stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 197829
  • 08 آذر 1399 - 11:09
0

چالش جدی بایدن برای بازگشت به برجام

قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: یک کارشناس مسایل سیاسی عنوان کرد: یک مانع جدی برای بازگشت بایدن به برجام، مسئله مکانیزم ماشه است.
حسین حاجیلو  گفت: این روزها شاهد این هستیم که با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در کشور زمزمه هایی برای بازگشت آمریکا به برجام به گوش می‌رسد.
وی افزود: دولت نیز امیدوار است با روی کار آمدن بایدن، رویه آمریکا در حوزه تحریم و برجام تغییر کند.اما آیا منظور دموکرات‌های آمریکایی از بازگشت به برجام همان چیزی است که در ذهن دولتمردان ماست؟ نزدیک ترین اشخاص به جو بایدن در گفت‌وگوهای خود رسما اعلام کرده اند که پیش شرط هایی را برای بازگشت به برجام دارند و این یعنی بازگشت به برجام به معنای بازگشت به وضعیت تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (تاریخ خروج ترامپ از برجام) نخواهد بود.حاجیلو اظهار داشت: منظور آمریکایی ها از بازگشت به برجام بازگشت به یک برجام اصلاح شده است که محدودیت های بیشتری برای ایران اعمال شود و پیش شرط آمریکا برای بازگشت به برجام انجام مذاکرات غیر هسته ای (موشکی و منطقه ای) است؛ اطرافیان بایدن گفته‌اند در صورت پیروزی وی در انتخابات، تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا به قوت خود باقی خواهند ماند تا پیش شرط های این کشور برای بازگشت به برجام عملی شوند.کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: آمریکایی ها معتقدند که با قرار گرفتن آمریکا و ایران در نقاط جدید، نقطه تعادل جدیدی ایجاد شده است و به همین دلیل است که باید اصلاحاتی در برجام ایجاد شود و خواهان امتیازات جدیدی هستند. پیش شرط های آمریکایی ها یکی از بزرگترین چالش های بایدن برای بازگشت به برجام خواهد بود و از طرف دیگر ما هم باید پیش شرط هایی داشته باشیم، از جمله این پیش شرط ها باید پرداخت خسارات وارده به ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم و فشار حداکثری علیه ایران باشد. مانع دیگری که بایدن برای بازگشت به برجام دارد مسئله دیوار تحریمی است که ترامپ بعد از خروج از برجام ایجاد کرد، اندیشکده های آمریکایی از اصطلاح تحکیم دیوار تحریمی برای این موضوع استفاده می کنند.
وی افزود: از تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ تا امروز حدود ۶۰ اقدام تحریمی جدید را ترامپ انجام داده است و باید دید که بایدن با این ۶۰ اقدام چه خواهد کرد، آیا حاضر خواهد بود که برای بازگشت به برجام با یک دستور اجرایی تمام این اقدامات را منتفی کند یا خیر؟ که این امر تقریبا غیر ممکن خواهد بود. یک مانع جدی برای بازگشت بایدن به برجام، مسئله مکانیزم ماشه است. سوال اساسی این است که با وجود ادعای ترامپ مبنی بر بازگشت همه قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران در ۳۰ شهریور، بایدن با این مسئله چگونه مواجه خواهد شد؟
وی افزود: آیا او نیز این ادعای ترامپ را قبول می کند و بازگشت تحریم ها را می پذیرد که اگر اینگونه شود عملا دیگر برجامی باقی نخواهد ماند که آمریکا به آن بازگردد، پذیرش این ادعای ترامپ به معنای اصابت تیر خلاص بر سر برجام و نابودی آن است. از طرف دیگر بایدن می تواند ادعای ترامپ مبنی بر فعال شدن مکانیزم ماشه و بازگشت تحریم ها را رد کند که در این شرایط حیثیت آمریکا به شدت زیر سوال خواهد رفت و این سناریو بسیار بعید است بایدن بگوید که رییس جمهور قبلی ما اقدام اشتباهی انجام داده که هم در داخل کشور و هم در خارج کشور تبعات بسیاری داشته است. سناریوی آخر این است که بایدن و طرف آمریکایی در قبال فعال شدن مکانیزم ماشه سکوت کنند که این موضوع هم بعید است چرا که ادعای ترامپ مبنی بر بازگشت قطعنامه های شورای امنیت توسط وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا تبدیل به متن رسمی شده است و امکان ندارد که در برابر متن رسمی که آثار جدی برای کشور ما در بر داشته است سکوت کند و از کنار آن بی تفاوت بگذرد.کارشناس مسایل مرتبط به برجام ابراز داشت: با توجه به این چالش ها، عملا امکان بازگشت آمریکا و بایدن به برجام وجود ندارد و دولت مردان ما برای حل مسئله تحریم باید از روش های دیگری (بجز مذاکره و برجام) استفاده کنند. باید به واسطه پیوند های اقتصادی با کشورهای غیر غربی مثل کشور های همسایه اقتصاد کشور را تقویت کرد.

 

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.