stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 198485
  • 09 آذر 1399 - 13:11
3

تپه شکارگاه و چالش های آن

تپه شکارگاه و چالش های آن
* یادداشت میهمان - زهرا صوفی
قلم | qalamna.ir :

 تپه شکارگاه از آثارتاریخی شهرکرمانشاه که موردبی مهری مسئولین شهرطی سال های متمادی واقع شده است و با اتخاذ تصمیمات اشتباه علاوه بر آسیب به عرصه محوطه و همچنین حریم منظر شکارگاه، ثبت جهانی مجموعه طاق‌بستان در فهرست آثار یونسکو را نیز با مشکل مواجه کرده است. این تپه که درشمال شهر کرمانشاه در فاصله یک کیلومتری آثار تاریخی طاق بستان واقع شده است تاکنون تحت دو مرحله کاوش باستان شناسی، به سرپرستی مهدی رهبرروی قرار گرفته که محدوده محوطه، ساختار داخلی و کاربری محوطه ابعاد خشت‌های بکار رفته در ساختار، مشخص گردید و همچنین بخشی از دیواره نمایان گردید. همچنین تلاش شد تا قسمتی های از آن مرمت و بازسازی شود و همچنین مشخص شداین تپه که به  نام تپه شکارگاه خسروپرویز معروف است درواقع محل احداث شهری در دوره اشکانیان بوده که در دوره ساسانیان باتوجه به اینکه شکار از اهمیت خاصی برخوردار بوده و از سرگرمی های مهم پادشاهان ساسانی به شمار میآمده به عنوان شکارگاه مورد استفاده قرارمی گرفته است.

از آسیب های این تپه می توان به احداث بلوار طاق بستان اشاره کرد که تپه شکارگاه را به دونیمه تقسیم نمود و بخش اعظم آن را ازبین برد،احداث حوزه علمیه امام خمینی در داخل محوطه شکارگاه در سال ۱۳۸۳ بود،

اشتباه دیگر شهرسازی که آسیب های جدی تر به این تپه وارد نمود احداث بزرگراه صیادشیرازی ودر آخر عبور قطار شهری از داخل محوطه شکارگاه بود.

از راهکاراهایی که جهت حفاظت و مرمت تپه شکارگاه ، تشکیل منطقه فرهنگی و تاریخی و ایجاد فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی با حمایت بخش خصوصی از جمله اقدامات برای حفظ و احیای این بافت‌ تاریخی است. لازمه تحقق این امر ایجاد مشوق‌ها و سیاست‌گذاری‌های لازم در برنامه حفاظت و احیای این فضاست. تمام دستگاه‌ها باید به یک اجماع ملی در حفاظت از بافت‌ تاریخی برسند در غیر این‌ صورت معجزه‌ای رخ نمی‌دهد و محوطه تاریخی شکارگاه تخریب می‌شود. امیدواریم با بررسی ساختار کارکردی بافت تاریخی و بازنگری و تجدید نظر در تدوین ضوابط طراحی در بافت تاریخی و با اتکا به تجربیات گذشتگان بتوانیم به نتایجی مطلوب در زمینه توسعه پایدار شهری در کنار حفاظت از محدوده تاریخی شهر دست یابیم.

 

 

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.