stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 198120
  • 08 آذر 1399 - 18:01
1

ایجاد اکوسیستم‌ها نیاز امروز ایران

ایجاد اکوسیستم‌ها نیاز امروز ایران

صنعت لجستیک مثل سایر صنایع در عصر مدرن با دیجیتالی شدن گره خورده و هر جایی که پای تجارت آنلاین به میان آمده، تحولات فناورانه این صنعت خودی نشان داده‌اند.

قلم | qalamna.ir :

بنابراعلام تیپاکس، حتی بیماری همه‌گیر کرونا که فعالیت بسیاری از کسب و کارها را در جهان متوقف کرد، نه تنها برای این صنعت ترمز نبود بلکه شتاب‌دهنده‌ای بود که تغییرات تکنولوژیک را سریع تر به این بازار تزریق کرد.

مهرداد فاخر، رییس هیات مدیره هلدینگ فاخر و مدیرعامل شرکت تیپاکس، در نشست خبری نمایشگاه سیمرغ، گفت: ” اگر ذره‌ای تردید درباره نیاز حیاتی کشور به زیرساخت پست و لجستیک وجود داشت، کرونا اثبات کرد که بدون بهره‌مندی شهروندان از یک سیستم ایمن، سریع و قابل اعتماد برای خریدهای آنلاین، توصیه افراد به در خانه ماندن، وعده ای بیش نخواهد بود.”

به گفته وی، اگر قانون اجرایی می‌شد و همه فعالان پستی تحت قانون اساسنامه شرکت ملی پست سامان‌دهی می‌شدند، اکنون بخش بزرگتری از کسب و کارهای متوسط و خرد در کنار فروشندگان آنلاین، می توانستند عملیات بسته بندی، توزیع و پرداخت خود را برون سپاری کرده و با هزینه های بسیار کمتری در بازار فعالیت کنند.

هلدینگ فاخر که یکی از نوآوران صنعت پست و لجستیک شناخته می‌شود، در جریان توسعه زنجیره ارزش افزوده خود، فرآیند «سفارش گردانی» را به عنوان جدیدترین خدمت در سراسر دنیا در دستور کار خود قرار داده است.

در این خدمت نوین، محمولات و بسته ها از تامین کننده‌ها دریافت، بسته‌بندی، انبارش و ارسال می‌شود. اکنون شرکت «ایفا» با کمک «تیپاکس»، «تی‌نکست» و سایر شرکت های زیرمجموعه هلدینگ فاخر، تنها شرکتی است که در ایران این  خدمات را به شکل کامل ارائه می‌کند.

مهرداد فاخر با اشاره به اینکه آمار شفاف و دقیقی درباره محموله‌های سالانه صنعت پست در ایران وجود ندارد، تخمین زد که در سال نزدیک به دو میلیارد محموله در سطح کشور جابجا می‌شود که سهم بازار از کانال های رسمی، از این جابجایی بسیار ناچیز است.

وی افزود: صنعت پست و لجستیک به عنوان صنعتی که زیر ساخت توسعه ای کشور است، نیاز به توجه بیشتری دارد. ما در ایران هنوز درگیر این معضل هستیم که دولت با بخش خصوصی، رقابت می‌کند. دولتی ها  برای محقق کردن هر چه بیشتر توسعه، باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنند.

برگزاری بیش از  ۴۰ وبینار تخصصی در بستر یک پلتفرم جدید

رضا سمیع زاده، عضو هیات مدیره هلدینگ فاخر نیز دراین نشست اضافه کرد: “ما تلاش کرده‌ایم برای فعالان پست و لجستیک در ایران، اکوسیستمی با زیرساخت‌های تکنولوژیک، در اندازه سازمانی کوچک، خلاق و مشتری محور ایجاد کنیم تا یک رقابت همکارانه‌ شکل بگیرد.”

وی افزود: “از همه بازیگران بازار تجارت الکترونیک، لجستیک و فین‌تک‌ها دعوت می‌کنیم تا به حوزه‌های جدید فناورانه وارد شوند و با متمرکز شدن روی هسته اصلی کسب و کار، محصول خود را توسعه داده و سهم بیشتری از بازار بگیرند.

عضو هیات مدیره هلدینگ فاخر با اشاره به برگزاری بیش از ۴۰ نشست تخصصی در نمایشگاه مجازی سیمرغ در بستر پلتفرم جدید اکتیران پلاس گفت: ” برگزاری یک رویداد مجازی همزمان با یک تعطیلی فراگیر نشان می‌دهد که فرصت‌ها و ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، قدرت مواجهه ما با بحران ها را بهبود می‌دهد، همانطور که فعالیت فروشگاه‌های آنلاین متوقف نشد و شرکت‌های پست و لجستیک با حدود دو برابر کردن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خود باز هم زیر بار و فشار تقاضا ماندند.”

ضرورت شبکه سازی در پست و لجستیک

محمدعلی ثابتیان، مدیریت راهبردی پست وان نیز با اشاره به اینکه شبکه شدن در دنیای امروز یک ضرورت حیاتی است، گفت: پست لجستیک اگر بخواهد توسعه پیدا کند باید از زندگی انفرادی، مهاجرت و به سوی زندگی اجتماعی و شبکه‌سازی یعنی همکاری با کسب و کارهای تخصصی دیگر حرکت کند تا بتواند همزمان با حفظ مزیت‌های رقابتی، ارزشی که باید را خلق کند.

ثابتیان با اشاره به راه اندازی شبکه فعالان پست و لجستیک در گروه هلدینگ فاخر با نام «زی‌بوم» می‌گوید: “این شبکه  با اتصال عملکردی و زیرساختی فعالان زنجیره ارزش کسب و کارهای آنلاین و فعالان پست و لجستیک، بستری را فراهم می‌کند تا  آنها علاوه بر خلق بازار بزرگتر بتوانند به طیف وسیع‌تری از مشتریان انواع مختلفی از خدمات مورد نیاز  را ارایه کنند.”

به گفته ثابتیان، صنعت پست لجستیک در ایران به جز چند شرکت قدیمی و قدرتمند، شامل مجموعه ای از فعالان خرد و کوچکی است که از رقابت با بخش غیررسمی بازمانده اند.

ساماندهی این شرکت‌ها و تقویت زیرساخت های مشترک فناوری، حقوقی، مالی و ارتباطی و اطلاعاتی می تواند بستر یکپارچه و قدرتمندی خلق کند که  نه فقط اقتصاد دیجیتال که کل اقتصاد ایران را متحول می‌کند.

ارائه زیرساخت نرم افزاری سرویس های مختلف پست و لجستیک

شهروز معاون مدیرعامل لجستیک بازار نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه این شرکت زیرساخت نرم افزاری سرویس های مختلف پست و لجستیک را ارائه می دهد، گفت: ما بر اساس تکنولوژی های روز می توانیم این امکان را فراهم کنیم تا شرکت ها علاوه بر اینکه بتوانند خدمات بهتری به مشتریانشان ارائه دهند، با همدیگر نیز همکاری داشته و یک شبکه بزرگ از کسانی تشکیل شود که خدمات پست و لجستیک ارائه می دهند. این امر باعث می شود که هم افزایی زیادی نیز میان بازیگران این بازار ایجاد شود.

از خانه به هر نمایشگاهی  سر بزنید

سما کاشانی مدیرعامل اکتیران پلاس و برگزار کننده رویداد سیمرغ نیز در این نشست با اشاره به پلتفرم نمایشگاه مجازی سیمرغ که در طول سه روز به شرکت های گروه فاخر و شماری از فعالان صنعت پست و لجستیک فرصت داد تا در بستر یک رویداد مجازی ،بیش از ۴۰ وبینار تخصصی را نیز  برگزار کنند، افزود: “وقت آن است که نگاه ما به رویدادهای مجازی تغییر کند  و از قابلیت های فناوری برای سطح متفاوتی از مذاکره استفاده کنیم. گرچه این اولین تجربه اکتیران پلاس در ساخت و سازماندهی یک پلتفرم  نمایشگاهی مجازی بود ولی استقبال شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از آن، همزمان با آغاز یک تعطیلی فراگیر نشان داد که  همه ما تغییر کرده‌ایم.”

انتهای رپرتاژ آگهی

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.