stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 199400
  • 10 آذر 1399 - 23:21
4

دفع سنگ کلیه با آبمیوه‌های خانگی/ نسخه غذایی مبارزه با کرونا

دفع سنگ کلیه با آبمیوه‌های خانگی/ نسخه غذایی مبارزه با کرونا

لزوم مراقبت از استخوان‌ها برای گیاهخواران، نسخه غذایی مبارزه با کرونا، خواص بی‌نظیر خاکشیر، دفع سنگ کلیه با آبیموه‌های خانگی و تضمین سلامت بدن با مصرف موز را در بسته خبری سلامت بخوانید.

قلم | qalamna.ir :

خبرنگار ، مطالعه جدید نشان می‌دهد گیاهخواران و افرادی که با پیروی از رژیم‌های غذایی مشابه از مصرف محصولات حیوانی خودداری می‌کنند، بیشتر از افراد گوشت‌خوار در معرض شکستگی استخوان قرار دارند. این تحقیق اکثر رژیم‌های غذایی فاقد گوشت قرمز از جمله ” وگان”، “وجترین” و ماهی‌خواری را شامل شد و نشان داد که با کاهش محصولات حیوانی در رژیم غذایی، ریسک شکستگی استخوان افزایش می‌یابد.

به طور کلی در رژیم غذایی ” وگان” که در برخی مواقع «گیاهخواری مطلق» نیز نامیده می‌شود، فرد از مصرف هرگونه محصولات غذایی حیوانی از جمله تخم مرغ و عسل خودداری می‌کند. وِجِترین‌ها اما فقط گوشت را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند و معمولاً تخم مرغ و لبنیات را می‌خورند. رژیم ماهی‌خواری یا ” پسکتاریانیسم” (Pescetarianism) نیز در اغلب موارد همان رژیم وجترین است با این تفاوت که فرد غذاهای دریایی را در رژیم خود می‌گنجاند.

این تحقیق توسط دانشگاه آکسفورد انجام شده و داده‌های شکستگی استخوان حدود ۵۵ هزار نفر از افراد ساکن انگلستان را در یک بازه ۱۸ ساله مورد بررسی قرار داده است. از این تعداد، حدود ۲۹ هزار نفر گوشت‌خوار، حدود ۸ هزار نفر ماهی‌خوار، حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر وجترین و حدود ۱۹۰۰ نفر باقی مانده وگان بوده‌اند.

محققان در بازه یاد شده در مجموع ۳ هزار و ۹۴۱ شکستگی شامل ۹۴۵ شکستگی استخوان ران، ۳۶۶ شکستگی استخوان پا، ۵۲۰ شکستگی قوزک پا، ۵۶۶ شکستگی دست و ۴۶۷ شکستگی در دیگر نقاط بدن از جمله استخوان ترقوه، مهره‌ها و دنده‌ها دریافت کردند. محققان با توجه به داده‌های به دست آمده از این تحقیق نتیجه گرفتند که وگان‌ها در مقایسه با وجترین‌ها و ماهی‌خوارها بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار دارند. به گفته آن‌ها ریسک شکستگی استخوان ران در وگان‌ها ۲.۳ برابر بیشتر از افراد گوشت‌خوار بوده است.

تضمین سلامت بدن با مصرف موز

موز به عنوان یک تغذیه سنگین محسوب می‌شود و حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، کلسیم، منگنز، منیزیم، آهن، فولات، نیاسین و ریبوفلاوین است که باعث عملکرد مناسب بدن، تقویت سیستم ایمنی و سلامت جسمانی خواهد شد. موز حاوی مقدار قابل توجهی فیبر، آنتی اکسیدان، آب، کربوهیدرات و پروتئین است و حدود ۱۰۵ کالری دارد. پتاسیم زیاد از خواص موز شناخته شده و سرشار از پکتین است. همچنین فیبر غذایی بالا در این میوه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و برای سیری طولانی مدت در ابتدای صبح توصیه می‌شود.

میوه‌ها و سبزیجاتی مانند موز حاوی منابع عالی آنتی اکسیدان‌های غذایی مانند دوپامین و کاتچین هستند که مصرف آن‌ها باعث کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دژنراتیو خواهد شد. از فواید دیگر موز می‌توان به سلامت حفظ سلامت کلیه‌ها، درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، تقویت روحیه، درمان زخم معده و افزایش انرژی اشاره کرد.

موز به علت داشتن مقدار زیادی پتاسیم علاوه بر تنظیم ضربان قلب می‌تواند به تنظیم عملکرد رشته‌های عصبی و اعصاب بدن، بهبود عملکرد ماهیچه‌های بدن به ویژه ماهیچه‌های قلبی و فیلتر کردن خون در کلیه‌ها کمک کند. شادی آور بودن موز به علت آمینو اسید و ویتامین B۶ موجود در آن است که باعث ترشح هورمون شادی بخش می‌شوند. مصرف روزانه یک موز احساسات منفی، خشم و افسردگی را به میزان زیادی از شما دور می‌کند. این میوه منبع غنی از پتاسیم و منیزیم است که این ۲ ماده شل‌کننده طبیعی عضلات و آرامبخش هستند. علاوه بر این موز حاوی ماده‌ای به نام آمنیو اسید تریپتوفان است که این ماده در مغز به HTP ۵ تبدیل می‌شود و باعث افزایش تولید سروتونین و ملاتونین خواهد شد.

نسخه غذایی مبارزه با کرونا

یک کارشناس تغذیه، اظهار کرد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا می‌توان مکمل‌های غذایی مانند ویتامین D و مولتی‌ویتامین را مصرف کرد اما باید توجه داشت ویتامین‌ها و پروتئین‌هایی که از طریق مواد غذایی وارد بدن می‌شوند، خیلی بهتر از انواع قرص‌ها جذب بدن می‌شوند.

طاهره جهانی، افزود: توجه به تغذیه سالم و دریافت منابع غذایی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، سوءتغذیه و دریافت ناکافی منابع غذایی باعث بدتر شدن سیر این بیماری و پیشرفت آن به سمت سندروم حاد تنفسی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تأمین نیازهای تغذیه‌ای از لحاظ دریافت انرژی، تأمین پروتئین‌ها و ریز مغزی‌ها و دریافت مایعات و الکترودها اهمیت دارد، گفت: ریز مغزی‌هایی که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند شامل ویتامین E، B، C، D، روی، منیزیم، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا ۳ است.

جهانی درباره اینکه ۷۰ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است، تصریح کرد: فردی که تب دارد به‌سرعت آب بدنش از دست می‌رود و به دنبال آن، اشتهایش نیز کاهش می‌یابد. یکی از علائم در بیماران کرونایی، کاهش وزن است که به خاطر از دست رفتن مایعات بدن اتفاق می‌افتد.

این کارشناس تغذیه، خاطرنشان کرد: تشنگی، رنگ تیره ادرار، کاهش تولید ادرار، خشکی دهان و افزایش ضربان قلب از علائم افراد دارای کمبود مایعات در بدن است. برخی از ارگان‌های بدن به‌خصوص کلیه‌ها، به‌شدت نسبت به کمبود مایعات حساس هستند و دچار بحران می‌شوند. به افراد مبتلا به کووید ۱۹ توصیه می‌شود حتی اگر تشنه یا گرسنه هم نیستند، حتماً برای پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کرونا، به خوردن غذا و خصوصاً نوشین مایعات ادامه دهند.

وی اضافه کرد: نیاز است بیمارانی که دچار کم آب شده‌اند، هر ۱۵ دقیقه یک استکان معادل ۶۰ تا ۱۲۰ سی‌سی مایعات مصرف کنند. بهترین نوشیدنی برای بیماران کرونایی «او آر اس» است که می‌توان آن را از داروخانه‌ها تهیه کرد. البته افراد می‌توانند این محلول را در خودشان با اضافه کردن یک‌دوم تا سه‌چهارم قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری سر صاف شکر به یک پارچ یا ۳ لیوان آب تهیه کرد. به‌جای شکر نیز می‌توان از آب‌میوه طبیعی مانند پرتقال، سیب و هویج استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه حین تب، پروتئین‌های بدن به‌سرعت از دست می‌روند، اظهار کرد: ممکن است مکانیزم اشتها در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دچار اختلال شود، به همین خاطر بیماران حتی اگر احساس گرسنگی هم نمی‌کنند، باید غذا مصرف کنند تا سلول‌ها برای مبارزه با بیماری تقویت شوند. مصرف داروهای مختص این بیماری نیز کاهش اشتها را تشدید می‌کند.

جهانی بیان کرد: مصرف سوپ با ترکیبات هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، پیاز، گوشت مرغ، سبزیجات بزرگ سبز مانند تره، جعفری، اسفناج، گشنیز و غلات کامل مانند جو می‌تواند در بهبود بیماری بسیار مؤثر باشد. افراد سالم برای پیشگیری و بیماران به‌منظور بهبود حتماً به وعده‌های غذایی خود سبزیجات به رنگ زرد، قرمز، سبز و نارنجی را اضافه کنند.

وی با بیان اینکه نقش ویتامین C در بهبود بیماری‌های تنفسی ثابت شده است، افزود: انواع مرکبات مانند پرتغال، نارنگی، لیموترش و نارنج سرشار از ویتامین C هستند. نان بربری از سبوس خوبی برخوردار است و به همین جهت بهترین نان برای مصرف است. جوانه گندم و جوانه حبوبات سرشار از انواع ویتامین‌های B هستند و کارایی بسیاری دارند.

جهانی با اشاره به اینکه شیر و لبنیات حتماً در وعده غذایی دیده شوند، گفت: مصرف لبنیات خصوصاً لبنیات پروبیوتیک نظیر ماست کفیر و دوغ کفیر و… می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بیماران نقش بسیار مهمی داشته باشد.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه و سایر شیرینی‌جات نیز باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. بیماران در میان وعده‌ها می‌توانند از چای کم‌رنگ به همراه مقدار کمی عسل و آب‌لیمو تازه استفاده کنند. خرما، سویا، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، زردچوبه، زنجبیل تازه، پوره سیب و موز، سمنو، انواع مغزها مانند گردو و آب‌میوه‌های طبیعی حتماً در وعده‌های غذایی دیده شود

خواص بی‌نظیر خاکشیر

اغلب مردم با خاصیت خنک‌کنندگی، ضد عطش و صفرابر خاکشیر آشنا هستند و به همین دلیل آن را در فصل تابستان در برنامه‌های غذایی خود می‌گنجانند یا در روزهای گرم تابستان از شربت خاکشیر و ترکیب آن با عرق‌های گیاهی مثل شاه‌تره برای پذیرایی از مهمانان‌شان استفاده می‌کنند، اما خاکشیر علاوه بر این، خواص دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها به رفع جوش‌های پوستی، تقویت معده، کمک به اضافه‌وزن و رفع بیماری‌های دستگاه تناسلی می‌توان اشاره کرد.

درمانگران، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین برای درمان سنگ کلیه در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا کلیه آن‌ها استعداد سنگ‌سازی را دارد، توصیه می‌کنند. اگر در بارداری از یبوست رنج می‌برید خاکشیر می‌تواند دوای درد شما باشد، اما چون خاکشیر ملین است مصرف زیاد آن در بارداری به علت شل شدن دهانه رحم خطرناک است و خطر سقط جنین در ماه‌های ابتدایی را در پی دارد، اما در اواخر آن موجب تسهیل زایمان می‌شود.

خاکشیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است پس روزی ۲ تا ۳ لیوان از آن را بنوشید تا موهایتان دیگر شوره نزند. برای از بین بردن لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. برای لاغری با خاکشیر توصیه می‌شود که مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشیر را شسته و در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با شکر شیرین کنید. از این نوشیدنی هر روز صبح ناشتا میل کنید. استفاده از این نوشیدنی در طولانی مدت به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر کمک به لاغری با خواص زیادی که دارد در حفظ سلامت بدن نیز مؤثر است.

افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند، می‌توانند از این نسخه استفاده کنند. این گروه اگر خاکشیر را با شیر میل کنند می‌توانند با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود کمک کنند. به اعتقاد درمانگران، در صورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تأثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود. بنابراین افرادی که به شیر طبیعی دسترسی دارند بهتر است از شیر طبیعی و روستایی استفاده کنند.

اگر کودکتان به یبوست دچار است خاکشیر مثل یک ملین طبیعی عمل می‌کند و آن را درمان می‌کند و غذا را هضم می‌کند و خواص ضد باکتریایی آن خطر ابتلاء به اسهال را کاهش می‌دهد. ابتلاء به اسهال در فصل تابستان یکی از اختلالاتی است که در کودکان بسیار شایع است. درمانگران طب سنتی ایران برای درمان این مشکل، دارویی را تجویز می‌کنند که در تمامی خانه‌ها امکان تهیه و مصرف آن وجود دارد.

اما افرادی که به ورم و زخم معده دچارند باید خاکشیر را به مقدار کم مصرف کنند. افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری‌های روماتیسم و آرتروز رنج می‌برند، باید شربت خاکشیر را عسل و عرق نعناع مصرف کنند. برخی از افراد با خوردن خاکشیر سر درد می‌گیرند این افراد باید خاکشیر را با کتیرا مصرف کنند.

دفع سنگ کلیه با آبمیموه‌های خانگی

سنگ کلیه علت‌های گوناگونی دارد و بسیار دردناک است. افزایش مصرف مایعات به تنهایی می‌تواند عامل مؤثری برای از بین بردن سنگ‌های کلیه باشد. نوشیدنی‌هایی که حاوی مواد معدنی و یون‌ها هستند، معمولاً در یونیزه کردن سنگ کلیه تأثیر دارنددرمان و رفع سنگ کلیه با این نوشیدنی‌ها:

آب

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مبارزه با سنگ کلیه، مصرف روزانه هشت لیوان آب است. در حالت ایده‌ال باید از آب تصفیه شده استفاده کنید تا املاح اضافه و مضر وارد بدنتان نشود. در واقع باید کاری کرد تا سنگ کلیه در خودش حل شود و ناپدید گردد. مصرف چای کم رنگ در طول روز نیز برای دفع سنگ کلیه مؤثر است. بهترین نوشیدنی‌ها آن‌هایی هستند که بدون درد، به برطرف کردن سنگ کلیه بپردازند.

نوشیدنی آب سبزیجات و میوه

وجود سموم در بدن عاملی برای تشکیل سنگ‌های کلیه است و می‌تواند هزاران مشکل دیگر را نیز ایجاد کند بهترین نوشیدنی‌هایی که دارای خواص سم زدایی هستند، قادر می‌باشند که اجزای سمی را در بدن ما حذف کنند. انار، کرفس، هویج، سیب، آناناس، آلوئه ورا و نوشیدنی‌های ریشه دار جز مؤثرترین نوشیدنی‌های درمانی سنگ کلیه می‌باشند. همچنین کمبود فیبر را در بدن افزایش می‌دهند و سموم را دور می‌کنند. علاوه بر آن خون را نیز پاکسازی خواهند کرد.

ماء الشعیر

برای دفع سنگ کلیه بیماران مبتلا می‌توانند ماءالشعیر مصرف کنند و آن را هم در رژیم غذایی خود بگنجانند اما نباید در نوشیدن ماءالشعیر زیاده روی کنند زیرا مصرف بیش از حد این نوشیدنی سبب ابتلاء به چاقی و اضافه وزن می‌شود. توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های حاوی اسید فسفریک مانند کوکا و پپسی یا نوشیدنی‌های گازدار رنگی، شانس ابتلاء به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

نوشیدنی میوه‌های اسیدی

بهترین نوشیدنی‌ها قادر هستند که سنگ‌های کلیه را بشکنند. نوشیدنی‌های اسیدی و آبِ مرکباتی مثل پرتقال، لیمو، گریپ فروت جز بهترین منابع نوشیدنی برای سنگ کلیه محسوب می‌گردند. همچنین احتمال ایجاد سنگ کلیه در آینده و ابتلاء به اوره را نیز می‌کاهند

ترکیب چند نوشیدنی

حال اگر چند مورد از این نوشیدنی‌های مفید را با یکدیگر ترکیب کنید، اثرپذیری آن چند برابر می‌شود. در حقیقت نوشیدنی‌های جداگانه‌ای تولید می‌شوند که ترکیبی از بهترین‌ها را برای سنگ کلیه فراهم می‌کنند و ممکن است به شکل پودر و یا مخلوط شده با آب در دسترس قرار بگیرند. این نوشیدنی‌ها در عین خاصیت بالا برای از بین بردن سنگ کلیه، مطبوع، خوش طعم و آبرسان هستند و مایعات بدن را افزایش خواهند داد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.