stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 201390
  • 15 آذر 1399 - 11:08
0

نیروهای آمریکایی در آلمان خواهند ماند

قلم | qalamna.ir :
گروه بین الملل: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره ایالات متحده با لایحه بودجه دفاعی موافقت کردند. بر اساس این لایحه تنها زمانی شمار سربازان آمریکایی مستقر در آلمان می‌تواند کاهش یابد که پنتاگون به طور مفصل درباره عواقب کاهش نیروها به کنگره گزارش داده باشد و ثابت کند که این اقدام برای منافع ملی ایالات متحده مفید است. در این صورت، خروج سربازان از آلمان می‌تواند ۱۲۰ روز بعد انجام شود. به این ترتیب حتی اگر امروز هم پنتاگون نمایندگان را در این زمینه قانع کند، ترامپ باید ۱۲۰ روز بعد اقدام به بازگرداندن سربازان آمریکایی به کشورشان یا انتقال آنها به کشور دیگری کند. ترامپ روز ۲۰ ژانویه ناچار به خروج از کاخ سفید است و در این روز رئیس جمهور منتخب جو بایدن جانشین او خواهد شد. این که بایدن برای برنامه‌های ترامپ ارزش قائل نیست، رازی آشکار است.
آنتونی بلینکن که قرار است وزیر أمور خارجه کابینه بایدن شود، تصمیم ترامپ برای جابجایی سربازان کشورش را “احمقانه” و “بدخواهانه” توصیف کرده و گفته بود، این اقدام به تضعیف ناتو، کمک به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و آسیب به آلمان، “مهم‌ترین متحد ما در اروپا” می‌انجامد. او همچنین تاکید کرده بود که با ویرانی ساختارهای نظامی آمریکایی موجود در آلمان و ایجاد ساختارهای تازه در ایتالیا و بلژیک، مقداری از بودجه نظامی ایالات متحده هدر می‌رود.
دونالد ترامپ اواخر بهار سال جاری اعلام کرد، شمار نظامیان آمریکایی مستقر در آلمان از ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر به ۲۵ هزار نفر کاهش می‌یابد. قرار بود بخشی از این نظامیان به آمریکا بازگردند و شماری نیز به ایتالیا و بلژیک منتقل شوند. علت این اقدام عدم افزایش بودجه نظامی آلمان به «میزان لازم» عنوان ‌شد. بر اساس توافق ناتو، کشورهای عضو این پیمان ملزم به اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای مصارف نظامی هستند. مخارج نظامی آلمان در سال گذشته ۳۶/ ۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور، یعنی ۴۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو بود.
در سال جاری بودجه نظامی آلمان به ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو، یعنی ۵۷/ ۱ درصد تولید ناخالص افزایش یافته است.برنامه ترامپ از آغاز در صفوف جمهوری‌خواهان نیز با مخالفت‌هایی روبرو شده بود. مک تورنبری، نماینده کنگره و کارشناس امنیتی به همراه ۲۲ نماینده محافظه‌کار در نامه‌ای به ترامپ از او خواستند، برنامه خروج سربازان از آلمان را اجرا نکند. آنها ضمن بیان این‌که حضور آمریکا در آلمان به دلایل لجستیکی ضروری است تاکید کردند که این اقدام، روسیه را تشویق به اعمال تهاجمی خواهد کرد. اوایل تابستان شش نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ضمن اشاره به اشغال شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه، نسبت به تقویت این کشور و انجام اقدامات تجاوزگرانه هشدار دادند.در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۱۲، ایالات متحده هزاران سرباز خود را از آلمان خارج کرد. برخی از سیاستمداران آمریکایی معتقدند که این اقدام باعث شد روسیه دو سال بعد کریمه را اشغال کند. لایحه مورد توافق نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات طرح‌های احتمالی خروج سربازان آمریکایی از کره جنوبی را نیز با مشکل مواجه می‌کند. وزیر دفاع آمریکا باید کاهش احتمالی نیروهای مسلح کشورش در این کشور آسیای شرقی را ۹۰ روز پیش از این اقدام توجیه کند. در حال حاضر ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند. ترامپ بارها به سئول گوشزد کرده بود، هزینه بیشتری برای «سپر محافظ» بپردازد، زیرا در غیر این صورت او سربازان آمریکایی را از این کشور خارج خواهد کرد. بر اساس این لایحه بودجه نظامی که به احتمال زیاد هفته آینده به تصویب می‌رسد، هزینه نظامی  ایالات متحده در سال آینده میلادی ۷۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.

 

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.