stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 200225
  • 12 آذر 1399 - 13:27
0
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

 در آبان ماه ۶۰ درصد تست‌های کرونا مثبت بود/ کاهش بین ۲۵ تا ۳۰ درصدی بیماران بستری در استان

 در آبان ماه ۶۰ درصد تست‌های کرونا مثبت بود/ کاهش بین ۲۵ تا ۳۰ درصدی بیماران بستری در استان
قلم/اصفهان_ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:  در آبان ماه ۶۰ درصد تست‌های کرونا مثبت بود.
قلم | qalamna.ir :

بهروز کلیدری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیماران بستری در استان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشت این در حالی است که در روزهای آخر آبان ماه به روزهای خطرناک و بحرانی نزدیک شدیم، تعداد بیماران بستری به ۲ هزار و ۲۰۰ بیمار رسید.

وی بیان کرد: در زمان حاضر  هزار و ۵۵۰ بیمار مبتلا به  ویروس کرونا بستری در استان هستند که طی روزهای گذشته در بیمارستان الزهرا کمتر از ۴۰۰ بیمار بستری را شاهد بودیم از این رو  فضای خوبی برای تنفس و خدمت رسانی بیماران ایجاد شده است.

کلیدری خاطرنشان کرد: اگر در همین مسیر ادامه یابد به زودی به آمار و ارقام قابل قبولی در استان دست می‌یابیم همچنین آثار محدودیت‌های ۲ هفته گذشته از هفته آینده ظاهر می‌شود.

به گفته وی امیدواریم تا پایان آذر آمار کمتری در استان را به واسطه محدودیت‌های ایجاد شده تجربه کنیم.

وی گفت: از ابتدای شیوع کرونا در اسفندماه تا تاریخ ۱۱ آذرماه در استان اصفهان(به جز کاشان و آران و بیدگل) ۶۳ هزار و ۵۰۰ نفر بیمار بستری شدند که متاسفانه از این تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ نفر که شامل تست مثبت و منفی یا مشکوک به کرونا بودند، جان خود را از دست دادند.

کلیدری با بیان اینکه بیش از ۳۵۰۰ نفر از فوتی‌ها تست مثبت بودند، افزود: بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از مرگ و میرها در مراکز مختلف بیمارستانی بستری بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۲.۷ درصد از مجموع مبتلایان کرونا در استان اصفهان جان خود را از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در آذرماه شرایط به لحاظ بستری بیماران براثر کرونا بهتر شود همچنین آمارها نشان می‌دهد طی ۱۰ روز گذشته میزان مرگ و میرها نسبت به ماه آبان ۱۵ درصد کاهش داشته است.

به گفته کلیدری تاکنون ۶۵۰ مادر باردار مشکوک و مثبت قطعی کرونا در بیمارستان بستری و متاسفانه ۱۱ نفر جان باختند.

وی ادامه داد: از ابتدای بحران کرونا تاکنون ۴۴۰۰ نفر از کادر درمان شامل پزشک، پرستار، خدمه، بهیار و آزمایشگاه که مستقیم با بیماران کرونا مرتبط بودند گرفتار شدند و تاکنون ۱۲ نفر از همکاران را در رده‌های مختلف شغلی از دست دادیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: شرایط بسیار شکننده است و عادی انگاری نسبت به بیماری به تجربه تلخ ماه‌های تیر، مرداد و شهریور منجر خواهد شد ولی اگر مردم پایبندی خود را به قواعد حفظ کنند به شرایط عادی‌تر نزدیک و شرایط درمان قابل قبول می‌شود.

به گفته وی تاکنون ۱۶۶ بیمار در گروه سنی زیر ۱۸ سال براثر کرونا جان باختند.

کلیدری از اصناف، سیاستگذاران و مردم برای رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و اجرای محدودیت‌ها تشکر و قدردانی کرد و افزود: رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و پایبندی به محدودیت‌ها بهبود وضعیت را در استان شاهد هستیم.

 نباید نسبت به کرونا عادی انگاری شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: اگر نسبت به شیوع کرونا عادی انگاری صورت بگیرد و مردم پروتکل‌های سختگیرانه را رعایت نکنند شرایطی که در اردیبهشت تجربه کردیم ممکن است موج‌های سنگین کرونا در استان به وجود بیاید.

وی ادامه داد: خواهش ما از عوامل تاثیرگذار در کاهش تعداد بیماران این است که توجه به قواعد درخصوص کنترل بیماری به صورت جدی توجه کنند.

کلیدری با بیان اینکه نباید معیشت مردم و اصناف آسیب ببیند، تصریح کرد: پیشنهاد مجموعه دانشگاه علوم پزشکی این است که بازگشایی‌ها به صورت مرحله بندی صورت بگیرد و محدودیت زمانی عصر همچنان ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به دورهمی‌های خانوادگی بیان کرد: ادامه داشتن محدودیت‌های شبانه و تردد می‌تواند دورهمی‌های خانوادگی را محدود کند که باید سیاستگذران کلان در استان و کشور به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سیاستگذاران خواست، آزادسازی محدودیت‌ ترددهای شبانه به عنوان آخرین مرحله در نظر گرفته شود.

کلیدری با اشاره به بیمارستان‌های درگیر کرونا گفت: با توجه به سیر صعودی بیماران بستری در آبان ماه آرایش جدیدی از تخت‌ها ایجاد شد و بیمارستان‌های الزهرا، شریعتی و عیسی بن مریم به حداکثر ظرفیت رسیدند.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های غیردولتی مانند میلاد، عسگریه و خانواده به چرخه بیمارستان‌های درگیر کرونا در آبان ماه اضافه شد، اظهار کرد: از تعداد ۱۳۰۰ بیمار بستری روزانه حدود هزار بیمار در بیمارستان‌های دولتی و ۳۰۰ بیمار در بیمارستان‌های خصوصی و خیریه خدمات دریافت کردند.

کلیدری بیان کرد: از ابتدای بحران کرونا آزمایشگاه‌هایی مشغول ارزیابی و شناسایی بیماری در بیماران بودند همچنین به ۱۱ آزمایشگاه خصوصی هم مجوز و به چرخه نمونه گیری از بیماران وارد شدند.

وی ادامه داد: در آبان ماه تا سه هزار تست در روز انجام می‌شد  که حدود ۶۰ درصد تست‌های روزانه مثبت بود، طی روزهای اخیر میزان نیاز به آزمایشگاه پی سی آر کاهش و میانگین حدود ۱۵۰۰ تست در استان انجام می‌دهیم زیرا متقاضی کاهش یافته است که از این تعداد حدود ۵۰۰ نفر بیمار در روز شناسایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه عمده شهرستان‌های استان به واسطه اعمال محدودیتها از محدوده قرمز خارج و وارد رنگبندی نارنجی و زرد شدند، افزود: سه یا چهار شهرستان استان همچنان در وضعیت قرمز باقی ماندند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته تجویز داروی فاویپیراویر عوارض کبدی و کلیوی در بیماران برجا گذاشته که در این روزها کمتر تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: براساس مستندات داروی رمدیسیویر تنها ۳.۵ روز بستری بیمارستان را کاهش می‌دهد و بر کاهش مرگ و میر تاثیری ندارد.

کلیدری گفت: البته داروهای تجویزی اثرات مثبت و منفی دارد، شاید انتخاب بیماران با توجه به بیماری زمینه‌ای اصلی ترین نکته در تجویز دارو است.

وی بیان کرد: پس از ۱۰ ماه از تجربه بیماری کرونا در استان به نتیجه رسیدیم که آنچه به بیماران کمک می‌کند مراجعه زودهنگام به بیمارستان و بستری در صورت نیاز، حمایت خوب تنفسی به بیماران و اکسیژن مورد نیاز و مراقبت از بیمار در راستای بیماری زمینه‌ای کنترل نشده است.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، عمده بیمارانی که بیماری زمینه‌ای کنترل نشده داشتند عمدتا دیابت بوده است.

وی تصریح کرد: مراقبت از بیمار برای کنترل بیماری زمینه‌ای سومین پایه درمان است.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنوون ۹۷۵ هزار و ۹۵۱ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند و ۴۸ هزار و ۶۲۸ نفر بر اثر این بیماری جان باختند.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.