stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 199749
  • 11 آذر 1399 - 14:33
0

تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی:  کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در مجلس تصویب شد.
در  طرح آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیازمندیهای صلح آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تاخیر تامین کند.در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح عنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور و مصرف معین حجم مذکور اورانیوم غنی سازی شده، اقدام کند. برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲، سازمان انرژی اتمی مکلف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را با درجه غنای موردنیاز، با حداقل ۱۰۰۰ دستگاه ماشین IR-2m آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های ۶-IR را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را ظرف مدت یکسال به ۱۰۰۰ دستگاه ماشین توسعه بدهد.
 سازمان انرژی اتمی مکلف است برای انتخاب و تعیین مکان نصب و استقرار ماشین های ذکر شده، استانداردهای سازمان پدافند غیرعامل را اخذ و اجراء نماید. سازمان انرژی اتمی مکلف است نسبت به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان طی ۵ ماه از تصویب این قانون اقدام کند.
 سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی و ساخت یک راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید رادیو ایزوتوپ های بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند. جدول زمان بندی این موضوع باید ظرف یک ماه به اطلاع مجلس برسد. دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.
 دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان وفق برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.
از دل این طرح، رفع تحریم بیرون نمی‌آید
رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است از دل طرح راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها، ساز و کاری برای رفع تحریم‌ها بیرون نیامده و حتی تنش‌های بین المللی را تحکیم می‌بخشد.«حشمت الله فلاحت پیشه»با اشاره به اقدام مجلس و تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها گفت: مجلس شورای اسلامی حق قانونگذاری و تصویب قوانین را دارد و این امر از حقوق مجلس است. اما موضوع هسته‌ای جزو مقوله‌های کلان سیاست خارجی کشور است که مسوولیت آن بر عهده شورای عالی امنیت ملی بوده و در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود که درباره مسائل هسته‌ای چه اقدامی باید انجام شود.
وی اضافه کرد: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نشان دهنده دغدغه نمایندگان مجلس در این باره است. اما از دل طرح، رفع تحریم بیرون نمی‌آید بلکه از دل این طرح چالش‌های جدیدی مطرح خواهد شد که ممکن است تنش‌های حاضر را تحکیم بخشد و در این شرایط انتظار این است که اگر طرحی در مجلس ارائه می‌شود به صورت مشخص برای رفع تحریم‌ها ساز و کار لازم را ارائه دهد.این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رییس مجلس نیز به این موضوع اشراف دارد که باید چنین موضوع مهمی در شورای عالی امنیت ملی بحث و بررسی شود و خود او نیز عضو این شورا است، ‌ عنوان کرد: معتقدم در شرایط خاص کنونی، باید کشور با کیاست بیشتر به تحولات بین‌المللی نگاه کند و این موضوع را مد نظر قرار دهد که تقویت دیپلماسی در حقیقت تقویت منافع ملی کشور است.
نماینده سابق مجلس با بیان اینکه دو فوریت طرح اقدام راهبردی علیه تحریم‌ها در شرایط شهادت دانشمند هسته‌ای کشور «محسن فخری زاده» تصویب شده است، ‌ یادآور شد: البته این یک حادثه ناگوار و جنایت علیه بشریت بود که ممکن است سبب جسارت صهیونیست‌ها شود، ولی معتقدم در شرایط کنونی کشور بایدسه گانه رفتاری در پیش بگیرد.
وی نخستین سه گانه را واکنش و مقابله به مثل در برابر ترور شهید فخری زاده عنوان کرد و گفت: مقابله به مثل حق ما است و این اقدام را دستگاه‌های مربوطه می‌توانند انجام دهند. البته اینکه زمان و مکان این اقدام مقابله به مثل کجا باشد، در قالب سیاست‌های مربوطه و افرادی که در این حوزه مسوولیت دارند، انجام خواهد شد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران توانایی مقابله به مثل برای شهادت دانشمند هسته‌ای کشور را دارد، افزود: همانطور که سال گذشته نیز جهان مشاهده کرد جمهوری اسلامی در انتقام خون سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی»، برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم، ‌ پایگاه نظامی آمریکا را هدف حمله قرار داد. کاری که هیچ کشوری در دنیا در ۷۰ سال گذشته انجام نداده بود و قطعا مقابله به مثل برابر رژیم صهیونیستی راحت‌تر است.
مخالفت دولت با  مصوبه مجلس
سخنگوی دولت‌ با مصوبه مجلس در زمینه لغو پروتکل‌ الحاقی مخالفت کرد.علی ربیعی ، در خصوص مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی در زمینه لغو پروتکل الحاقی که به تایید اکثریت نمایندگان مردم رسید، گفت: این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمک نمی‌کند.وی افزود: در جلسه روز یکشنبه دولت جناب آقای امیری معاون پارلمانی رییس جمهور طرح نمایندگان محترم را در دولت مطرح کردند. اعضای محترم دولت در رابطه با موضوع بحث و بررسی کردند.سخنگوی دولت تصریح کرد: به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه ای بوده است هیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می رسد مجلس هم نمی تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.
وی اضافه کرد:‌ آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشت تحریم ها است. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم ها می شود، در اینصورت به مذاکرات هسته ای و برجام نیازی نمی بود.ربیعی با بیان این مطلب که ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت ترین تحریم های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم، تصریح کرد: بنابراین اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» باشد، بر اساس تجربه های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم ها نمی کند.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.