stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 199592
  • 11 آذر 1399 - 12:01
0

افزایش قیمت نفت تولیدکنندگان خاورمیانه در گروی مذاکرات اوپک پلاس

افزایش قیمت نفت تولیدکنندگان خاورمیانه در گروی مذاکرات اوپک پلاس

انتظار می رود تولیدکنندگان نفت خاورمیانه قیمت فروش نفت برای بارگیری در دسامبر را افزایش دهند اما هر گونه تغییر قیمت در گروی نتیجه مذاکرات گروه اوپک پلاس در روزهای آینده خواهد بود.

قلم | qalamna.ir :

فعالان بازار با اشاره به قیمت بالای شاخص دوبی، انتظار دارند شرکت آرامکوی سعودی قیمت گرید نفتی عرب مدیوم برای تحویل در ژانویه را به میزان ۵۰ تا ۶۰ سنت در هر بشکه در مقایسه با ماه پیش افزایش دهد. برخی از فعالان با توجه به ضعیف ماندن حاشیه سود پالایش، افزایش قیمت کمتری را پیش بینی می کنند.

با این حال فضای فعلی بازار تحت تاثیر سیگنالهای بهبود تقاضای مشتریان بزرگ آسیایی و همچنین اخبار آزمایشهای موفق واکسن کووید ۱۹ که به مهار شیوع ویروس کرونا کمک خواهد کرد، مثبت است.

به گفته معامله گران، قیمت فروش گریدهای نفتی متوسط و سنگین ممکن است افزایش بیشتری در مقایسه با گریدهای نفتی سبکتر مانند آپر زاکوم ابوظبی، بصره لایت عراق و عمان اکسپورت بِلِند داشته باشند.

 قیمت بالاتر شاخص قیمت متوسط و ترش دوبی منعکس کننده محدود شدن عرضه گریدهای مشابه همزمان با ادامه بهبود تقاضای آسیا از رکورد پایین اوایل امسال است.

علاوه بر توازن فعلی عرضه و تقاضا، نشست اوپک و متحدانش در روز پنج شنبه برای تصمیم گیری در خصوص سطح تولید سال ۲۰۲۱ نقش تعیین کننده ای در محاسبه قیمت فروش رسمی تولیدکنندگان خاورمیانه خواهد داشت. اختلافات اعضای این گروه درباره سهمیه های تولید باعث شد برگزاری نشست از روز سه شنبه به پنج شنبه موکل شود. فعالان بازار درباره هر گونه اختلاف نظر در این مذاکرات که روی قیمت گذاری و سایر عوامل عرضه و تقاضا اثر خواهد گذاشت، محتاط مانده اند.

عربستان سعودی در مارس در پی شکست مذاکرات اوپک پلاس درباره سیاست تولید، قیمت فروش رسمی نفت خود را کاهش داده و باعث ریزش سنگین قیمتها در بازارهای نفت شد و نهایتا سایر تولیدکنندگان به جنگ قیمت پیوستند. متعاقب آن، اوپک و ۹ تولیدکنندگان خارج از این گروه در قالب گروه اوپک پلاس توافق تاریخی کاهش ۹.۷ میلیون بشکه در روز را از ماه مه آغاز کردند و در اوت با توجه به احیای اقتصاد جهانی، محدودیت تولیدشان را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل کردند. قرار است محدودیت عرضه این تولیدکنندگان از ژانویه به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل شود اما موج گسترده شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشورهای غربی، روند احیای اقتصاد جهانی را متوقف کرده و باعث شده برخی از اعضای اوپک پلاس تمدید محدودیت عرضه فعلی را پیشنهاد کنند.

بر اساس گزارش پلاتس، اوپک امیدوار بود روز سه شنبه با روسیه و سایر متحدانش برای نهایی کردن توافق تمدید محدودیت عرضه فعلی دیدار کند اما مذاکرات میان اعضای اوپک پلاس به بن بست خورده و این گروه را ناچار کرد نشست رسمی وزیران را تا روز پنج شنبه به تاخیر بیاندازد تا رایزنیهای بیشتری صورت بگیرد.

به گفته منابع آگاه، برخی از کشورها از این که سایر اعضا هنوز به کاهش تولید جبرانی خود عمل نکرده اند، اعتراض دارند و این موضع آنها جو سنگینی را ایجاد کرده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.