stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 201167
  • 14 آذر 1399 - 16:33
1

بایدن: مذاکره دوباره با ایران بسیار دشوار خواهد بود

قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی:  جو بایدن در نخستین مصاحبه پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با سی‌ان‌ان ضمن انتقاد از تصمیم ترامپ در خروج از برجام، تاکید کرد که نمی‌گذارد تهران سلاح اتمی داشته باشد.
بایدن، مذاکره دوباره با ایران را بسیار دشوار خواند و ترامپ با خروج از توافق اتمی، کمک کرد که ایران ذخایر هسته‌ای اش را افزایش دهد و به تولید سلاح اتمی نزدیک‌ شود: «مسئله موشک‌های بالستیک‌ هم وجود دارد. ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم که سلاح اتمی داشته باشد… ما نمی‌توانیم این کار را به تنهایی انجام دهیم به همین دلیل من می‌خواهم عضوی از یک گروه بزرگ باشم که نه تنها با ایران بلکه با روسیه، چین و طیف گسترده‌ای از موضوعات برخورد کند.»
جو بایدن پیش از این گفته اگر ایران به اجرای محدودیت‌های توافق هسته‌ای بازگردد او هم آمریکا را به برجام بازخواهد گرداند. دولت ایران می‌گوید پیش‌شرطی را از آمریکا نمی‌پذیرد. مجلس ایران به دولت دو ماه برای رفع تحریم‌ها فرصت داده است.
 بایدن گفت: “من فکر می‌کنم همه این چیزها بسیار دشوار خواهند بود. اما یک چیز را می‌دانم، ما نمی‌توانیم این کار را تنهایی پیش ببریم. برای همین باید بخشی از یک گروه بزرگتر باشیم. نه فقط در مورد ایران، بلکه همین طور در خصوص روسیه و چین و بسیاری مسائل دیگر.”
نتانیاهو: بازگشت به برجام اشتباه است
نخست اسرائیل در یک سخنرانی در اندیشکده هادسن، بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را اشتباه خواند.
 بنیامین نتانیاهو افزود: تحت توافق قبلی(برجام) به ایران اجازه داده شده تا سانتریفیوژهای مدرن خود را توسعه دهد و توانایی غنی سازی خود را دو برابر کند که می‌تواند به آنها توان ساخت فوری بمب دهد.در جریان پرسش و پاسخ در این ویدئو کنفرانس، از نتانیاهو درباره اتهامات موجود به اسرائیل برای ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران نیز سوال شد.
نتانیاهو در پاسخ به این سوال از پاسخ دقیق طفره رفت و گفت: آنها(ایرانیها) همیشه ما را سرزنش می‌کنند. درست یا غلط. هرچیزی که در ایران اتفاق می‌افتد ما را سرزنش می‌کنند.
 ترور اخیر، مسیر احیای برجام را سخت کرد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد که ترور دانشمند ایرانی “سختی‌هایی” را در مسیر احیای توافق هسته‌ای با ایران ایجاد می‌کند. جوزپ بورل، در خصوص ترور شهید محسن فخری‌زاده گفت: واضح است که این کار کمکی نمی‌کند. هرکس این کار را انجام داده به دنبال تشدید تنش‌ها بوده است.
برای پیوستن دوباره به برجام تلاش می‌کنیم
رئیس جدید کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که برای بازگشت به توافق هسته‌ای (برجام) تلاش خواهد کرد.
گرگوری میکس  در اولین بیانیه خود پس از انتصاب به مقام جدیدش بر لزوم بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران و سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد.
وی در بیانیه‌اش نوشت: ما برای پیوستن دوباره به برجام و سازمان جهانی بهداشت کار خواهیم کرد اما ما همچنین باید ائتلاف‌هایی جدیدی به منظور رسیدگی به بحران‌های موجود در خصوص گرمایش زمین و تهدیدهای در حال ظهور تثبیت کنیم.
آبرامز: احتمالا ایران اقدامی نکند
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا گفت که احتمالا ایران تا سرکار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از اقدام برای گرفتن انتقام ترور محسن فخری‌زاده ، دانشمند هسته‌ای ایرانی خودداری کند و تا آن زمان اقدامی نکند. الیوت آبرامز با بیان این که ایران نیاز به کاهش تحریم‌های آمریکایی اعمال شده بر این کشور دارد، گفت: این موضوع به ویژه تا انتقال قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن در ۲۰ ژانویه به عنوان عنصری اساسی در اتخاذ هر گونه تصمیمی برای واکنش به کشته شدن دانشمند هسته‌ای ایران نقش خواهد داشت.وی افزود: اگر ایران  خواهان کاهش تحریم‌ها باشد خود می‌داند که بعد از ۲۰ ژانویه نیاز به ورود به نوعی از مذاکرات خواهد داشت و به همین خاطر درک خواهد کرد که هرگونه اقدامی در مدت باقی‌مانده تا ۲۰ ژانویه احتمال کاهش تحریم‌ها را دشوارتر خواهد کرد.
 به دنبال توافق جامع‌تر با ایران هستیم
در حالی که مقامات کشورمان تاکید دارند درباره توافقی که پیش‌ از این بر سرش مذاکره کرده‌ایم، مذاکره نخواهیم کرد، وزیر خارجه آلمان  با طرح این ادعا که توافق ۲۰۱۵ ایران دیگر کافی نیست خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای جدید و جامع‌تری شد که به مسئله موشک‌های بالیستیک ایران نیز رسیدگی کند. هایکو ماس،  گفت: نوعی “توافق هسته‌ای پلاس” نیاز است که آن نیز در راستای منافع ما باشد. وی ادامه داد: “ما انتظارات واضحی از ایران داریم: نه سلاح هسته‌ای و نه برنامه موشک‌های بالستیکی که کل منطقه را به خطر بیاندازد. ایران همچنین باید نقش دیگری را در منطقه بازی کند.”

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.