stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 197356
  • 07 آذر 1399 - 8:01
0

راهکارهایی برای نجات خرده فروشان از تهدید فروشگاه‌های بزرگ

راهکارهایی برای نجات خرده فروشان از تهدید فروشگاه‌های بزرگ

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار کرد که اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای تسهیلاتی را برای کمک به نوین سازی صنعت خرده فروشی تحت عنوان گسترش نمایندگی یا فرانچایزینگ به فعالان این صنعت در مقیاس‌های کوچک‌تر و حتی علاقه‌مندان اعطا می‌کنند.

قلم | qalamna.ir :

برخی دست‌اندرکاران بخش صنفی کشور معتقدند که در تغییر فرهنگ مردم به سمت خرید از فروشگاه‌های مدرنیته، اصناف سنتی نادیده گرفته شده اند، شرایط رقابت یکسان برای همه ایجاد نشده و با ایجاد فروشگاه‌های زنجیره ای بزرگ در شهرهای کوچک زمینه تعطیلی و ورشکستی صنوف فراهم شده است.

اما در این رابطه محمدعلی خراسانی فردوانی، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ایدر گفت‌وگو با با بیان اینکه طیف عمده محصولات قابل عرضه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت ها هم‌پوشانی دارد و چون فروشگاه‌های زنجیره‌ای از سیاست‌های ترفیع فروش استفاده می‌کنند، رقابت برای سوپرمارکت ها سخت می‌شود، تصریح کرد: در این راستا سوپرمارکت ها می‌توانند برای بقای خود به سمت طیف محصولات انحصاری بروند.

همچنین به گفته وی اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای تسهیلاتی را برای کمک به نوین سازی صنعت خرده فروشی تحت عنوان گسترش نمایندگی یا فرانچایزینگ به فعالان این صنعت در مقیاس‌های کوچک‌تر و حتی علاقه‌مندان اعطا می‌کنند. این بخش به این صورت است که محل یا مکان و فضای ارائه کالا به علاوه تجهیزات را خود صنوف ایجاد می‌کنند و تهیه کالا، نرم‌افزار، آموزش و راه‌اندازی برعهده فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. البته دراین راستا تسهیلات بدون بهره نیز به داوطلبان تعلق می‌گیرد که هزینه تامین تجهیزات و نیازها برای راه‌اندازی فروشگاه را پوشش می‌دهد.

سهم زنجیره خرده‌فروشی‌های مدرن در ایران حدود ۱۸ درصد است

خراسانی قردوانی در ادامه با بیان اینکه سهم زنجیره خرده‌فروشی‌های مدرن در ایران چیزی حدود ۱۶ درصد و نهایتا ۱۸ درصد اعلام می‌شود، تصریح کرد: این عدد در کشورهای تازه توسعه‌یافته و نیمه توسعه‌یافته حدود ۵۴ درصد است و در کشورهای توسعه‌یافته ۸۲ درصد است؛ بنابراین فاصله ما با دیگر کشورهای جهان در این زمینه بسیار زیاد است و فضای زیادی وجود دارد که این بخش گسترش یابد.

به گفته وی در حال حاضر در کشور بیش از ۵۰۰۰ شعبه فروشگاه زنجیره ای فعال وجود دارد که تمامی این شعب نقش فعال و موثری در توزیع انواع محلول های ضدعفونی، ماسک، دستکش، مواد شوینده و کالاهای اساسی سبد خرید روزانه جامعه از برنج و روغن گرفته تا انواع گوشت و لبنیات داشته اند. با وجود اینکه هنوز سهم بازار فروشگاه های زنجیره ای در ایران در مقایسه با سایر کشورهای پیشرو با حالت مطلوب فاصله زیادی دارد، اما کارایی این نظام در توزیع هدفمند کالا چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان ثابت شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه در ترکیه فروشگاه های bim بیش از ۹۰۰۰ شعبه فعال دارد و بنا بر آمار رسمی این کشور، حدود ۵۴ درصد از کل تراکنشهای خرده فروشی در بستر فروشگاه های زنجیره ای صورت می گیرد، گفت: به طور کلی وضعیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ترکیه از نظر سهم بازار خرده فروشی، سیاست های تشویقی حاکمیتی، هزینه های احداث و فعالیت، قوانین مربوط به اتحادیه های کارگری، کیفیت ارائه خدمات و سیاستهای قیمت گذاری و ترفیع فروش متفاوت از ایران است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.