stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 200646
  • 13 آذر 1399 - 11:20
1

کرونا ویروس نسبت به دما حساس است/ افزایش شیوع بیماری در کشورهای سردسیر

کرونا ویروس  نسبت به دما حساس است/ افزایش شیوع بیماری در کشورهای سردسیر

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که کشورهای سردسیر در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر هستند، زیرا ویروس کووید-۱۹ در دماهای پایین‌ سریع‌تر شیوع پیدا می‌کند.

قلم | qalamna.ir :

سرویس ترجمه ، فصل زمستان نیمکره شمالی در حال فرارسیدن است. در بعضی کشورها نیز دمای هوا طی هفته‌های گذشته به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از فصول قبلی شیوع آنفلوآنزا، متخصصان نگران این موضوع هستند که میزان شیوع ویروس کووید -۱۹ در دماهای پایین‌تر افزایش پیدا کند. نتایج مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که دمای جهانی نقش اساسی در شیوع سندروم حاد تنفسی ویروس کووید -۱۹ دارد.

ویروس کووید -۱۹ اولین بار در اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین ظهور پیدا کرد سپس به سرعت در اکثر کشورهای جهان گسترش یافت. نتایج پژوهش‌های بسیاری نشان می‌دهد که سرعت شیوع بیماری کرونا در بعضی کشورها مانند انگلستان، اسپانیا، ایتالیا و قسمت‌های شمالی ایالات متحده آمریکا که زمستان تقریباً سردی داشتند در مقایسه با کشورهایی در قاره آفریقا و استرالیا بسیار زیاد بود.

بیماری کرونا مناطق سردتر را بیشتر از مناطق گرم تحت تاثیر قرار داد. شهر ووهان چین، در اوج فصل زمستان در ژانویه افزایش آمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری را تجربه کرد. در ماه فوریه دیگر کشورهای سردسیر مانند ایتالیا، ایران و کره جنوبی درگیر شیوع بیماری کرونا شدند.

گروهی از محققان به منظور بررسی نقش دمای جهانی بر میزان شیوع ویروس کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها با استفاده از محصول بازتحلیل NCEP/NCAR که به صورت آنلاین در دسترس بود، اطلاعات دمای جهانی را بررسی کرده و بر اساس دمای هوا در ماه‌های مارس و آوریل، آسیب‌پذیری مناطق را مشخص کردند.

نتایج بررسی‌های محققان نشان داد زمانی که دمای هوا بین دو و ۱۷ درجه سانتی‌گراد بود، بیشترین آمار مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از کرونا گزارش شد. بسیاری از کشورها مانند انگلستان، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و اسپانیا این دامنه دما را تجربه می‌کنند. با این حال میزان آسیب‌پذیری در کشورهای جنوب شرقی آسیا، آفریقا و استرالیا که دمای بالاتر از ۲۷ درجه سانتی‌گراد دارند کمتر است.

نکته اصلی پژوهش جدید این است که ویروس کووید -۱۹ نسبت به تغییرات دما حساس است و در شرایط مساعد از جمله در مکان‌های تقریباً سرد گسترش پیدا می‌کند. از طرف دیگر میزان آسیب‌پذیری در کشورهای گرم کمتر است. محققان به این موضوع نیز اشاره کردند که ممکن است میزان آسیب‌پذیری کشورها تغییر کند. به عنوان مثال دمای هوا در قسمت‌هایی از روسیه و کانادا در اواخر ماه آوریل از سرمای شدید به سرمای متوسط تغییر پیدا کرد، در حالی که گرمای هوا در برزیل و دیگر کشورهای گرم در آمریکای جنوبی کمتر شد.

بر اساس نتایج مطالعه جدید آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در کشورهایی که دمای هوا کم شد، تا پایان ماه مه سال ۲۰۲۰ افزایش ناگهانی پیدا کرد. نتایج مطالعاتی از این قبیل نشان می‌دهد که تنظیم دمای هوا می‌تواند به کنترل همه‌گیری بیماری کرونا کمک شایانی کند. نتایج به دست آمده از این پژوهش بینش ارزشمندی را در زمینه تنظیم سطح دما فراهم می‌کند تا یک استراتژی اساسی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ارائه دهد.

نتایج این مطالعه در مجله بین المللی Environmental Science and Technology منتشر شده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.