stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 200156
  • 12 آذر 1399 - 12:21
2

واکسن کرونا باعث پایان همه‌گیری می‌شود؟ 

واکسن کرونا باعث پایان همه‌گیری می‌شود؟ 

به احتمال بسیار زیاد واکسن کرونا تا اوایل یا اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

قلم | qalamna.ir :

سرویس ترجمه ، تقریباً یک سال از شیوع ویروس کووید -۱۹ در سراسر جهان می‌گذرد و مردم منتظر مشخص شدن روش قطعی درمان این بیماری هستند. ویروس کووید -۱۹ تا کنون ۶۲ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۲۳۹ نفر را در سراسر دنیا آلوده کرده که یک میلیون و ۴۶۲ هزار و ۴۵۲ نفر از آن‌ها جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. با افزایش آمار مبتلایان به کرونا و آغاز فصل زمستان، محققان سراسر جهان برای تولید واکسن کرونا در حال رقابت هستند. تا کنون ثابت شده است که حداقل چهار مورد از واکسن‌های تولید شده موثر است و مانع بروز بیماری کرونا می‌شود.

واکسن کرونا چه زمانی در دسترس عموم قرار می‌گیرد؟

هنوز به طور دقیق مشخص نشده است که چه زمانی واکسن کووید -۱۹ در دسترس عموم قرار می‌گیرد. البته به احتمال بسیار زیاد مراحل واکسیناسیون بیماری کرونا تا اوایل یا اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز خواهد شد. با وجود اینکه تا کنون چندین شرکت تعداد زیادی واکسن کرونا تولید کرده‌اند، اما پیش از صدور مجوز استفاده اضطراری و به وجود آمدن زیرساخت‌های لازم نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

واکسن کرونا تا چه حد در برابر این بیماری موثر است؟

میزان کارآیی واکسن کرونا به عوامل مختلفی بستگی دارد. تا کنون چهار شرکت تولید کننده واکسن کرونا موفق شده‌اند واکسن موثر این بیماری را تولید کنند. اثربخشی واکسن‌های فایزر و مدرنا تقریباً ۹۵ درصد اعلام شده است، واکسن دانشگاه آکسفورد نیز تا حداکثر ۹۰ درصد مانع بروز بیماری کرونا می‌شود. واکسن روسی اسپوتنیک وی (Sputnik V) نیز می‌تواند تا ۹۱.۵ درصد در برابر ویروس کووید -۱۹ ایمنی به وجود بیاورد.

نحوه عملکرد واکسن کرونا چگونه است؟

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، با وجود اینکه اثر چندین واکسن کرونا در حال ارزیابی است، همه آن‌ها به منظور تحریک سیستم ایمنی بدن برای تشخیص و مسدود کردن ویروس کووید -۱۹ طراحی و تولید شده‌اند. انواع واکسن‌های تولید شده شامل واکسن‌های ویروس غیر فعال یا ضعیف شده، واکسن‌هایی بر اساس پروتئین و واکسن‌های RNA و DNA می‌شود.

چه مدت طول می‌کشد تا واکسن کرونا باعث پایان همه گیری شود؟

این موضوع نیز به عوامل مختلف مانند کارآیی واکسن‌ها، تعداد افراد واکسینه شده و سرعت دستیابی سطوح پایین جامعه به واکسن بستگی دارد. بعید به نظر می‌رسد که واکسن کرونا صد درصد موثر واقع شود. تاثیر واکسن بر متوقف شدن همه گیری کرونا به کارآیی و سرعت تحویل آن به افراد بستگی دارد.

واکسن کرونا مصونیت طولانی مدت به وجود می‌آورد؟

این سوالی است که هیچ کدام از شرکت‌های تولید کننده واکسن به طور خاص به آن پاسخ نداده‌اند. دلیل این موضوع این است که هیچ کس نمی‌داند که واکسن کرونا تا چه مدت قادر است از افراد در برابر ویروس کووید -۱۹ محافظت کند. جواب این سوال فقط زمانی مشخص می‌شود که افراد زیادی واکسن کرونا را دریافت کنند.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.