stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
  • کد خبر : 199462
  • 11 آذر 1399 - 9:09
0

دلایل رشد دوباره قیمت طلا و سکه در بازار

قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: قیمت طلا و سکه از ۲۰آبان‌ماه و یک‌هفته بعد از مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات آمریکا تا روز شنبه در یک کانال نزولی حرکت کردند و انتظار می‌رفت این روند نزولی همچنان ادامه پیدا کند.در همین مدت بازار‌های جهانی هم به انتخابات آمریکا واکنش نشان دادند و قیمت طلا با نزول مواجه شد. این روند نزولی در بازار‌های جهانی همچنان ادامه دارد اما در بازار داخلی وضع متفاوت است. در واقع با وجود نزول قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی قیمت طلا و سکه در بازار داخل، ظرف ۲ روز گذشته دوباره با رشد مواجه شده است. اکنون این پرسش مطرح شده که چرا با وجود نزول قیمت هر اونس طلا دربازار‌های جهانی قیمت طلا در بازار داخلی در حال رشد است.به‌زعم حسین اسدی‌نیا کارشناس بازار‌های مالی این روز‌ها قیمت طلا در بازار داخلی بیشتر از آنکه متاثر از بازار‌های جهانی باشد از قیمت دلار یا نرخ برابری ریال در برابر دلار تأثیر می‌پذیرد. به‌طورکلی قیمت طلا در بازار داخلی از ۲مولفه بازار‌های جهانی و قیمت دلار تأثیر می‌گیرد اما گویا این روز‌ها وزن و اثر‌گذاری قیمت دلار بر قیمت طلا بیشتر شده است. به گفته اسدی‌نیا انتظار می‌رود بعد از آغاز به‌کار جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا قیمت طلا دوباره با کاهش مواجه شود اما پس از آن آینده قیمت طلا به تحولات سیاسی بستگی دارد. او در گفت‌وگو با همشهری زوایای آینده بازار طلا را تشریح کرده است.

دلایل چسبندگی سکه به قیمت ۱۱میلیونی را چه می‌دانید؟
در بازار جهانی قیمت طلا نزولی است و همین امروز(دوشنبه) که روز اول معاملات جهانی بوده قیمت‌ها کاهشی بوده است. اما در ایران تنها به‌دلیل اینکه دلار اندکی صعودی شد قیمت طلا و سکه هم بالا رفت. نوسانات بازار طلا و سکه بیشتر تحت‌تأثیر دلار است تا قیمت‌های جهانی. ضمن اینکه بازار جهانی هم‌اکنون به‌دلیل خروج تقاضای کشورهای هند و چین از این بازار، خیلی قوی نیست، گذشته از این کشف واکسن‌های جهانی هم منجر به کاهش قیمت جهانی هر اونس طلا شده است. بازار داخلی دیروز به‌دلیل رشد نرخ دلار افزایشی بود. به اعتقاد من همچنان محیط بازار داخلی طلا کاهشی خواهد بود. ضمن اینکه باید توجه داشته باشید که تا یک‌ماه و نیم آینده همچنان ترامپ در رأس کار است و تا زمانی که او در مسند باقی است بازار ایران همچنان محتاط است.

پیش‌بینی شما برای آینده‌ این بازار چیست؟
در یک‌ماه‌و‌نیم تا ۲ماه آینده خیلی نباید انتظار کاهش شدید داشته باشیم، ضمن اینکه می‌توان گفت تقاضای سنگین از بازار طلای داخلی برداشته شده، بنابراین به عقیده من شرایط کلی بازار طلای ما نزولی است و حجم تقاضا خیلی بالا نخواهد بود. در ۲ماه آینده با روی کار آمدن بایدن یک کاهش نسبتا قوی را دوباره خواهیم داشت مخصوصا اگر صحبت‌های خوبی در رابطه با برجام انجام شود، در آن زمان سکه سقوطی حتی زیر ۱۰میلیون تومان هم می‌تواند داشته باشد ولی بعد برای کوتاه‌مدت (۶ماهه) در حوالی ۱۰میلیون تومان آرام می‌گیرد.بعد از آن دوباره احتمالا سکه می‌تواند خود را بالای ۱۰میلیون تومان تثبیت کند و حتی بالاتر هم برود. انتظار من این است که در بلندمدت قیمت سکه دوباره از ۱۰میلیون تومان شروع به بالارفتن کند و قیمت‌های ۱۲، ۱۳ و ۱۴میلیون را هم خواهیم دید. به‌طور خلاصه می‌توان گفت تا یک‌ماه و نیم آینده همین قیمت‌ها با اندکی نوسان باقی خواهد بود ولی با شیب ملایم نزولی. ولی طی ۲‌ تا ۵ ماه آینده روند پرشتاب‌تر نزول را خواهیم داشت و ممکن است که به زیر ۱۰تومان هم برسد.

پیش‌بینی شما درباره قیمت دلار چگونه است؟
من اعتقاد دارم قیمت تعادلی دلار حوالی ۲۲ تا ۲۳هزار تومان است ولی اگر اتفاقات خوبی با آمدن بایدن بیفتد احتمال دارد ما قیمت‌های زیر ۲۰هزار تومان را به‌صورت خیلی موقت داشته باشیم. پیش‌بینی من این است که قیمت تا ۶ماه آینده حوالی ۲۰هزار تومان تثبیت می‌شود و بعد از آن قیمت دلار متأسفانه افزایش خواهد یافت.

پس دلایل اقتصادی را در این زمینه دخیل نمی‌دانید؟
به اعتقاد من این موج‌های سیاسی است که در قیمت‌گذاری دلار و بعد از آن طلا دخالت مستقیم دارد. به‌طور مثال همین امروز قیمت جهانی طلا که یک عامل اقتصادی است، کاهشی بوده اما قیمت سکه به بالای ۱۱میلیون تومان رسیده است. پس اگر بحث سیاسی در کار نباشد طلا باید با قیمت‌های جهانی بالا و پایین شود که هم‌اکنون اینطور نیست. متأسفانه انگیزه‌دهنده قیمت طلا در ایران سیاسی است. این نکته را باید درنظر داشت که طلا یک شاخص ترس است؛ هرگاه فضای سیاسی مبهم و کدر می‌شود و نگرانی‌ها افزایش می‌یابد قیمت طلا بالا می‌رود.

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.