stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 199907
  • 11 آذر 1399 - 18:48
1

آغاز مستندنگاری و پایش اطلاعات حریم درجه یک تخت جمشید

آغاز مستندنگاری و پایش اطلاعات حریم درجه یک تخت جمشید
فارس/قلم- مستندنگاری و پایش اطلاعات حریم درجه یک تخت جمشید جهت ثبت در سامانه ملی کاداستر آغاز شد.
قلم | qalamna.ir :

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: تهیه نقشه تفصیلی و توصیفی کاداستر اراضی زراعی حریم یک تخت جمشید آغاز شده است.
حمید فدایی با اشاره به اهمیت و ضرورت مستندنگاری و پایش آثار و محوطه‌های تاریخی بیان کرد: مدیریت حفاظت از منظر میراث جهانی تخت جمشید جز بر پایه حضور بانک اطلاعاتی کارآمد از اراضی و کاربری‌های موجود در حریم این اثر جهانی میسر نخواهد بود.
وی ادامه داد: لازمه فراهم آمدن چنین بستری برای مدیریت و پایش بهینه از حریم موجود حضور نقشه دقیقی از محدوده است که بتوان لایه‌های مختلف اطلاعاتی را بر روی آن قرار داد؛ به ویژه برای محدوده‌های اصلی همچون محور دروازه ملل به تخت جمشید که نیازمند بهینه سازی زیرساخت‌های گردشگری است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: اطلاعات حریم تخت جمشید توسط کارشناسان این پایگاه برای ثبت در سامانه ملی کاداستر اداره ثبت اسناد و املاک در حال انجام است.
فدایی افزود: در یک ساله گذشته ضمن اولویت گذاری تهیه نقشه‌های کاداستر برای محدوده‌های نیازمند ساماندهی و طراحی دو محور اصلی میدان ملل به تخت جمشید و محدوده ارتباطی تخت جمشید به نقش رستم که از اهمیت گردشگری ویژه‌ای برخوردار و نیازمند طراحی زیرساخت‌های لازم هستند، در اولویت تهیه نقشه‌های مربوطه قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در اولویت اول برای نقشه برداری محدوده‌های انتخابی، زمین های تملک شده پایگاه تخت جمشید هستند که این زمین ها در دهه‌های گذشته تا به امروز به مرور مورد تملک قرار گرفته اند و با برنامه ریزی در دو ساله گذشته اسناد آن‌ها نیز به روز شده است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: با جانمایی دقیق این زمین ها بر روی نقشه کاداستر، ضمن تعیین موقعیت دقیق و مشخص شدن مختصات آن‌ها و مدیریت بهتر این اراضی، زمینه برای طراحی و چگونگی ارایه خدمات مطلوب گردشگری در فاصله بیشتری از تخت جمشید و منطبق بر مستر پلان فراهم خواهد شد.

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.