stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 197800
  • 08 آذر 1399 - 10:51
3
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان:

روند نزولی قیمت مرغ در همدان/ احتکار نکنید

روند نزولی قیمت مرغ در همدان/ احتکار نکنید
قلم/ همدان- سرپرست معاونت بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدانبا تصریح بر اینکه 10 تا 15 روز آینده مرغ گرم با قیمت مناسب برای مردم استان تأمین خواهد شد، گفت: قیمت مرغ در همدان روند نزولی دارد.
قلم | qalamna.ir :
پایگاه خبری و تحلیلی قلم؛ استان ها- شکیبا کولیوند: در روزگار آغشته به ویروس کرونا و لنگیدن پای اقتصاد خانوار، ورود هر شوک به بازار می‌تواند با خود نگرانی‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. هنوز به افزایش قیمت گوجه، تخم‌مرغ، خیار، حبوبات، برنج، گوشت، کره و شیر و غیره عادت نکرده بودیم (یعنی باید عادت می‌کردیم؟!) که به وضعیت چرب شدن قیمت روغن و مرغ ۴۰ هزار تومانی رسیدیم و حال این‌روزها، تنها یک تنظیم بازار و رساندن بازار به وضعیت ثبات است که می‌تواند مردم را از این نگرانی‌ها نجات دهد.
«افزایش اخیر قیمت‌ها، از گوشت گرفته تا پوشک، هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. بسیاری از مشکلات فعلی ما به خود ما و به ناسازگاری مربوط می‌شود؛ این افزایش‌های اخیر توجیه‌پذیر نیست و مقامات باید آن‌ها را معالجه کنند، از گوشت قرمز و مرغ گرفته تا پوشک بچه، این هزینه‌ها توجیه‌پذیر نیست.» (سخنان مقام معظم رهبری ۱۳ آبان‌ماه ۹۹)

به‌راستی چه اتفاقی افتاده که در این وانفسا، هرروز شوک قیمتی به بازار وارد می‌شود و بازهم خریدار می‌ماند و جیبی خالی؟ روزهای یلدا درپیش است و بازهم افزایش قیمت‌های دیگری را باید انتظار داشت!

در روزگار آغشته به ویروس کرونا و لنگیدن پای اقتصاد خانوار، ورود هر شوک به بازار می‌تواند با خود نگرانی‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. هنوز به افزایش قیمت گوجه، تخم‌مرغ، خیار، حبوبات، برنج، گوشت و لبنیات و غیره عادت نکرده بودیم (یعنی باید عادت می‌کردیم؟!) که به وضعیت چرب شدن قیمت روغن و مرغ ۴۰ هزار تومانی رسیدیم و حال این‌روزها، تنها یک تنظیم بازار و رساندن بازار به وضعیت ثبات است که می‌تواند مردم را از این نگرانی‌ها نجات دهد.

اما به‌راستی در این زمینه چه قدم‌هایی برداشته شده است؟ درحال حاضر وضعیت تأمین و توزیع مرغ در همدان به چه صورتی بوده؟ آیا خالی بودن قفسه‌ها از روغن در فروشگاه‌ها دلیل خاصی دارد؟ چه باید کرد؟ در این راستا بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با آقایار فراشی، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان و علیرضا قراگوزلو، سرپرست مدیریت امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ترتیب دهیم تا به بخشی از این سؤال‌ها پاسخ دهند که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید:

کمبودی نداریم/ وضعیت بد نیست

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به وضعیت فعلی روغن و مرغ در بازار همدان بیان کرد: روغن درحال حاضر وضعیت نسبتاً خوبی دارد، مقداری با کاهش تولید روغن جامد روبه‌رو بودیم و درحال حاضر سعی در تأمین مناسب این محصول داریم.

آقایار فراشی ادامه داد: در خصوص روغن مایع نیز سعی شد تا فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای استان را در این زمینه تأمین کنیم تا مردم استان با مشکل خرید این محصول روبه‌رو نباشند؛ بدین‌ترتیب تقریباً در این محصول کمبودی نداریم و وضعیت بد نیست.

وی درخصوص وضعیت مرغ و افزایش قیمت ناگهانی آن در همدان نیز گفت: تا حدود ۱۰ روز دیگر در این زمینه مشکلاتی وجود دارد، اما درحال حاضر سعی کرده‌ایم تا با تأمین و توزیع مرغ منجمد تنظیم بازار صورت گیرد و مرغ مورد نیاز مردم تأمین شود.

این مقام مسئول با تصریح بر اینکه ۱۰ تا ۱۵ روز آینده مرغ گرم با قیمت مناسب برای مردم استان تأمین خواهد شد، خاطرنشان کرد: قیمت مرغ منجمد درحال حاضر (پنجشنبه ۶ آذرماه) برای مصرف‌کنندگان در همدان برابر کیلویی ۱۵ هزار تومان و امروز قیمت مرغ گرم برای مصرف‌کنندگان در همدان برابر کیلویی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تصریح بر اینکه قیمت مرغ در همدان روند نزولی دارد، ابراز کرد: از مردم استان همدان می‌خواهیم تا برای خرید عجله نکرده و از احتکار خانگی خودداری کنند.

فراشی با تأکید بر اینکه به‌زودی مرغ گرم تأمین می‌شود، گفت: به‌سرعت این روند طی خواهد شد و مسئله حل می‌شود و مرغ منجمد نیز درحال حاضر به فراوانی در بازار موجود است و برای جامعه هدف (افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی) نیز تأمین مناسب خواهیم داشت.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در پایان گفت‌وگو با تأکید بر اینکه اِن‌شاءالله به‌زودی وضع تثبیت می‌شود، اظهار کرد: مردم نباید برای خرید مرغ عجله داشته باشند، چراکه ظرف ۱۰ روز آتی بازار به ثبات می‌رسد.

از چرب شدن قیمت روغن تا پَر کشیدن مرغ از سفره‌ها

به‌جای تزریق مُسکن‌ها به بازار به دنبال درمان باشیم

به‌راستی این‎روزها که بازار از یک‌سو نیازمند تأمین کالاهای اساسی و از سویی دیگر نیازمند نظارت است، چه قدم‌هایی باید برداشته شود؟ چند روز پیش مادام می‌شنیدیم ماجراهای جدیدی رخ‌نمایی می‌کند، به‌نوعی که حساسیت‌ها نسبت به کمبود و یا گران شدن روغن خوراکی در بازار همدان با خود تب‌وتاب‌هایی به همراه داشت، اما به‌جای کاهش این حساسیت‌ها شاهدیم که فروشندگان خُرد و عمده اقدام به فروش اجباری برخی کالاها در کنار فروش روغن می‌کنند؛ موضوعی که باعث شوک دیگری به بازار شده است.

این‌ها نشان می‌داد که مردم ما باید به هم رحم داشته باشند؛ نظارت‌ها بر بدنه بازار باید کافی می‌بود و حال با مرغ کیلویی ۴۰ هزار تومان بازهم ضربه دیگری به اقتصاد خانواده خورد و شاهد پر کشیدن مرغ از سر سفره‌ها هستیم…

اما به‌راستی نقش مسئولین استانی در این ماجرا کجا است؟ دراین‌بین هماهنگی بین دستگاه‌ها و متولیان امر بایستی افزایش یابد. مسئولین باید برای آینده برنامه‌ریزی بلندمدت و میان‌مدت داشته باشند که البته جای خالی این بحث‌ها را امروز می‌توان به‌جد احساس کرد.

چرا در بحث ورود نهاده‌ها براساس نیاز وارد کار نشدیم؟ آیا آمارهای به‌روزشده از نیازهایمان را برای تأمین کالاهای اساسی نداریم که بر مبنای آن برنامه‌ریزی و تأمین و توزیع کالاهای اساسی را درپیش بگیریم؟ تا در دقیقه ۹۰ با کمبودها و گرانی‌های ناگهانی روبه‌رو نشویم؟! با این تفاسیر، جای خالی زنجیره تولید قدرتمند در بحث مرغ و روغن در همدان به‌جد قابل مشاهده است.

گشنیزی که جای کلزا را گرفت و مدیرانی که خجالت می‌کشند میزان کشت کلزا در همدان را مطرح کنند، باید بدانند که همین غفلت‌ها موجب می‌شود تا کشت این دانه روغنی کاهش یابد، درحالی که این دانه‌ها باید به میزان مناسب کشت شوند، زمینه برای ایجاد و احیای کارخانه‌های روغن‌کشی همدان مهیا شود و درنهایت بتوان بدون ورود واسطه‌ها و البته بدون واردات روغن، قدم پیش گذاشت.

از جهتی دیگر زنجیره‌های تولید قدرتمند در بحث مرغ باید ایجاد شوند، مجتمع‌هایی که در بحث تولید جوجه یک‌روزه، تهیه و البته توزیع نهاده‌ها بدون واسطه، تولید کشتار و عرضه به بازار به‌صورت یک چاره قدم پیش می‌گذارند، می‌توانند وضعیت تأمین گوشت مرغ در همدان را به نحو مناسبی سازمان‌دهی کنند. بدین‌سان امید است تا مسئولین به‌جای تزریق مُسکن‌ها به بازار به دنبال درمان دردها باشند تا به‌صورت مداوم شاهد این بی‌ثباتی‌ها و نگرانی‌های مردم نباشیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.