stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 201280
  • 15 آذر 1399 - 8:00
2

محدودیت‌های کرونایی تیر خلاصی بر اقتصاد کردستان

ایسنا/کردستان ١۳ روز از آغاز محدودیت‌های کرونایی اعلامی از ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گذرد و ظاهرا این محدودیت‌ها در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و این به معنی تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و اعمال فشار اقتصادی دوچندان بر آن‌هاست.

قلم | qalamna.ir :

١۳ روز از آغاز محدودیت‌های کرونایی اعلامی از ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گذرد و طبق تعریف این ستاد گروه‌های شغلی ١ و ۲ و ۳ در شهرهای زرد، گروه‌های شغلی ١ و ۲ در شهرهای نارنجی و تنها گروه شغلی ١ در شهرهای قرمز اجازه فعالیت دارند.

جدای از منع فعالیت تعدادی اصناف، ممنوعیت‌های تردد بین شهرها نیز اعلام شد و در شهرهای قرمز ممنوعیت تردد داخل شهر از ساعت ۲١ تا ۴ صبح اعلام شد تا بتواند باری از دوش کادر درمانی بردارد و آمار مرگ و میر کرونا را کمی تعدیل بخشد.

محدودیت‌های چند ماه اخیر کرونایی موجب شده تا بازار اصناف کساد و بسیاری را به ورطه ورشکستگی بکشاند و اکنون با نزدیک شدن به پایان محدودیت‌های دوهفته‌ای بازاریان به دنبال باز کردن مغازه‌های خود هستند.

یکی از شهروندان سنندجی با اشاره به اینکه کسب و کارش پس از اعلام محدودیت‌های جدید بسیار کساد شده اظهار کرد که هرچند که صنف ما در ایام محدودیت‌ها تعطیل نبوده اما از هر ١۰ نفر مشتری تنها ۳ تا ۴ نفر جهت خرید به ما مراجعه می‌کنند.

وی افزود که بیشتر مغازه‌های اطراف تعطیل شده‌اند و همسایه‌ها به دلیل نبود درآمد دیگر برای خرید به مغازه ما نمی‌آیند.

این شهروند تصریح کرد که محدودیت‌های اجرا شده به خصوص تعطیلی اصناف تاثیر چندانی بر روی کنترل کرونا نخواهد داشت.

وی عنوان کرد که مغازه‌داران از این تعطیلی‌ها استفاده کرده و مهمانی‌های شبانه را به راه‌انداخته‌اند.

این شهروند درپایان یادآور شد که اعلام ممنوعیت تردد موجب کاهش مسافرت‌ها و حضور بی مورد افراد در خیابان‌ها شده است.

یکی دیگر از شهروندان سنندج با بیان اینکه مردم این مرز بوم لایق بهترین خدمات و تقدیرها هستند خاطرنشان کرد که مدیریت مسئولان در این شرایط بحرانی برای مردم بسیار مهم است.

وی ادامه داد که وضعیت کشور به نحوی است که اکثر شهروندان با سیلی صورت خود را سرخ نگه‌داشته‌اند.

این شهروند در پایان یادآور شد که در شرایط شیوع کرونا ویروس دولت باید همراه مردم باشد و از دادن قول‌های بی سرانجام بپرهیزد.

یکی از مغازه‌دار که به صورت غیرمجاز مشغول فعالیت است گفت: هر وقت دولت در پرداخت کرایه به من کمک کرد مغازه را تعطیل خواهم کرد.

وی افزود که در سوپرمارکت‌ها افراد زیادی به کالاها دست می‌زنند و خطر انتقال آلودگی بسیار زیاد است ولی دولت اصنافی را که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و خطر انتفال کرونا در آن‌ها بسیار کم است را تعطیل اعلام کرده است.

این مغازه‌دار تصریح کرد: اکنون با ترس مشغول به فعالیت هستم ولی این تخلف تنها به دلیل نیاز مالی بوده و دلیل دیگری دارد.

وی عنوان کرد که اکنون بسیاری از مغازه‌های آجیل فروشی و آب میوه فروشی در نقاط مختلف شهر مشغول به فعالیت هستند.

این مغازه‌دار ادامه داد که این محدودیت‌ها نتیجه بخش نخواهد بود و هیچ فکر منطقی در پشت این محدودیت‌ها نیست زیرا باید دولت کمک‌هایی برای مردم در نظر بگیرد تا همه مردم بدون دغدغه در خانه بمانند.

وی درپایان با بیان اینکه در این شرایط اقتصادی تنها درحال دوام آوردن و درجا زدن هستیم یادآور شد: من مستاجر هستم و اگر کرایه مغازه را نتوانم فراهم کنم زندگیم نابود خواهد شد.

مدیر کافه رستورانی در سنندج با بیان اینکه برآورد اولیه آن‌ها از ماندگاری کرونا ویروس تنها یکی دو ماه بوده خاطرنشان کرد که گران شدن لحظه‌ای اجناس سبب شد تا به دپوی مقداری مواد خوراکی در انبارهای خود روی بیاوریم تا به اندازه نیاز یک ماهه خود کالا داشته باشیم.

وی ادامه داد که با شیوع کرونا ویروس عملا سه ماه ابتدایی سال را تعطیل و پس از آن نیز به صورت بیرون‌بر مشغول فعالیت بوده‌اند که این موضوع سبب شد تا کالاهای دپو شده در انبار مورد استفاده قرار نگیرند.

مدیر این رستوران گفت: از طرفی وعده‌های دولت برای پرداخت بخشی از هزینه‌ها، تخفیف یا قسط بندی در قبوض صادره دولتی تحقق نیافت و بانک‌ها نیز سر موعد مقرر اقساط وام را از ما دریافت می‌کردند که فشار بسیاری برای ما به وجود آورده است.

وی اظهار کرد که ۳۳ نفر از کارگران این رستوران جهت پرداخت حقوق بیکاری به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شدند ولی متاسفانه نتوانستند از حق خود استفاده کنند.

مدیر این رستوران افزود که اکنون تنها ١۴ نفر کارگر در این رستوران مشغول به فعالیت هستند و بقیه نیز به دلیل شرایط اقتصادی تعدیل نیرو شده‌اند.

وی با بیان اینکه کرونا کیفیت کار مسئولان را به مردم نشان داد، تصریح کرد: ابتدا به ما اعلام شد که با تبعیت از پرتکل‌هایی می‌توانند مشغول به فعالیت شوند که در این راستا اقدام به خرید مقدار زیادی مواد ضدعفونی و دستگاه تب‌سنج شدیم ولی در نهایت باز هم تصمیم مسئولان تغییر کرد و تنها به صورت بیرون‌بر خدمات ارائه دادیم.

مدیر این رستوران عنوان کرد که این موضوع و کاهش فروش موجب شد تا حتی مخارج این رستوران بازنگردد و طبق حسابرسی ۶ ماهه ابتدایی سالجاری حدود ۴۵۰ میلیون تومان ضرر کرده‌اند.

وی ادامه داد که به منظور تزریق نقدینگی اقدام به فروش آب معدنی و نوشیدنی‌های خود در انبار کرده‌اند زیرا نگه‌داری آن‌ها دیگر به صرفه نیست.

مدیر این رستوران با اشاره به اعلام محدودیت‌های جدید از سوی ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان کرد که ترافیک و شلوغی بازار باقی مانده و مردم برنامه‌ خود را به صورتی تنظیم کرده‌اند که تا پیش از ساعت ۲١ در منزل باشند و این محدودیت‌ها تاثیری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ازدحام در فروشگاه‌ها و اماکنی که همچنان ادامه دارد بسیار خطرناکتر از حضور در رستوران‌هاست، گفت: در اسفند و فرودین با وجود اینکه محدودیتی در کار نبود مردم به این درک رسیده بودند که باید خود را قرنطینه کنند و رستوران ما نیز بدون اعلام هیچ محدودیتی از سوی دولت، تعطیل بود.

مدیر این رستوران با اشاره به اینکه دولت باید ضرر و زیان اصناف را تا حدودی جبران کند، یادآور شد که اگر همه لایه‌های جامعه اعم از کسبه و بازاری و راننده تاکسی و غیره در قطع زنجیره کرونا همراه نباشند کنترل بیماری موثر نخواهد بود.

حامد قادرزاده، استاد اقتصاد دانشگاه کردستان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد که اگر چه سلامت عموم مردم همواره باید در اولویت قرار داشته باشد اما واقعیت این است که اثرات تعطیلی های ناشی از کرونا نه فقط بر کسب و کارهای مختلف اثرات متفاوتی دارد بلکه در مورد واحدهای با اندازه های متفاوت هم صدق می کند.

وی افزود که این اثر در مناطق مختلف از نظر توان اقتصادی و فصل های مختلف نیز به طور معنی داری متفاوت است.

این استاد اقتصاد دانشگاه کردستان با بیان اینکه اگر چه مشاغل تامین کننده نیازهای اساسی مردم تا حدی می‌توانند فعالیت کنند تصریح کرد: عدم داشتن برنامه برای واحدهایی مانند شیرینی پزی ها، آجیل فروشی ها و غیره می تواند آسیب جدی نه فقط بر این مشاغل بلکه موجبات از بین رفتن توازن کسب و کارها را هم به دنبال دارد.

وی عنوان کرد که افزایش تعداد ماشین‌های عرضه مواد غذایی در حاشیه خیابان ها و گذرگاه‌ها نمونه ای از عدم توازن در کسب وکارها است.

قادرزاده ادامه داد که لازم است برای به حداقل رساندن این مشکلات برنامه های مشاوره‌ای جهت ارائه نحوه خدمات، حمایت‌های قانونی در خصوص عرضه خدمات در منازل مردم و تبلیغ از شبکه استانی، امکان ورشکستگی‌های دایمی را تا حدی کنترل خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد که در آستانه شب یلدا و افزایش تقاضا برای خدمات و محصولات ویژه این فصل قرار داریم، پس لازم است که اتحادیه های صنفی با برقراری ارتباط مناسب با دانشگاه و متخصصین اقتصادی، بازاریابی و مدیریتی خسارات خود را به حداقل برسانند.

این استاد اقتصاد دانشگاه کردستان آسیب با اشاره به آسیب‌های دیگری که شرایط حاکم بر استان‌هایی مانند کردستان را تهدید می کند، گفت: ورود واحدهای بزرگ اقتصادی استان‌های برخوردار و خروج بیشتر ارزش افزوده و اشتغال از استان است یکی از آسیب‌های اقتصادی در کردستان است.

وی اظهار کرد که آجیل فروشی ها و شیرینی پزی ها و سایر مشاغلی که امکان استفاده از ظرفیت واحدهای فعال مانند سوپرمارکت ها و بازاریاب‌ها استفاده کرده و گامی در جهت عرضه نوین خدمات بردارند.

قادرزاده افزود که تدارک برنامه‌های ویژه‌ای در رسانه استانی اعم از رادیو و تلویزیون و شبکه‌های مجازی پیشنهاد می‌شود تا روش نوین بازرگانی به واحدهای اقتصادی و مصرف کنندگان معرفی گردد.

وی با بیان اینکه اگر چه تمهیداتی از قبیل وام برای واحدهای صنفی اندیشیده شده اما به نظر نمی رسد که این راه‌حل اساسی باشد، تصریح کرد که لازم است بخش دولتی با مطالعاتی جامع و با بهره‌گیری از متخصصین راه کارهای مناسب را متناسب به هر صنف معرفی کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه که حمایت از شرکت‌های خدمات رسان اینترنتی به منظور جلوگیری از تحمیل هزینه به اصناف و کاهش ترافیک و تثبیت شیوه بازاریابی امری ضروری است عنوان کرد: استان کردستان به اندازه کافی دارای نیروی انسانی دانش آموخته و متعهد است که با حمایت از آنان و استفاده این افراد از تجربه بازاریان و کسبه مناسب‌ترین راه کار، یعنی کاهش هزینه مصرف کنندگان و اصناف را جایگزین شیوه موجود نمایند.

وی ادامه داد که دولت می‌تواند بودجه ویژه‌ای برای تثبیت ساختار نوین بازرگانی اختصاص دهد که برای کلیت جامعه به صرفه خواهد بود.

قادرزاده در پایان یادآور شد که با تمام هزینه های ناشی از شیوع کرونا در بخش بازار و کسبه نباید از فرصتهای شغلی جدید غافل بود.

اخبار منتشر شده در رسانه‌ها گویای آن است که محدودیت‌های کرونایی در هفته‌های جاری نیز ادامه خواهد داشت و ستاد ملی کرونا قصد برداشتن محدودیت‌ها را ندارد و این درحالی است بسیاری از مشاغل ١۳ روز از آذر ماه را تعطیل بوده‌اند و جدای از نداشتن درآمد؛ کرایه مغازه، کرایه منزل و بسیاری مخارج دیگر بر آن‌ها تحمیل و اگر نیز پس‌اندازی در اختیار داشته‌اند در محدودیت‌های ابتدایی کرونا صرف گذراندن زندگی شده است.

این موضوع سبب شده تا بسیاری از بازاریان علارغم اخطارهای بسیار بصورت غیر قانونی کرکره مغازه خود را نیمه باز بگذارند بلکه بتوانند با فروش دو قلم جنس حداقل درآمدی برای خود و خانواده فراهم کنند.

هرچند که سلامتی بر فعالیت‌های اقتصادی اولویت دارد اما باید درنظر داشت که ادامه محدودیت‌ فعالیت اصناف در این شرایط اقتصادی و بدون ارائه برنامه‌ای تخصصی و کارشناسی شده می‌تواند یکی پس از دیگری تیر خلاصی بر پیشانی اقتصاد به زانو در آمده استان کردستان و کشور بوده و درآینده بیشترین آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.