگیری انتقال ایدز از مادر به کودک باید در مراقبت‌های بهداشت باروری ادغام شود و مراقبت از ایدز در مراقبت‌های بهداشتی گنجانده شود.
 
دکتر فرداد درود، مدیر کشوری دفتر برنامه مشترک سازمان ملل در حوزه ایدز نیز گفت: ایدز بزرگ‌ترین بیماری است که منجر به مرگ انسان‌ها می‌شود. این بیماری واکسن و روش درمان قطعی ندارد. اما تجربه ۱۵ ساله ما نشان می‌دهد که تمام ابزارها برای از بین بردن این بیماری را در اختیار داریم.
 
وی افزود: برنامه‌ای به عنوان یک عمل سریع برای حذف اپیدمی ایدز در جهان در حال انجام است. طبق این برنامه تا سال ۲۰۳۰ باید تعداد بیماران و تعداد بروز موارد بیماری به ۹۵ درصد برسد و تعداد بروز بیماری در جهان نیز باید به ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته و تبعیض نیز به صفر درصد کاهش یاید.
 
درودی خاطرنشان کرد: ما باید چند پله جلوتر از اپیدمی باشیم و نباید اجازه دهیم این مسیر رشد اپیدمی، ادامه داشته باشد. تمرکز این برنامه روی زنان، کودکان و جوانان است. برای دستیابی به این مهم باید هماهنگی بین بخشی وجود داشته باشد. کنترل ایدز بدون توانمندسازی اقتصادی، آموزش و حمایت اجتماعی ممکن نیست. برای انجام این برنامه نیز باید این موضوع در نظر گرفته شود.
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.