stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 197456
  • 07 آذر 1399 - 12:07
2

همکاری مشترک ترکیه و اسرائیل در عرصه فن‌آوری

قلم | qalamna.ir :
گروه بین الملل: مناسبات سیاسی ترکیه و اسرائیل بری از تنش نیست. به‌رغم آن، دادوستد و همکاری‌های اقتصادی دو کشور رونق بسیاری دارد. موضوع همایش آنلاین شرکت‌های دو کشور، گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی در عرصه فن‌آوری پیشرفته بوده است.
در مناسبات کشورها، سیاست و اقتصاد در بسیاری از موارد زبان واحدی ندارند. اختلاف نظر در رویکرد سیاسی دو کشور ترکیه و اسرائیل عملا بر مناسبات آن‌ها سایه افکنده است. این در حالی است که مناسبات اقتصادی و دادستد بازرگانی بین دو کشور در حال گسترش است و حتی رسانه‌ها از رونق بازرگانی و همکاری اقتصادی دو کشور سخن می‌گویند.در همین رابطه، همایشی مجازی بین ده‌ها شرکت ترکیه و اسرائیل برگزار شده است. هدف از این همایش گسترش همکاری دو کشور در عرصه فن‌آوری پیشرفته بوده است. دادوستد بازرگانی دو کشور تا کنون بیشتر در تبادل کالاهای ساده بوده است.گفته می‌شود شماری از سیاستمداران هر دو کشور نیز در این نشست مجازی شرکت داشته‌اند. سازماندهی این اجلاس دیجیتال برعهده وزارت امور خارجه اسرائیل بوده است.سفیر اسرائیل در آنکارا نیز از جمله کسانی بوده است که در این همایش شرکت کرده است. افزون بر آن گفته می‌شود که نمایندگان صندوق تضمین سرمایه‌گذاری‌های اسرائیل و همچنین انجمن تحول فن‌آوری ترکیه نیز در این همایش شرکت داشته‌اند.دو کشور اسرائیل و ترکیه بر این باورند که در صورت گسترش همکاری‌ها در عرصه فن‌آوری پیشرفته، زمینه برای افزایش دامنه بازرگانی خارجی دو کشور فراهم می‌شود.این در حالی است که بازرگانی خارجی دو کشور ترکیه و اسرائیل ظرف سالیان گذشته از رشد مناسبی برخوردار بوده است.

به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۹، دو کشور اسرائیل و ترکیه مجموعا مبادلات بازرگانی بالغ بر هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داشته‌اند. البته گفته می‌شود که مبادلات بازرگانی دو کشور بیشتر شامل تبادل کالاهای ساده می‌شده است.اکنون دو کشور تصمیم گرفته‌اند با افزایش سطح همکاری‌ها در عرصه فن‌آوری پیشرفته، میزان بازرگانی خارجی بین خود را به بیش از ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند.
فن‌آوری پیشرفته در اسرائیل ظرف سالیان گذشته تحول عظیمی داشته است. این در حالی است که ترکیه در این عرصه کمابیش بازیگر جدیدی را می‌ماند. از این رو، مسئولان ترکیه بر این باورند که این همکاری می‌تواند در تحول فن‌آوری‌پیشرفته در آن کشور نیز موثر واقع شود.این داوری شامل همه عرصه‌های مربوط به فن‌آوری پیشرفته در ترکیه نمی‌شود. به عنوان نمونه یک شرکت نوپای ترکیه اخیرا موفق شده است ارزش خود را در بازار فن‌آوری‌های پیشرفته به بیش از یک میلیارد دلار برساند.
در این رابطه می‌توان از شرکت تولید بازی‌های کامپیوتری “پیک گیمز” ترکیه نام برد. شرکت “زینگا” آمریکا با پرداخت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اقدام به خرید این شرکت ترکیه نموده است.
مته چخماخچی، دبیرکل انجمن تحول فن‌آوری ترکیه گفته است: «سیاست را بگذاریم برای سیاستمداران و تاریخ را هم بسپاریم به دست مورخان. ما باید تمرکز خودمان را بگذاریم روی زبانی که هر دو صحبت می‌کنیم و آن عبارت است از زبان افزایش سود و بهره‌وری.»همکاری دو کشور در عرصه فن‌آوری پیشرفته می‌تواند برای هر دو کشور سودمند باشد. اسرائیل می‌تواند از جمعیت جوان ترکیه و موقعیت مناسب جغرافیایی این کشور در اروپا و آسیا بهره ببرد.در مقابل ترکیه نیز می‌تواند از فن‌آوری و نوآوری‌های اسرائیل بسیار بیاموزد. این چنین است که همکاری دو کشور در عرصه فن‌آوری پیشرفته نه تنها می‌تواند منجر به افزایش حجم بازرگانی متقابل آن‌ها گردد، بلکه می‌تواند برای همکاری دو کشور عرصه جدیدی بگشاید.
اسرائیل در عرصه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی خود با کشورهای دیگر تلاش می‌ورزد. اخیرا اسرائیل در همین رابطه موفق به راه‌اندازی صندوق مشترکی با چین شده است. اکنون، مقامات اسرائیلی بر آن هستند تا راهکار مشابهی را با کشور ترکیه در پیش گیرند.یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند باعث گسترش همکاری‌های دو کشور گردد، عرصه انرژی است. دست‌یابی به انرژی در گذشته بارها منجر به بروز تنش در مناسبات بین کشورهای مختلف شده بود. اما اکنون همکاری در زمینه تولید و توزیع انرژی تبدیل به امکانی برای دوستی و شراکت بین کشورهای مختلف شده است. از آن جمله می‌توان به عرصه تولید انرژی‌های پاک و تجدید شونده اشاره کرد.

 

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.