stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 197810
  • 08 آذر 1399 - 11:01
0

تنش‌های داخلی در اوپک پلاس بالا گرفت

تنش‌های داخلی در اوپک پلاس بالا گرفت

آنچه که به نظر می رسید یک دیدار آرام وزیران نفت اوپک پلاس برای تمدید محدودیت عرضه در سال میلادی آینده باشد، با اعلام گلایه های برخی از تولیدکنندگان عضو این گروه با مشکل برخورد کرده است.

قلم | qalamna.ir :

امارات متحده عربی ممکن است از اوپک جدا شود و عراق و نیجریه خواستار موافقت با تولید بیشتر نفت شده اند. افزایش اخیر قیمتهای نفت تحت تاثیر اخبار ساخت واکسنهای موفق کووید ۱۹ هم عزم این تولیدکنندگان برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید آینده شان را به محک خواهد گذاشت.

در نتیجه ناظران اوپک پلاس و برخی از نمایندگان این گروه اظهار کردند که انتظار دارند مذاکرات در زمان نشست وزیران اوپک در روز دوشنبه و وزیران اوپک پلاس در روز سه شنبه با تنش همراه باشد اما برخی از صحبتهای دشوار درباره آینده توافق کاهش تولید و خود اتحاد اوپک پلاس ممکن است تصمیم گیری را دشوار کند.

باب مک نالی، رییس شرکت مشاوره راپیدان انرژی اظهار کرد: تصور می کنم این دیدار دشوارتر از دیدار قبلی باشد. اعلام خبر ساخت چندین واکسن و افزایش قیمتهای نفت اوضاع را تغییر داده است. قیمت نفت در آستانه این نشست اهمیت زیادی دارد.

اعضای اوپک پلاس در آوریل پس از روزها مذاکره با یک توافق کاهش تولید تاریخی موافقت کردند. این تولیدکنندگان کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را از اول مه به اجرا گذاشتند اما محدودیت عرضه خود را در اوت به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل کردند و قرار است از ابتدای سال آینده محدودیت عرضه خود را به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل کنند.

اما در ۱۶ نوامبر کمیته فنی اوپک پلاس با در نظر گرفتن افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در بسیاری از کشورهای غربی و تاثیر منفی آن بر قیمتها و همچنین احیای تولید نفت لیبی پس از آتش بس میان گروههای رقیب داخلی، تاخیر حداکثر شش ماهه افزایش تولید را پیشنهاد کرد.

از آن زمان ساخت سه واکسن موثر برای کووید ۱۹ اعلام شده و امیدها به تقویت تقاضا برای نفت در صورت توزیع انبوه این واکسنها در سال ۲۰۲۱ را برانگیخته است. نفت برنت در روزهای اخیر به مرز ۵۰ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از مارس تاکنون بوده است.

هلیما کرافت، مدیر جهانی استراتژی کالا در شرکت آر بی سی کپیتال در این باره گفت: احتمال زیادی وجود دارد که تمدید دو تا سه ماهه محدودیت عرضه ۷.۷ میلیون بشکه در روز با مقاومت کمتری در مقایسه با گزینه تمدید شش ماهه روبرو شود اما در فضای قیمتهای رو به رشد، حفظ یکپارچگی اوپک دشوارتر شده است.

چالشهای پیش روی اوپک پلاس

اتحاد اوپک پلاس همچنین باید با چالشهای نحوه مدیریت توافق کاهش تولید توسط عربستان سعودی و روسیه مقابله کند.

علی علاوی، معاون نخست وزیر و وزیر دارایی عراق سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد این کشور در پذیرش مدل سهمیه بندی کاهش تولید اوپک میان اعضای این گروه بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و سیاسی آنها صبرش به آخر رسیده است.

تحت توافق فعلی، همه اعضای گروه باید تولیدشان را به میزان ۱۸ درصد از حجم تولید نوامبر سال ۲۰۱۸ کاهش دهند و عربستان سعودی و روسیه که در آن ماه تولید بالاتری داشته اند باید ۱۸ درصد را از سطح تولید ۱۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

نیجریه هم مکررا خواستار بازنگری در سهمیه تولید این کشور و اجازه تولید بیشتر شده است. هر دو کشور عراق و نیجریه نرخ پایبندی ضعیفی به سهمیه تولید تعیین شده تحت توافق اوپک پلاس داشته اند.

در این بین، منابع آگاه اظهار کرده اند همزمان با آغاز طرح سرمایه گذاری ۱۲۲ میلیارد دلاری پنج ساله شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در ژانویه، امارات متحده عربی به طور محرمانه در حال بررسی گزینه های ماندن در اوپک است. برنامه بودجه جدید ادنوک به این شرکت برای توسعه اکتشافات نفتی و افزایش ظرفیت تولید به میزان ۲۵ درصد و رساندن تولید به پنج میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ کمک خواهد کرد. اظهارات سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی درباره پایبندی کشورش به اوپک باعث نشد گمانه زنیها درباره نیات این کشور متوقف شود.

اعضای اوپک پلاس مدتها زیر سلطه عربستان سعودی و روسیه بوده اند که امور این گروه را تحت کنترل دارند و ابراز مخالفت برخی از نمایندگان و وزیران و اعلام پیشنهاداتشان پیش از نشست گروه موضوع غیرمعمولی نیست. اما رشته پیامهایی که این بار ارسال شده اند، بسیاری از نمایندگان اوپک پلاس را مضطرب کرده است. یک منبع اوپک که مایل نبود نامش فاش شود، با توصیف این جنجالها به عنوان خرابکاریهای بزرگ، گفت: اعضا برای مذاکره در خصوص شرایط بهتر برای تولید نفتشان در آینده، رفتار ناخوشایندی را در پیش گرفته اند.

یک منبع دیگر گفت: انتظار دارد نشست اوپک پلاس آرام برگزار شود اما مذاکرات پیش از این نشست دشوار خواهد بود. تمدید محدودیت عرضه فعلی همچنان بهترین گزینه است و افزایش اخیر قیمتها تحت تاثیر فضای خوش بینانه بوده و نه عوامل واقعی عرضه و تقاضا که همچنان شکننده باقی مانده اند. این اختلافات به خودخواهی برمی گردد.

آینده اوپک

نشست آنلاین دو روزه کمیسیون اقتصادی اوپک روز چهارشنبه برای بازبینی پیش بینیهای بازار نفت برگزار شد و نشست کمیته فنی هم برای روشن کردن بیشتر مواضع در آستانه نشست وزیران روز جمعه برگزار شد.

در فضایی که خوش بینی به چشم اندازهای اقتصاد جهانی افزایش پیدا کرده است، به نظر می رسد وزیران اوپک پلاس موضوعات بیشتری از آنچه پیش از این تصور می رفت برای بحث داشته باشند.

نتیجه این نشست در روند قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ و شاید آینده اوپک پلاس تاثیرگذار باشد.

بر اساس گزارش پلاتس، یک نماینده اوپک پلاس گفت: ممکن است اختلاف نظراتی درباره روند احیای بازار وجود داشته باشد اما تصور نمی کنم اختلاف نظر عمده ای وجود داشته باشد و امیدوارم مشکلی ایجاد نشود.

طبق جدیدترین اخبار، نشست غیررسمی که اوپک پلاس قرار بود روز شنبه برگزار کند، به روز یکشنبه موکول شده است. دلیل تاخیر در برگزاری این نشست اعلام نشده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.