stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
  • کد خبر : 201852
  • 16 آذر 1399 - 1:40
1

کتاب یکشنبه خونین گرگان به چاپ دوم رسید

کتاب یکشنبه خونین گرگان به چاپ دوم رسید
این کتاب در چهار بخش و به حجم بیش از 100 صفحه تدوین شده و درباره قیام 5 آذر سال 57 مردم گرگان است
قلم | qalamna.ir :

وبگاه خبری قلم از گرگان، غلامرضا خارکوهی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این کتاب در چهار بخش و به حجم بیش از ۱۰۰ صفحه تدوین شده و درباره قیام ۵ آذر سال ۵۷ مردم گرگان است و اخیراً در شمارگان ۵۰۰ نسخه به چاپ دوم رسیده است.

 

تاریخ نگار برجسته انقلاب اسلامی استان گلستان  ادامه داد: روز یکشنبه ۵ آذر سال ۵۷ مهمترین واقعه تاریخی گرگان رقم خورد که در سال ۹۵ به ثبت ملی رسید و به عنوان روز ملی گرگان معرفی شده است، لذا شرح این واقعه به صورت مختصر در این کتاب تدوین شده تا نسل جوان با این رویداد مهم تاریخی بیشتر آشنا شوند.

 

وی به عناوین مهم این کتاب اشاره کرد و گفت: یادی از یکشنبه خونین گرگان، حمله به حرم مطهر امام رضا(ع) و اعلام عزای عمومی، استقبال مردم منطقه گرگان از پیام امام خمینی(رحمه الله علیه)، حمله مأموران به بیمارستان، تحقیقات قضایی از مجروحان و شهدا، خسارات مادی وارده به رژیم، مراسم پنج آذر در گنبدکاووس، رامیان و گالیکش، خاطرات چند شاهد عینی، پنجم آذر از زبان یک زنِ انقلابی، بچه‌های گم شده، شرکت کردکویی‌ها در ۵ آذر گرگان، خاطرات یک بندرگزی، مشاهدات یک افسر راهنمایی، سرگذشت یکی از دستگیر شدگان، پنجم آذر، بیداری و تشدید مبارزه، عُمق فاجعه، هماهنگی روحانیان برای ادامه مبارزه، تهدیدات مسلحانه علیه رژیم شاه، انعکاس پنجم آذر گرگان در دیگر شهرها، محاکمه و مجازات مأموران، اعترافات چند مأمور از روز واقعه، و مطالب دیگر که در این کتاب تشریح شده است.

 

خارکوهی ابراز داشت: این کتاب به روش مطالعات تاریخی، همراه با تجزیه و تحلیل و با استفاده از خاطرات شاهدان عینی و اسناد همان زمان تدوین شده و تعدادی از اسناد و تصاویر نیز در پایان کتاب ضمیمه شده است.

 

وی افزود: قیام مردم گرگان برای دفاع از حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، اما توسط مأموران رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شد و بیش از ۲۰۰ نفر در آن روز شهید و مجروح شدند.

 

گفتنی است، «غلامرضا خارکوهی» یکی از فعالترین مورخان کشور است بطوری که تاکنون از این مولف ۲۷ جلد کتاب در زمینه موضوعات مختلف تاریخ انقلاب و دفاع مقدس توسط ناشران معتبری مثل عروج، سوره مهر، و مرکز اسناد و غیره منتشر شده است.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.