stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 201456
  • 15 آذر 1399 - 10:02
2
کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان خبر داد؛

رابطه جنسی شایع‌ترین راه ابتلا به ایدز در موارد جدید

رابطه جنسی شایع‌ترین راه ابتلا به ایدز در موارد جدید
قلم/اصفهان_ کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: در سال‌های اخیر بویژه از سال ۹۴ تا کنون، رابطه جنسی شایع‌ترین راه ابتلا به ایدز بوده است.
قلم | qalamna.ir :

مرجان مشکوتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: مراجعه مردم به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در استان اصفهان پس از همه گیری بیماری کووید ۱۹ بسیار کمتر و حتی به حدود یک سوم رسیده که این امر بیماریابی و شناسایی موارد جدید مبتلا به ” اچ آی وی” را بسیار کاهش داده است.

وی این معضل بهداشتی را جهانی ذکر و اضافه کرد: کاهش بیماریابی باعث می‌شود تا افرادی که به تازگی به ویروس “اچ آی وی”مبتلا شدند دیرتر تحت مراقبت و درمان قرار گیرند و همین امر می‌تواند در آینده مشکل ساز شود.

مشکوتی با تاکید بر اینکه همه گیری بیماری کووید ۱۹ باعث شد که افراد از سایر بیماری‌ها غفلت کنند، خاطرنشان کرد: بر اساس هدف تعیین شده برای کنترل ایدز تا سال ۲۰۲۰ میلادی مقرر بود ۹۰ درصد موارد مبتلا، شناسایی، ۹۰ درصد آنها درمان و ۹۰ درصد کنترل ویروسی شوند اما شیوع کرونا امکان دستیابی به این هدف را از بین برد.

وی با اشاره به اینکه در مدت همه گیری کرونا روند مراقبتی و درمانی بیماران مبتلا به ایدز ادامه داشت، توضیح داد: در هفته‌های نخست همه گیری کرونا تصور بر این بود که بیماران مبتلا به ایدز بدلیل ضعف سیستم ایمنی بدن خود در گروه‌های پر خطر ابتلا به کووید ۱۹ باشند اما پس از گذشت زمان و انجام تحقیقات، مشخص شد که بیماران تحت درمان بدلیل مصرف داروهای ضد ویروس در گروه‌های کم خطر ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند.

مشکوتی با تاکید بر اینکه ایدز و کرونا از بیماری‌های نوظهور در دنیا هستند، تاکید کرد: برای کنترل این بیماری‌های جدید نیاز است که همه مردم مسؤولیت پذیر باشند و به توصیه‌ها و هشدارهای داده شده توجه کنند.

این کارشناس علوم پزشکی، افزایش آگاهی و اطلاعات مردم درباره بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی را ضروری دانست و تاکید کرد: همواره پیشگیری بهتر از درمان است اما مردم باید بدانند که اگر ویروس “اچ آی وی” سریع شناسایی شود قابل درمان و کنترل است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در دوران همه گیری کرونا احتمال کاهش ابتلا به این ویروس در جامعه وجود داشته است، گفت: این موضوع باید تحت مطالعه و پژوهش قرار گیرد که آیا در این فاصله زمانی میزان عوامل مؤثر در ابتلا به ویروس”اچ ای وی” مانند رابطه جنسی پر خطر و اعتیاد تزریقی تغییری داشته است.

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: در سال‌های اخیر بویژه از سال ۹۴ تا کنون، رابطه جنسی شایع‌ترین راه ابتلا به ایدز بوده است.

مشکوتی با بیان اینکه در سال‌های ابتدایی شیوع ایدز، اعتیاد تزریقی شایع‌ترین راه انتقال ویروس”اچ آی وی” بود، افزود: اما در سال‌های اخیر در موارد جدید ابتلا، بیشترین راه انتقال ارتباط جنسی بوده و به حدود ۶۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۷۵۵ بیمار مبتلا به ایدز در استان اصفهان شناسایی شدند، اظهارداشت: این افراد شامل ۶۰۷ مرد و ۱۴۸ زن به نسبت ۸۰ به ۲۰ هستند درحالیکه در حدود ۱۰ سال گذشته پنج درصد از مبتلایان را زنان تشکیل می‌دادند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بصورت کلی از ابتدای شناسایی بیماران ایدز در استان شایع‌ترین راه انتقال اعتیاد تزریقی با ۵۹ درصد بود و پس از آن ارتباط جنسی با ۲۹ درصد، ۲ درصد مادر به جنین و ۰.۷ درصد انتقال از فرآورده‌های خونی آلوده بود.

وی با تاکید بر اینکه ابتلا از طریق فرآورده‌های خونی در ابتدای شیوع ایدز بدلیل خون‌های وارداتی اتفاق افتاد و پس از آن دیگر هیچ موردی در این زمینه نداشتیم، ادامه داد: ۹.۵ درصد از موارد انتقال ایدز نامشخص بوده و بیماران راه انتقال را نگفتند که به احتمال زیاد می‌توان گفت از طریق ارتباط جنسی مبتلا شدند.

مشکوتی با بیان اینکه از افراد شناسایی شده مبتلا به ویروس ایدز در استان اصفهان تا کنون ۳۱۶ نفر فوت کردند، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر انتقال ویروس اچ آی وی از طریق اعتیاد تزریقی با برنامه‌های انجام شده مانند توزیع سرنگ کاهش یافته است.

این کارشناس با بیان اینکه در کشور برآورد می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شدند، گفت: در اصفهان حدود دو سوم مبتلایان شناسایی نشدند که از جمله دلایل آن می‌توان به مراجعه نکردن افراد در معرض ابتلا شدن به اچ آی وی بدلیل ترس از انگ اجتماعی، آگاهی نداشتن و جدیداً شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.

وی تاکید کرد: لازم است افرادی که دارای سابقه رفتارهایی مانند اعتیاد و ارتباط جنسی پر خطر هستند به مراکز مشاوره رفتاری استان اصفهان مراجعه کنند که شامل مرکز نواب صفوی در فلکه احمد آباد اصفهان، شاهین شهر و نجف آباد است.

وی آموزش و اطلاع رسانی را برای شناسایی مبتلایان به ایدز بسیار مهم خواند و تصریح کرد: اگر این افراد در زمان مناسب به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تحت مراقبت قرار می‌گیرند و همه خدمات درمانی برای آنها رایگان است.

مشکوتی با اشاره به اینکه ۹۶ درصد بیماران ایدز شناسایی شده در استان اصفهان تحت درمان هستند، افزود: اچ آی وی شامل مراحل اولیه بیماری و قابل کنترل است اما اگر به مراحل نهایی برسد، سیستم ایمنی بدن بسیار ضعیف می‌شود و کنترل و درمان آن مشکل خواهد بود.

اول دسامبر مصادف با یازدهم آذر روز جهانی مبارزه با ایدز است به همین مناسبت از یازدهم تا هفدهم آذر در کشورمان هفته اطلاع رسانی درباره ایدز نامگذاری شد؛ شعار روز جهانی ایدز در سال جاری “همبستگی جهانی، مسؤولیت مشترک ” است.

ایدز (AIDS) ، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود؛ اچ آی وی، یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند.

سازمان بهداشت جهانی نیز امسال اعلام کرد که شیوع ویروس نوظهور کرونا در جهان، روند پیشرفت‌های درمانی و مهار بیماری اچ آی وی را حدود ۱۰ سال یا بیشتر عقب خواهد انداخت؛ به گفته این نهاد نه تنها اهداف پیش بینی شده برنامه مشترک مقابله با ایدز در سال ۲۰۲۰ میلادی محقق نخواهد شد، بلکه دستاوردهای بدست آمده نیز در صورت عدم پاسخگویی به موقع به این بحران در معرض خطر از بین رفتن قرار خواهند گرفت.

بر اساس آخرین آمارهای ثبت شده تا سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۳۸ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری ضعف سیستم ایمنی اچ آی وی زندگی می‌کنند که این رقم یک میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۸ است.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به بیش از ۹۳۵ هزار نفر و شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ به ۴۷ هزار نفر رسیده است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.