stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 197789
  • 08 آذر 1399 - 10:33
0

کووید-۱۹ مسری‌تر شده است؟

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: بر اساس نتایج یک مطالعه علمی که یک نظریه شایع را کم ارزش می‌کند، جهش‌های ویروس کرونا، آن را مسری‌تر نکرده است. بیشتر موارد ابتلا به ویروس کرونا که اکنون در سطح جهان دیده می شود، ناشی از یک جهش ژنتیکی خاص به نام D۶۱۴G است که با گونه اصلی این ویروس که سال گذشته در «ووهان» چین ظاهر شد، متفاوت است. کارشناسان بیم داشتند که این گونه جدید ویروس کرونا، از نسخه اصلی آن مسری تر باشد.

اما اکنون محققان کالج دانشگاهی لندن در جریان یک مطالعه متوجه شدند که جهش های کووید-۱۹ برخلاف تصوری که پیش از این بیم آن می رفت، ویروس کرونا را مسری تر نکرده‌اند.محققان در این مطالعه بیش از ۴۶ هزار و ۷۲۳ مورد ابتلا به کووید-۱۹ را در بیش از ۹۹ کشور جهان بررسی و نحوه ظهور جهش ها و تغییر قابلیت انتقال آنها را ارزیابی کردند.آنها در کل ۱۲ هزار و ۷۰۶ جهش در SARS-CoV-۲ – ویروسی را که موجب ابتلا به کووید-۱۹ می شود، پیدا کردند و متوجه شدند که هیچ کدام از این جهش ها باعث افزایش قابلیت انتقال ویروس کرونا نمی شوند. از جمله این جهش های یاد شده می توان به جهش D۶۱۴G اشاره کرد که در پروتیین «اسپایک» ویروس کرونا یافت می شود و به این ویروس اجازه می دهد که به سلول های انسانی بچسبد؛ این مکانیسم به ویروس کرونا اجازه می دهد که افراد را آلوده کند.پیش از این محققان تصور می کردند که جهش D۶۱۴G با افزایش قدرت سرایت ویروس کرونا ارتباط دارد اما مطالعه محققان کالج دانشگاهی لندن نشان داد که جهش یاد شده در واقع با افزایش قابل توجه انتقال ویروس کرونا ارتباطی ندارد.

نکته جالب توجه این بود که این محققان همچنین متوجه شدند که این جهش ها از سیستم ایمنی بدن انسان ناشی می شود که این موضوع خلاف تغییر کردن ویروس برای انتقال به بدن انسان است. «لوسی ون دورپ»، نویسنده اول این مطالعه  از موسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن، اظهار داشت: خوشبختانه متوجه شدیم که هیچ یک از این جهش ها باعث گسترش سریع کووید-۱۹ نمی شود اما لازم است که هوشیار بمانیم و نظارت بر جهش های جدید را به ویژه با توجه به ارائه واکسن های کرونا ادامه بدهیم.محققان بر اساس مدل سازی درخت تکاملی ویروس، اعلام کردند که آنها هیچ مدرکی که نشان دهد جهش های رایج ویروس کرونا موجب افزایش قابلیت سرایت این ویروس می شود، پیدا نکرده اند.در عوض، آنها متوجه شدند که بیشتر جهش های رایج ویروس کرونا، یک تأثیر خنثی روی این ویروس دارند و باعث تقویت قدرت سرایت آن نمی شوند. از جمله این جهش ها D۶۱۴G است که شایع ترین گونه ویروس کرونا محسوب می شود که مردم سراسر جهان را مبتلا کرده است.
  ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ آبان ماه امسال اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.شرکت مدرنا، که یک شرکت آمریکایی است هم روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.