stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 197775
  • 08 آذر 1399 - 10:23
0

برتری سپاهان مقابل تیم تراکتور؛ طلسم تبریز شکسته شد

برتری سپاهان مقابل تیم تراکتور؛ طلسم تبریز شکسته شد
قلم/اصفهان_ هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس روز گذشته با برگزاری تک دیدار معوقه بین تیم‌های تراکتور و سپاهان خاتمه یافت و تیم فوتبال سپاهان اصفهان مقابل تراکتور تبریز با نتیجه یک بر صفر پیروز شد.
قلم | qalamna.ir :

هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس روز گذشته با برگزاری تک دیدار معوقه بین تیم‌های تراکتور و سپاهان خاتمه یافت و تیم فوتبال سپاهان اصفهان مقابل تراکتور تبریز با نتیجه یک بر صفر پیروز شد.

سپاهان حساس‌ترین بازی هفته سوم را با پیروزی پشت سر گذاشت تا علاوه بر کسب ۳ امتیاز شیرین، به جمع تیم‌های بالای جدول اضافه شده و فاصله‌اش را با صدر جدول به یک امتیاز برساند. این دیدار در شرایطی برگزار شد که کسب پیروزی در آن برای هر ۲ تیم از اهمیت بالایی برخوردار بود و فاصله تک امتیازی سپاهان و تراکتور در کنار رقابت شدید و نزدیک به هم تیم‌های بالای جدول، این دیدار را تبدیل به یک دوئل ۶ امتیازی کرده که تأثیر به‌سزایی در روند شکل‌گیری مدعیان لیگ بیستم داشت.

زردپوشان اصفهانی در حالی به مصاف تراکتور رفتند که پیش از این دیدار، در ۲ هفته گذشته یک برد و یک شکست به دست آورده بودند و با توجه به نتایج سایر بازی‌ها فرصت خوبی برای کم کردن فاصله‌شان با صدر جدول داشتند. در آن سو تراکتوری‌ها نیز پیش از این دیدار، مقابل تیم‌های نفت مسجدسلیمان و نساجی ۲ تساوی متوالی به دست آورده و مقابل سپاهان به دنبال اولین پیروزی خود در فصل جدید رقابت‌ها بودند، اما محرم نویدکیا و شاگردانش پیروز این دوئل ۶ امتیازی شده و موقعیت خود را در جدول مستحکم‌تر کردند.

سپاهان با این پیروزی ۶ امتیازی شده و با یک امتیاز اختلاف نسبت به گل‌گهر صدرنشین، با استقلال هم‌امتیاز شده و به دلیل تفاضل گل کمتر در رده سوم جدول جای دارد.

بازی سپاهان و تراکتور را می‌توان یکی از نمایش‌های خوب تیم نویدکیا از ابتدای حضورش تاکنون دانست. سپاهانی‌ها مقابل تراکتور بازی هوشمندانه‌ای از خود نشان داده و در هر ۲ فاز هجومی و دفاعی عملکرد خوبی از خود به جای گذاشتند. آنالیز دقیق و شناخت کامل نقاط ضعف حریف، اتخاذ تاکتیک درست و استمرار در پیاده کردن آن، دقت در زدن ضربات آخر و حفظ تمرکز روانی در طول روند بازی، ۴ فاکتور پیروزی‌بخش سپاهان در این دیدار به شمار می‌رود.

سپاهان مقابل تراکتور با حوصله و هوشمندانه بازی کرد؛ علیرضا منصوریان تراکتور را با آرایش ۲-۵-۳ به میدان فرستاده بود و تلاش داشت با استفاده از برتری عددی در میانه میدان، خط میانی سپاهان را از کار بیندازد؛ شاگردان نویدکیا آنالیز کاملی از شیوه بازی تراکتوری‌ها داشتند و با اطلاع از قدرت بالای خط میانی تراکتور، سعی داشتند کنترل فضاهای زمین را در دست بگیرند و با پرس شدید بازیکنان تراکتور مانع از شکل‌گیری بازی‌سازی شاگردان منصوریان شده و با دور زدن خط میانی تراکتور، با ضدحملات پرتعداد از فضاهای موجود در خط دفاعی این تیم بهره ببرند.

نویدکیا روز گذشته با آگاهی از شیوه بازی تراکتور، تغییر تاکتیک به موقعی داده و تیمش را با آرایش ۱-۴-۱-۴ به میدان فرستاد تا بتواند برتری عددی تراکتوری‌ها را در میانه میدان خنثی کند. تیم نویدکیا روز گذشته کنترل فضاهای بازی را در دست گرفته و تلاش کرد با پرس سنگین تیم منصوریان فرصت بازی‌سازی را از هافبک‌های آنها گرفته و در حملات، از سرعت بالا و قدرت حمل توپ زوج‌ حسینی-منصوری در جناح راست و محبی-نورافکن در جناح چپ استفاده کرده و خط میانی تراکتور را دور بزند. علاوه بر آن زردپوشان اصفهانی تلاش داشتند با استفاده از قدرت خلاقیت و بازی‌سازی رفیعی و علی‌محمدی، از خلأهای موجود در عمق خط دفاعی تراکتور نهایت بهره را گرفته و به گل برسند.

سپاهانی‌ها در نیمه نخست به خوبی ارتباط خط میانی و حمله تراکتور را قطع کرده و با استفاده از فرارهای سریع و ارسال‌های عمقی عملاً هافبک‌های میانی این تیم را از جریان بازی خارج کردند و اجازه ندادند موقعیت چندانی برای گلزنی پیدا کنند. شاگردان نویدکیا با استفاده از همین حربه و فرستادن توپ به عمق دفاع تراکتور، بارها خط دفاعی این تیم را به‌هم ریخته و از ضعف‌های دفاعی این تیم نهایت بهره را بردند.

نگاهی به آمار بازی سپاهان و تراکتور به خوبی مشخص می‌‌کند که شاگردان نویدکیا آنالیز دقیقی از نحوه بازی شاگردان منصوریان داشته و نقاط ضعف این تیم را به خوبی شناسایی کرده بودند. زردپوشان اصفهانی شب گذشته در بیشتر فاکتورهای فوتبالی از جمله مالکیت توپ، تعداد و دقت پاس، عملکرد بهتر‌ی نسبت به بازیکنان تراکتور داشتند اما در فاکتورهایی مانند تعداد شوت و شوت‌های درون چارچوب ضعیف‌تر از شاگردان منصوریان ظاهر شدند، با این حال از موقعیت‌های ایجادشده استفاده بهتری کرده و به برتری رسیدند.

آمار بازی نشان می‌دهد که سپاهانی‌ها شب گذشته مقابل تراکتور ۹ بار اقدام به شوت‌زنی کرده‌اند که از این تعداد ۲ شوت آنها درون چارچوب بوده و یک گل به دست آمده است؛ در حالی که شاگردان منصوریان از ۱۰ باری که شوت‌زنی کردند، ۴ شوت درون چارچوب داشتند که هیچ‌کدام از موقعیت‌های آنها تبدیل به گل نشد.

یکی دیگر از عوامل موفقیت سپاهان حفظ تمرکز روانی بازیکنان در طول بازی بود. شاگردان نویدکیا با وجود آنکه در دقایق زیادی تحت فشار قرار داشتند، بازی را با تمرکز بالایی آغاز کرده و با اجرای دقیق تاکتیک‌های خواسته شده به برتری رسیدند.

زردپوشان اصفهانی در فاز هجومی عملکرد بسیار خوبی داشتند. بازیکنان این تیم با استفاده از ضربات ایستگاهی و ارسال‌های عرضی و شوت‌های از راه دور از ضعف دفاعی این تیم نهایت بهره را برده و به گل رسیدند. یکی از نقاط منفی سپاهانی‌ها در فاز هجومی بی‌دقتی بازیکنان این تیم در زدن ضربات آخر است. نقطه ضعف بزرگی که در صورت رفع شدن می‌تواند شرایط سپاهان را در فاز هجومی بهبود ببخشد.

سپاهانی‌ها در فاز دفاعی نیز خوب ظاهر شده و عملکرد مثبتی داشتند. زردپوشان اصفهانی اگرچه دقایق زیادی تحت فشار قرار داشتند، اما با تمرکز بالای خود کمترین اشتباه ممکن را مرتکب شده و مدافعان سپاهان در طراحی و اجرای تاکتیک‌های هجومی نقش موثری ایفا کردند.

در آن سو بازیکنان تراکتور نمایش خوبی را ارائه ندادند. بازیکنان این تیم در نیمه نخست، نسبت به سپاهان بهتر عمل کردند اما در نیمه دوم شرایطشان تغییر کرده و با افت نسبی مواجه شدند. تراکتور در اواخر نیمه دوم و پس از حضور عباس‌زاده و حمزویی نمایش دلچسب‌تری ارائه داد و در فاز هجومی عملکرد بهتری داشت، اما در نهایت اسیر تبحر سپاهانی‌ها در فاز دفاعی شده و نتیجه را واگذار کرد.

سپاهان با گرفتن فضاهای زمین از هافبک‌های تراکتور و بستن عمق خط دفاعی خود، عملاً خط میانی تراکتور را از جریان بازی خارج کرده و بازیکنان این تیم را مجبور به بازی در جناحین و استفاده از کناره‌ها کرد. علاوه بر آن بیشتر ستاره‌های خط میانی این تیم از جمله حاج‌صفی، شجاعی و دژاگه افت کرده‌اند و همین امر موجب کاهش خلاقیت خط میانی تراکتور شده و قرمزپوشان تبریزی در بازی‌سازی به مشکل برخورده بودند. تراکتوری‌ها در فاز دفاعی نیز عملکرد چندان قابل قبولی نداشتند و اگر مهاجمان سپاهان با دقت بیشتری عمل می‌کردند، می‌توانستند بازی را با تعداد گل‌های بیشتری به نفع خود خاتمه دهند.

مرزبان: نویدکیا آرامش را به سپاهان برگرداند

مربی سپاهان گفت: بازیکنان تراکتور در بازی امروز کیفیت فوتبالی خوبی از خود نشان دادند و مطمئن هستم این تیم می‌تواند آینده بهتری داشته باشد.

علیرضا مرزبان، مربی تیم فوتبال سپاهان در نشست خبری پس از دیدار با تراکتور که با برتری یک بر صفر تیمش همراه بود، اظهار داشت: با توجه به شرایط لیگ و پس از دشواری‌های مسائل کرونا و اینکه تیم‌ها آن‌طور که می‌خواستند نتوانستند خود را آماده کنند، طبیعتاً شرایط سختی بود که دو تیم وارد این بازی شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه هر دو تیم تحت‌فشار بزرگی بودند، خوشحال هستیم که توانستیم این ۳ امتیاز را کسب کنیم اما باید به این مسئله هم اشاره کنیم که تیم تراکتور امروز فوق‌العاده خوب بود و شانس های خوبی هم داشتند. بازیکنان این تیم هم کیفیت فوتبالی خوبی از خود نشان دادند و مطمئن هستم با توجه بازی که امروز نشان دادند، تراکتور می‌تواند آینده بهتری داشته باشد.

مربی تیم فوتبال سپاهان ادامه داد: برای ما به عنوان سپاهان، مسئله مهم این بود که بتوانیم به شرایط قبلی خودمان برگردیم چون فصل گذشته این تیم دچار بحران‌های بزرگی شده و بازی‌های بزرگی را از دست داد. حتی تیم نتوانست سهمیه آسیایی را کسب کند. به خاطر همین هم بود که واقعاً تغییرات خیلی بزرگی انجام شد. باید یک تبریک بزرگ بگوییم در وهله اول به سرمربی تیم، محرم نویدکیا که توانست با شخصیت بزرگ این تیم را به آرامش برگرداند. بودن آقای ساکت در کنار ما کمک خیلی بزرگی کرد. ما در شرایطی هستیم که تیم رفته‌رفته بهتر می‌شود.

مرزبان با اشاره به عملکرد خوب تیمش در بازی با تراکتور خاطرنشان کرد: رفته‌رفته فوتبالیست‌های ما اعتمادبه‌نفس بالاتری پیدا می‌کنند. به بازیکنان خودم تبریک می‌گویم که واقعاً باشرافت انسانی بزرگ امروز مبارزه کردند. ما می‌توانستیم روی ضد حملات گل‌های بیشتری هم بزنیم اما برای ما خیلی مهم بود که این برد را کسب کنیم.

وی ادامه داد: یک‌بار دیگر تأکید می‌کنم تراکتور با توجه کیفیت فوتبالی خوبی که دارد و بازیکنان خوب و کادر فنی خوبی که در این تیم هستند، می تواند خودش را از این بحران و شرایط خارج کند. آنالیز بازی‌ها را خودم با توجه به شرایطی که هست انجام می‌دهم. خوشحال هستم که شانس بزرگی را به حریف ندادیم و توانستیم پرس از جلو را به خوبی انجام دهیم و این مسئله خیلی مثبتی بود.

مربی تیم فوتبال سپاهان در مورد اینکه تیمش پس از گل اول فرصت‌های خوبی برای گلزنی داشت، گفت: با بچه‌ها در این مورد هم صحبت کرده بودیم که بعد از گلزنی، این شانس را خواهیم داشت که روی ضد حملات به گل‌های بیشتری برسیم و روی این مسئله تمرین کرده بودیم تا با مهاجمان بیشتری به دروازه حریف نزدیک شویم اما این واقعیت فوتبال است که اگر در جلوی زمین آرامش نداشته باشیم، کار خودمان را خیلی سخت می‌کنیم.

مرزبان افزود: در این بازی تصمیم‌گیری‌های سختی داشتیم و خیلی زود تصمیم گرفتیم که چه کاری انجام بدهیم اما در مجموع تأکید می‌کنم با توجه به مبارزه‌ای که بازیکنان کردند و شخصیت خوب فوتبالی که از خودشان نشان دادند، صددرصد راضی هستیم.

وی در مورد حضور ۳ مهاجم سپاهان در بازی با تراکتور اظهار داشت: سه مهاجمی که در جلوی زمین اضافه کرده بودیم، بر اساس معیارهای علمی دنیای فوتبال بود چون می‌دانستیم که تراکتور با ۳ مدافع مرکزی کار می‌کند و سعی کردیم این مدافعان را دور از هم نگه داریم و روی خط اول این تیم را تحت‌فشار بگذاریم تا مجبور شوند با توپ‌های بلند کار کنند. با توجه به اینکه ۳ مدافع را مشغول کرده بودیم، مجبور می‌شدند پاس‌های ریسکی ارسال کنند که بیشتر این توپ‌ها را ما گرفتیم.

مربی تیم فوتبال سپاهان در مورد بازی تدافعی تیمش در برخی دقایق بازی خاطرنشان کرد: وقتی در زمین حریف یک بر صفر جلو هستیم و تیم تراکتور ریسک زیادتری می‌کند، ما به صورت خودکار به عقب بر می‌گردیم چرا که نمی‌توانستیم ریسک این تیم را نادیده بگیریم. با این حال بازی مالکانه خوبی را ارائه دادیم و توانستیم شانس‌های گل خوبی را ایجاد کنیم که این به واقعیت فوتبال برمی‌گردد.

منصوریان: از عملکردم راضی نیستم

سرمربی تیم فوتبال تراکتور گفت: از عملکرد خودم رضایت ندارم، چرا که بچه‌ها جان‌فشانی کردند و زحمت کشیدند.

علیرضا منصوریان، سرمربی تیم فوتبال تراکتور در نشست خبری پس از دیدار با سپاهان که با شکست یک بر صفر تیمش همراه بود، اظهار داشت: به تیم سپاهان تبریک می‌گویم که به خواسته و ۳ امتیاز مورد نظرش رسید.

وی افزود: ما بازی را خیلی خوب شروع کردیم و مدنظرمان بود که از کار تاکتیکی کرنر و ضربات کاشته خیلی سریع به گل برسیم. در موقعیت گل هم قرار گرفتیم اما نتوانستیم توپ‌های‌مان را به گل تبدیل کنیم.

سرمربی تراکتور ادامه داد: بعد از ۱۵ دقیقه اول باز هم موقعیت‌های خوبی روی ضربات ایستگاهی و کاشته به دست آوردیم که به نتیجه دلخواه نرسیدیم.

منصوریان با اشاره به عملکرد تیمش در نیمه نخست خاطرنشان کرد: در مجموع در نیمه نخست بعد از آن ضربه سپاهان، این تیم نسبت به ما برتری داشت و به نظرم در روند کنترل تیم ما خیلی تأثیرگذار بوده و بهتر از ما کار کردند اما در شروع نیمه دوم با توجه به اینکه بخشی از تیمی که امروز بازی می‌کرد، سال گذشته سابقه بازی با سیستم ۴ دفاع و یک هافبک دفاعی را با من در ذوب‌آهن داشتند، سیستم‌مان را عوض کرده و مدیریت بازی را بر عهده گرفتیم. بازی را خیلی خوب کنترل می‌کردیم و بچه‌های‌مان خیلی خوب بازی کردند.

وی افزود: تک موقعیت‌هایی در نیمه دوم روی ارسال سعید مهری و میلاد فخرالدینی داشتیم. طبیعی بود که سپاهان برای حفظ گل زده عقب بنشیند و از گل خود دفاع کند. اواخر بازی هم یک توپ نمی‌دانم به دست بازیکن حریف خورد یا نه؟! اما فکر می‌کنم در دقیقه ۹۰ یا ۹۱ از زاویه‌ای که دیدم توپ به دست بازیکن حریف برخورد کرد و بچه‌هایمان هم اعتراض کردند.

منصوریان ادامه داد: در مجموع نسبت به دو بازی گذشته آن‌قدر که بچه‌های ما خیلی خوب کار کردند رضایت کمتری دارم. در وهله اول از عمکرد خودم رضایت ندارم چرا که بچه‌ها جان‌فشانی می‌کنند و زحمت می‌کشند. از مجموعه خودمان انتظار بیشتری داشتم اول هم از خودم. حریف در نیمه دوم و عقب زمین خودش خیلی خوب کار کرد.

وی در مورد تغییر تاکتیک تیمش گفت: ما در نیمه دوم این بازی با ۴ دفاع و یک هافبک دفاعی بازی کردیم اما لایه‌های دفاعی تیم حریف خیلی بسته بود. قبل از بازی هم گفته بودم که از نظر فیزیکی در این بازی به فرم ایده‌آل می‌رسیم. فرم ایده‌آل از نظر من این است که بتوانیم از تک موقعیت‌هایمان به خوبی استفاده کنیم.

سرمربی تیم فوتبال تراکتور ادامه داد: خیلی از مسابقات امسال دیگر مثل قبل نیست که پرشورها بتوانند ۲ گل را به ۳ گل یا ۳ گل را به ۴ گل تبدیل کنند. چون فشار جمعیتی وجود ندارد. اکثر تیم‌ها با یک گل، یک ضربه کاشته و پنالتی به نتیجه ایده‌آل می‌رسند. ما باید خیلی سریع به گل برسیم چون همان‌طور که گفتم، امسال مثل سال‌های پیش نیست و اکثر بازی‌ها تک‌گل هستند. وقتی تیمی به گل می‌رسد، به سختی می‌توانید آن را از لاک دفاعی خارج کنید.

وی افزود: بازی ما با سپاهان، یک بازی بسیار فشرده و نزدیک است چرا که دو تیم هم‌سطح و مدعی هستند. ما متأسفانه در هفته گذشته دو بازیکن را به دلیل کرونا و دو بازیکن را به دلیل مصدومیت در زمین چمن مصنوعی از دست دادیم. ما در خط دفاعی تیکدری و خانزاده را از دست دادیم. نفرات جایگزین هم بسیار خوب بودند اما زمان می‌خواهد تا به ریتم و آهنگ نفرات قبلی برسند. سعید مهری هم دیشب و بعد از منفی شدن تست به اردوی تیم اضافه شد.

منصوریان با اشاره به تأثیر بازی سپاهان در برنامه‌های هجومی تراکتور گفت: خیلی از زمان‌ها می‌بینید در یک بازی که می‌تواند برای شما ایده‌آل باشد، با نحوه بازی حریف، سیستم شما به هم بریزد. امروز سپاهان شکل حمله ما را به هم زد. در خیلی از بازی‌ها نمی‌توانید به ایده‌آل خودتان برسید اما با توجه به اینکه بازیکنان مباحث تاکتیکی را به خوبی انجام می‌دادند و سپاهان هم جانانه از گل زده‌اش دفاع می‌کرد، توپ و میدان خیلی از زمان‌های بازی در دست ما بود.

وی ادامه داد: در تیم ما عباس‌زاده رفته‌رفته به فرم بدنی ایده‌آل و آمادگی لازم می‌رسد. اسدی هم امروز برای نخستین بار به زمین رفت چرا که در تمرینات فوق‌العاده بود و هم یک شوک برای حمزاوی بود تا بداند رقیب دارد. ما می‌توانیم به شرط آماده بودن عباس‌زاده از زوج او و حمزاوی در خط حمله استفاده کنیم. اما باز هم نمی‌توانیم بگوییم که حتماً باید مهاجمان ما باید گل بزنند.

سرمربی تیم فوتبال تراکتور خاطرنشان کرد: فوتبال امروز دنیا شناور است، برای همین هم هافبک‌ها بیشترین گل را می‌زنند. با این حال در تمام‌کنندگی دچار مشکل هستیم و منکر این موضوع نیستم. در اکثر تیم‌هایی که حضور داشتم، فوتبال یک ضرب، دو ضرب بازی کرده و فوتبال مالکانه بسیار علاقه دارم.

وی با اشاره به انتظارات هواداران تیمش اظهار کرد: امروز شرمنده هواداران تراکتور شدیم. اگر فضای کرونا نباشد، واقعاً در بخشی بیشتر از بازیکنان به یار دوازدهم احتیاج داریم. ورزشگاه به این بزرگی خالیِ خالی است و انگار بازی دوستانه سنگین انجام می‌دهیم. قبل از اینکه سرمربی ذوب آهن شوم، این تیم در ورزشگاه یادگار امام (ره) ۴ گل از تراکتور خورد در حالی که در نیمه اول یک بر صفر پیش بود. فقط و فقط فشار جمعیت تیم ذوب‌آهن را به عقب برد چرا که تماشاگران در نیمه دوم مدام تراکتور را تشویق می‌کردند. ما این فشار را نداریم. از خدا می‌خواهم واکسن این ویروس هر چه سریع‌تر به کشورمان برسد و هواداران را روی سکوها ببینیم.

سرمربی تیم فوتبال تراکتور ادامه داد: بعد از گل خوردن برای چند دقیقه تیممان به هم ریخت. توقعی برای خودمان قائل هستیم که این امروز انجام نشد و شرمنده هواداران خوبمان شدیم. وقتی تیمم شکست می‌خورد، شبهای خیلی بدی را می‌گذرانم و هم در تمرین روی این مسئله خیلی فکر می‌کنم. امیدوارم در هفته آینده از این خط سیر چند هفته اول عبور کنیم و هم اولین ۳ امتیاز را برای تیم‌مان به دست بیاوریم.

سرمربی تیم فوتبال تراکتور در پایان گفت: قطعا از خودم راضی نیستم اما از بازیکنان راضی هستم چون من هدایت این کشتی را بر عهده دارم و از باخت راضی نیستم. درست است که هواداران در ورزشگاه نیستند اما هر کس که می تواند به زبان ترکی صحبت کند، می تواند از ما طلبکار باشد. امروز جوانان خوبمان را به من و اشتباه سرمربی‌شان ببخشند. قول می‌دهیم با توان وجود از پرچم تیم‌مان دفاع کنیم.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.