stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 197738
  • 08 آذر 1399 - 9:34
0

جزئیات اجرای طرح محدودیت‌ها در هفته پیش‌ رو

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: در پایان نخستین هفته از طرح موسوم به محدودیت‌های جامع و سراسری کرونا، دولت تصمیم تازه‌ای گرفت و تمامی اداره‌های دولتی را برای هفته دوم تعطیل اعلام کرد. بر این اساس در هفته دوم یعنی هفته جاری، تنها بخشی از افراد به تشخیص مدیران بالادستی در اداره‌های دولتی حاضر خواهند بود و دولت از مردم خواسته پیگیری امور اداری‌شان را به هفته‌های آینده موکول کنند و در این‌باره نگران نباشند.اولین اظهارنظر رسمی در این زمینه از سوی رئیس‌جمهور انجام شد که روز چهارشنبه در جلسه هیأت‌دولت با جمع‌بندی و مرور نتایج اجرای محدودیت‌های جدید، اعلام کرد، برخی مشکلات و نقاط‌ضعف به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی ازجمله تراکم جمعیت در اتوبوس و مترو در برخی از ساعات روز، باعث شده تصمیمات جدیدی برای هفته دوم اجرای طرح اتخاذ شود.در این جلسه که براساس ضوابط جدید برگزاری جلسات در مناطق قرمز، به ۲صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی برگزار شد، روحانی گفت: «تصمیم گرفتیم از هفته دوم اجرای محدودیت‌ها وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی به حداقل ضروری حضور کارمندان در اداره‌ها اکتفا و بخش‌هایی که حضور آنها ضرورتی ندارد را تعطیل کنند تا شاهد خلوت‌تر شدن اتوبوس‌ها و مترو باشیم و شرایط بهتری برای سلامتی مردم جامعه فراهم شود.»این تصمیم که به گفته رئیس‌جمهوری در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد کرونا اتخاذ شده، روز چهارشنبه به همه وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و جزئیات آن یک روز بعد از سوی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تشریح شد. جمشید انصاری، پنجشنبه‌شب با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: در هفته دوم محدودیت‌ها اداره‌ها تعطیل هستند و فقط افرادی باید حضور پیدا کنند که حضور آنان به تشخیص مقامات ضروری باشد.او با اشاره به اهمیت این دستور رئیس‌جمهوری، آن را برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا دانست و از مردم خواست درصورت امکان کارهای اداری خود را ۲هفته به تعویق بیندازند تا زنجیره شیوع بیماری کرونا قطع شود. معاون رئیس‌جمهوری همچنین تأکید کرد: این بخشنامه شامل همه کارکنان دولت اعم از رسمی و قراردادی و پیمانی و همچنین شامل قرارداد دستگاه با شرکت‌ها نیز می‌شود و کاهش نیرو باید در تمام عرصه‌ها انجام شود و در این زمینه فرقی بین کارکنان شاغل در اداره نیست.

جزئیات اجرای طرح محدودیت‌ها در هفته پیش‌ رو
علاوه بر تغییر نحوه فعالیت اداره‌ها و تأکید بر تعطیلی کامل همه کارمندان به جز افرادی که حضور آنها از سوی بالاترین مقام هر دستگاه ضروری شناخته می‌شود، براساس آنچه تاکنون از زبان مسئولان منتشر شده، سایر محدودیت‌های هفته گذشته، بی‌کم‌وکاست در هفته پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت.حسین‌قاسمی، دبیر کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در این‌باره گفته، هر هفته لیست شهرهای قرمز و زرد و نارنجی اعلام و محدودیت‌های مرتبط با هر گروه از شهرها که قبلا مصوب و اعلام شده، اجرایی می‌شود؛ بنابراین محدودیت‌های مربوط به هر شهر تا زمانی که وضع آن شهر از نظر سطح درگیری با کرونا تغییر کند، همچنان معتبر است و ادامه خواهد داشت.درخصوص تهران، با توجه به اینکه بنا به اعلام مسئولان ستاد استانی، شهر همچنان در دسته‌بندی سطح شیوع کرونا، جزو شهرهای قرمز است، تمام محدودیت‌های هفته گذشته- ازجمله منع تردد در ساعات شب- در هفته پیش‌رو نیز برقرار خواهد بود و مهم‌تر از این، ‌اگر وضع شهر طی ۲هفته محدودیت، ‌از قرمز به نارنجی تغییر نکند، محدودیت‌ها با همین شکلی فعلی، وارد هفته سوم خواهد شد.

 نتیجه اجرای محدودیت‌ها در یک هفته گذشته
در روزهای گذشته گزارش‌های مختلفی از سوی مسئولان، در زمینه نتایج محدودیت‌های اخیر اعلام شده است. در این میان، گزارش نیروی انتظامی با توجه به اینکه این دستگاه مسئولیت اصلی اجرای محدودیت‌های جامع را عهده‌دار است، از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. در این زمینه سردار حسین ساجدی‌نیا، معاون عملیات ناجا با اشاره به عملکرد نیروی انتظامی در اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا، اعلام کرد: برای اجرای محدودیت سفرهای بین‌شهری، در هفته ۱۰۶۶۵ نفر از مأموران پلیس در ۱۷۷۰ نقطه مستقر شدند و در نتیجه در ۴ روز ابتدایی اجرای طرح، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۵ درصدی تردد را داشتیم.سردار ساجدی‌نیا، گفت : راستای اجرای منع تردد جاده‌ای، به۴۸۱ هزار و ۴۰۰ راننده هم تذکر لسانی داده شده و تعداد ۱۹۹ هزار و ۷۴۴ خودرو هم عودت داده شده است. او همچنین اعلام کرد: ۱۱ هزار و ۵۴۲ خودرو در طرح محدودیت‌های شبانه، ۱۲هزار و ۴۸۳ هزار خودرو در مناطق نارنجی و ۷ هزار و ۷۳۳ هزار خودرو در مناطق قرمز جریمه شدند. معاون عملیات ناجا درباره اقدامات انتظامی مرتبط با صنوف هم گفت: از ۲۴۰ هزار و ۹۳۳ واحد صنفی بازدید انجام شده است که به ۱۳۹ هزار و ۳۶۸ مورد تذکر داده شده و ۹ هزار و ۴۱۴ واحد صنفی هم پلمب شدند.در استان تهران، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، ضمن قدردانی از همراهی مردم با ضوابط جدید، گفته که بر اثر اجرای این ضوابط، تردد روزانه ۵۰درصد، تردد شبانه ۷۰درصد و تردد در مترو ۲۵درصد کاهش پیدا کرده است. سردار رحیمی اعلام کرده: با توجه به اجباری بودن استفاده از ماسک در سطح شهر، تصویر شهروندانی که از ماسک استفاده نکرده‌اند، به مراجع ذیصلاح تحویل داده شده است.به گفته سردار رحیمی، کنترل‌ها از طریق دوربین‌های شهری و دوربین‌های نصب شده روی سینه مامورین انتظامی صورت می‌گیرد و در ۲روز ابتدایی اجرای طرح، ۳۶هزار پیامک جریمه برای خودروهایی که از ساعت ۹شب به بعد تردد کرده‌اند، ارسال شده است. این مقام ارشد نیروی انتظامی همچنین تأکید کرده که پس از اعمال محدودیت‌ها، در مسیر تهران به شمال با کاهش ۹۰درصدی ترددها مواجه شدیم و در مسیر تهران به قم ۷۰درصد ترددها کاهش پیدا کرده است.

مسئولان ناجا البته درباره برخی سؤالات و ابهامات مردم درباره نحوه اعمال مجازات تخطی از محدودیت‌های جدید، سکوت نکردند. معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در زمینه ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی، اعلام کرد: راننده‌های بومی که استثنائا دارای وسایل نقلیه با پلاک غیربومی هستند، درصورتی که سندی دال بر اثبات این مسئله، مثل سند وسیله نقلیه یا محل سکونت یا هر مدرک دیگری ارائه کنند، جریمه نخواهند شد.
افرادی که با دوربین جریمه شده باشند نیز به گفته سرهنگ عین‌الله جهانی درصورت ارائه مدارک مثبته و درصورت اثبات اسناد، به اعتراض‌شان رسیدگی و جریمه مربوطه حذف خواهد شد. سرهنگ جهانی به آن دسته از خریداران خودرو که قصد تعویض وکالتی پلاک وسیله نقلیه خود را دارند هم اطمینان داده که درصورت انقضای اعتبار وکالتنامه‌ها در بازه تعطیلی مراکز شماره‌گذاری، مدت اعتبار این وکالتنامه‌ها افزوده خواهد شد. این مسئول ناجا، شایعه‌ای را که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه بیمه‌ها خسارت وسایط نقلیه در ساعات منع محدودیت شبانه را نمی‌دهند، هم تکذیب کرد و گفت: درصورت وقوع تصادف هم پلیس در محل حاضر می‌شود و هم شرکت‌های بیمه مسئولیت خود را اجرا می‌کنند.

مردم تخلف اصناف را به شماره ۱۲۴ اعلام کنند
همکاری اصناف و کسبه از دیگر شروط کارآمدی و اثربخشی طرح محدودیت‌های جامع کروناست. نایب‌رئیس اتاق اصناف می‌گوید، همکاری و ایثار تمام کسبه کشور در اجرای پروتکل‌های وزارت بهداشت مثبت بوده است و در اکثر شهرها بازارها عموماً تعطیل است و کمبود کالا هم نداشتیم و اصناف در حد اعلا کمک کردند. به گفته مجتبی صفایی، در سراسر کشور گشت‌های مختلف با حضور نمایندگان دادستان در حال بررسی رعایت ضوابط از سوی اصناف هستند و هر واحد صنفی که باید تعطیل باشد اگر تمرد کند، با آن برخورد می‌شود.نایب‌رئیس اتاق اصناف همچنین تأکید دارد که مردم می‌توانند تخلف واحدهای صنفی از اجرای محدودیت‌ها را از طریق شماره تلفن ۱۲۴ به وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش دهند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.