stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 199734
  • 11 آذر 1399 - 14:09
0

نقش موثر دما در شیوع ویروس کرونا

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهای گرم‌تر نسبت به بیماری کووید- ۱۹ آسیب‌پذیری کمتری دارند.فصل زمستان در نیمکره شمالی به‌سرعت در حال نزدیک شدن است و طی هفته‌های گذشته در برخی از کشورها، دما به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. بر اساس فصول قبلی ابتلا به آنفلوآنزا، متخصصان بهداشت نگران هستند که به دلیل پایین آمدن دما، بیماری ویروسی کرونا (کووید- ۱۹) بدتر شود.به نقل از نیوزمدیکال،  در حقیقت، بررسی جدید محققی در کالج دانشگاه لندن (UCL) نشان می‌دهد که دمای کره زمین نقش اساسی در شیوع کروناویروس سندرم حاد تنفسی دو (سارس- کو- دو) عامل ایجادکننده بیماری کووید- ۱۹ دارد.
 

بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹
در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ همه‌گیری کروناویروس آغاز شد و به‌سرعت در اکثر کشورهای جهان گسترش یافت.
بسیاری از تحقیقات نشان داده است، برخی از کشورها و شهرهایی که زمستان نسبتا سردی دارند شیوع ویروس سریع‌تر بوده است. این کشورها شامل انگلستان، اسپانیا، ایتالیا و مناطق شمالی ایالات‌متحده در مقایسه با کشورهایی قاره افریقا و استرالیاست.علاوه بر این، کشورهای بسیار سرد مانند روسیه، کانادا و اسکاندیناوی تنها شدت متوسط را نشان دادند. درنتیجه، برخی از کشورهایی که شدت متوسطی داشتند از اواخر آوریل وضعیت آن‌ها بدتر شد.مناطق سردتر در مقایسه با مناطق گرم‌تر بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند. در اوج فصل زمستان (ژانویه) در چین، شهر ووهان حداکثر آمار مرگ‌ومیر و موج‌های جدید وجود داشت. در ماه فوریه، سایر کشورهای سردسیر مانند ایتالیا، ایران و کره جنوبی شیوع بیماری را گزارش کردند.

دما و بیماری کووید- ۱۹
محققان در بررسی منتشرشده در مجله Environmental Science and Technology نقش دمای کره زمین در انتقال ویروس در سطح جهان را تعیین کردند.آنان داده‌های آنلاین دمای هوای جهانی جمع‌آوری‌شده مرکز ملی پیش‌بینی محیط‌زیست ایالات‌متحده (NCEP) و سازمان ملی پژوهش‌های جوی در کلرادو آمریکا (NCAR) را تجزیه‌وتحلیل کردند. بر اساس دمای ماه مارس و آوریل، بسیاری از مناطق آسیب‌پذیر شناسایی شدند. بالاترین آمار و مرگ‌ومیر در دمای بین دو درجه تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد گزارش شده بود؛ بسیاری از کشورها ازجمله انگلستان، ایالات‌متحده، ایتالیا و اسپانیا این دامنه دمایی را تجربه می‌کنند. درحالی‌که کشورهای جنوب شرقی آسیا، آفریقا و استرالیا با دمای بالای ۲۷ درجه سانتی‌گراد آسیب‌پذیری کمتری دارند.نکته مهم تحقیق این است که ویروس به دما حساس است. ویروس‌ها می‌توانند در شرایط مساعد ازجمله در مکان‌های نسبتا سرد گسترش یابند. به‌عبارت‌دیگر کشورهای گرم، آسیب‌پذیری کمتری دارند.محققان همچنین افزودند: برخی از کشورها بر اساس آب‌وهوا وضعیت آسیب‌پذیری متفاوت داشتند. برای مثال، در اواخر آوریل، مناطقی از روسیه و کانادا سرمای شدید تا متوسط را تجربه کردند. درحالی‌که در برزیل و سایر کشورهای گرم در امریکای جنوبی از گرمای هوا کاسته شد. این کشورها افزایش ناگهانی موارد شیوع و مرگ‌ومیر تا ماه مه ۲۰۲۰ را گزارش دادند.

تنظیم دما
محققان اظهار کردند: تاثیر دما بر ویروس و نتایج آزمایش‌های گذشته با ویروس‌های مشابه می‌تواند بینش ارزشمندی ارائه کند که تنظیم دما کمکی برای جلوگیری از همه‌گیری باشد. این بررسی موارد ارزشمندی درباره تنظیم دما ارائه می‌کند تا راهکاری اساسی برای جلوگیری از شیوع ارائه دهد. محققان متذکر شدند که این روش‌ها، مقرون‌به‌صرفه، عملی و ایمن است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.