stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 199713
  • 11 آذر 1399 - 14:02
1

ساخت «هفت باغ» در بیغوله معتادان

ساخت «هفت باغ» در بیغوله معتادان

کیفیت زندگی ساکنان محدوده ای به مساحت ۴۵۰۰ هکتار در شمال شهر سنندج به دلیل معضلات متعدد از جمله مجاورت با قبرستان تاریخی تایله، عدم بهره برداری مستمر، وجود معتادان متجاهر، تخلیه زباله و نبود خدمات شهری به شدت افت کرده که دولت قرار است در قالب طرح بازآفرینی شهری، پروژه ای تحت عنوان «هفت باغ» شامل باغ هنر، باغ نوا، باغ سینما و تئاتر، باغ مجسمه، مجموعه اقامتی تاریخی باغ آیین و باغ معماری را در این محدوده اجرا کند.

قلم | qalamna.ir :

در شهر سنندج واقع در استان کردستان، محدوده ای در مجاورت محله تاریخی چهارباغ قرار دارد. این محدوده با احتساب ۴۵۰۰ هکتار مساحت مصوب طرح تفصیلی سنندج قریب به هفتاد و پنج صدم درصد مساحت شهر سنندج را تشکیل می دهد و از این رهگذر می تواند بسیاری از کمبودهای خدمات عمومی شهر را جبران کند.

در روزهای اخیر برای ساماندهی این محدوده، پیگیری مصوبات پنجاه و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با موضوع تعیین تکلیف پروژه شارستان سنندج (هفت باغ) با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، مهدی عبوری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، بهمن مرادنیا استاندار کردستان، نماینده وزارت صمت و نیز سازمان اوقاف برگزار شد که اعضای جلسه با اجرای فاز نخست پروژه هفت باغ سنندج به عنوان بزرگترین پروژه بازآفرینی غرب کشور موافقت کردند.

مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص با بیان اینکه این پروژه با مهمترین عناصر تاریخی شهر سنندج همپوشانی دارد، گفت: برای مثال در این محدوده انبارهای غله وجود دارد که این انبارها به نوعی اولین بنای صنعتی ارزشمند کشور به شمار می روند.

وی افزود: وجود برخی معضلات در این محدوده منجر به کاهش کیفیت زندگی ساکنان شده است. از جمله محدوده سایت قبرستان تاریخی تایله و فضاهای پیرامونی آن به دلیل عدم بهره‌برداری مستمر در طول شبانه روز و تخلیه شبانگاهی، وجود کاربری‌های درشت دانه خدماتی و همچنین نبود خدمات شهری دارای مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی و البته کالبدی و کارکردی را به وجود آورده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: به طور کلی می توان مشکلات این منطقه را این گونه برشمرد: محل تجمع معتادان متجاهر، وجود گره ترافیکی شدید در محدوده به دلیل عبور و مرور ماشین آلات سنگین و تخلیه بار، آلودگی زیست محیطی ناشی از وجود گورستان تایله و تخلیه زباله دراین مکان، تخلیه شبانگاهی و تبدیل آن به فضای بی دفاع شهری به دلیل کاربری‌های غیرعمومی و عمدتا اداری و کارگاهی و پایش اجتماعی بسیار ضعیف. این وضعیت سبب کاهش شدید کیفیت زندگی ساکنان و بهره برداران شده است و به لحاظ آسیب‌های اجتماعی جزوه یکی از نقاط آلوده به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه پروژه هفت باغ را برای اجرا در این منطقه فازبندی کرده‌ایم توضیح داد: باغ‌های مختلفی در این پروژه تعریف شده است که عبارتند از باغ هنر، باغ نوا، باغ سینما و تئاتر، باغ مجسمه، مجموعه اقامتی تاریخی باغ آیین و باغ معماری. در حال حاضر تصمیم بر این است تا ابتدا باغ کتاب را اجرایی کنیم زیرا محدوده در نظر گرفته شده برای آن شامل ساختمان‌ها و سوله‌های تاریخی انبار غله و اراضی رها شده است و امکان تغییر کاربری آن ها راحت‌تر است. در این خصوص سازمان مسکن و شهرسازی زمینی را شناسایی کرده که موردتایید مدیریت محلی استان نیز واقع شده و قرار است سایت اداری شرکت بازرگانی ایران در قالب شرکت غله به این مکان منتقل شود.

بنابراین گزارش، این جلسه که نخستین جلسه هماهنگی جهت اجرای بزرگترین پروژه بازآفرینی غرب کشور بود، هفت مصوبه دیگر نیز داشت و مقرر شد، در مدت یک هفته تفاهمنامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در خصوص نحوه توزیع کار جهت احداث مجموع انبارهای جدید در مجاورت خط ریلی همدان- سنندج منعقد شود. این تفاهم نامه ملاک توافق و واگذاری عرصه و اعیان املاک متعلق به شرکت بازرگانی ایران به شرکت بازآفرینی شهری ایران خواهد بود.

همچنین شرکت بازآفرینی شهری ایران مکلف شد بعد از انعقاد تفاهمنامه با شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران و دریافت املاک ضلع جنوبی خیابان اکباتان، ضمن تکمیل فاز مطالعاتی، عملیات اجرایی پروژه را آغاز کند.

قرار شد با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران، استانداری کردستان، اداره کل راه و شهرسازی استان و مهندسان مشاور طراح پروژه با هماهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه‌ای ارایه شود که سازمان مذکور در چارچوب حقوقات شرعی، از منافع طرح برخوردار شود.

اداره کل راه و شهرسازی استان نیز مکلف شد همزمان با تکمیل مراحل مطالعات پروژه و به منظور پیشبرد هر چه بهتر طرح و ارتقای کیفیت بهره‌برداری، نسبت به انجام مطالعات ترافیکی اقدام کند.  علاوه بر این قرار شد در راستای تحقق فازهای بعدی این طرح، استانداری کردستان با دستگاه‌های متولی (قریب به ۱۶ دستگاه اجرایی) دارای مالکیت در محدوده مذاکره و نتیجه را  به ستاد عملیاتی و اجرایی پروژه منعکس کند.

بر اساس این گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز موظف شد با هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری طرح جابه جایی ایستگاه صلوات آباد به داخل شهر سنندج تهیه و مسیر عبوری خط ریلی همدان – سنندج – باشماق از داخل شهر سنندج  را در اسرع وقت تعیین تکلیف کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.