stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 199843
  • 11 آذر 1399 - 17:32
0
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی:

افراد باید به کتابخانه مانند یک پاتوق بنگرند

افراد باید به کتابخانه مانند یک پاتوق بنگرند
قلم_مرکزی_مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: کتابخانه ها باید از حالت سنتی خارج شده و افراد مانند یک پاتوق به آن نگاه کنند.
قلم | qalamna.ir :

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار قلم در اراک، گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در نظر دارد سطح توقع عموم مردم را نسبت به کتابخانه‌ها افزایش داده و کتابخانه فقط به صورت سنتی و برای امانت یک کتاب دایر نباشد.
مهدی ثامنی افزود: کتابخانه‌های عمومی ضمن فراهم آوردن دسترسی آسان به منابع و مراجع، می‌توانند پاتوق محلی برای ساکنین یک منطقه یا مجتمع مسکونی بزرگ و یا یک سازمان اداری و …. باشند و به عنوان مرکزی برای مشاوره، بررسی وضعیت محله، مکان آموزشی مناسب و امن، مکانی برای انتخاب رشته تحصیلی، فضای مناسبی برای بازی و سرگرمی‌های علمی و هدفمند کودکان، اجرای مسابقات کتابخوانی، برگزاری مناسبت‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی رفع مشکلاتِ محل از سوی مردم شناخته شوند.
وی ایجاد فرهنگ مطالعه برای کودکان را از اقدامات اخیر این اداره کل عنوان کرد و گفت: متاسفانه اهمیت موضوع کتابخوانی برای کودکان فراموش شده است. این در حالی است که اگر کودکان در سنین کودکی با کتاب انس نگیرند در سنین بزرگسالی به سختی می‌توان آنها را به کتاب نزدیک کرد. بر همین اساس، کتابخوانی مقاطع سنیِ پایین با ایجاد و تجهیزِ اتاق بازی و محل مطالعه کتاب برای کودکان و … از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.
ثامنی با اشاره به بررسی کتابخانه‌های مدرن در کشورهای همسایه و اروپایی به منظور پیشرفت بیشتر و اهمیت موضوع کتابخانه‌ها برای مسئولان دولتی و دست اندرکاران حوزه علم و فرهنگ در کشورهای توسعه یافته، تصریح کرد: خوشبختانه گام‌های بلندی در رسیدن به ترویج علم و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و گسترش مباحث علمی به زبان ساده در کشور ما برداشته شده است که نمونه‌های آن در تهران و برخی کلانشهرها دیده می‌شود که البته کافی نیست و هنوز رد پایی از این فعالیت ها در شهر اراک و استان مرکزی برای استفاده عموم مردم دیده نمی شود.
وی ادامه داد: با ارائه در این مراکز علم (Science Center) و باغ های کتاب و کتابخانه های عمومی مدرن و بزرگ می‌توان به یک شهر و منطقه ایده آل برای رساندن سطح سواد و کشف استعدادهای نهان کودکان شهر و استان مان برای آینده اندیشید و سرمایه ای بزرگ برای پیشرفت استان مرکزی ایجاد کرد که در آینده همین کودکان و نوجوانان برای این مرز و بوم خود تصمیم های درست و به جا خواهند گرفت که ناشی از اندوخته و آموزش‌های درست در همین مراکز است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: آنچه که در همه کشورهای پیشرفته صورت گرفته و ما منتظر تحقق آن در استان مرکزی هستیم، که نمونه همین مجموعه را به زودی در میدان سرداران اراک با عنوان کتابخانه مرکزی اراک با همراهی و همدلی مسئولین افتتاح خواهیم کرد.
وی افزود: در استان مرکزی میزان پراکندگی کتابخانه ها در شهرستان ها مناسب است و در شهر اراک هم از شهرک ولیعصر(عج) تا خیابان شهید شیرودی، خیابان شهیدان جهان پناه، خیابان هپکو و …کتابخانه ها برقرار و به فعالیت خود مشغول هستند که امیدوارم با حمایت این اداره موارد گفته شده فوق با همکاری کتابداران و مسئولین کتابخانه های استان محقق شود.
ثامنی عنوان کرد: در حال حاضر تمام کتابخانه‌های عمومی به اینترنت و فضای مجازی جهت ارتباط صوتی و تصویری و ارتباط با اعضا مجهز شده است و امید می‌رود بعد از نابودی ویروس کرونا، این فضای مجازی در کنار فضای فیزیکی به کار خود ادامه دهد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: هم اکنون همه اعضا از طریق فضای مجازی داخلی و پخش زنده اینستاگرام، در فعالیت‌هایی همچون نشست‌های کتاب‌خوان، محافل ادبی، نقد و بررسی کتب، خلاصه نویسی و مرور منابع و … حضور دارند. همچنین امور اداری مانند ثبت نام و عضویت جدید و تمدید، رزرو و امانت و جستجوی کتب… در فضای مجازی به آسانی و بسیار در دسترس صورت می‌گیرد.
ثامنی ایجاد کتابخانه سیار را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد و ادامه داد: در این مدت که خانواده ها مجبور به قرنطینه خانگی بوده اند این کتابخانه سیار نقش بسیار مهمی در خدمت‌رسانی و امانت و اهدای کتاب به مخاطبین و اعضا در شهرستانهای مختلف به خصوص محله ها و روستاهایی که فاقد کتابخانه هستند، ایفا کرده است .
وی تاکید کرد: این مینی‌بوس با هدف ترویج کتابخوانی یا نسبت به جمع آوری کتب اهدایی ارگان ‌ها و سازمان ها اقدام می‌کند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمینه امانت کتاب به مردم یا عضویتِ رایگان آنها را فراهم می‌سازد .
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با اشاره به نرم افزارهای قابل نصب بر روی تلفن‌های همراه و کامپیوترهای خانگی برای خریداری کتاب کاغذی و کتاب‌های دیجیتال و صوتی با تخفیف مناسب، ادامه داد: سایت samanpl.irسامانه تمامِ کتاب های کتابخانه های عمومی ایران است و این سامانه به دلیل در دسترس بودن تمام کتب، سامانه بی نظیری است و افراد با عضویت در هر کتابخانه ای می توانند کتاب مورد نظر خود را سفارش دهند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : خبرنگار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.