stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 197292
  • 06 آذر 1399 - 19:03
0

دولت تایلند آزادی سه بمب‌گذار ایرانی را تایید کرد

قلم | qalamna.ir :
بی بی سی، آزادی این سه نفر همزمان با آزادی کایلی مور-گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی زندانی در ایران انجام شده است. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، از این سه نفر در بازگشت به ایران استقبال کرد. رسانه‌های ایرانی بدون ذکر هویت این افراد آنها را “تاجر” و “شهروند” معرفی کردند. مقام‌های تایلندی تایید کرده‌اند که ایرانیان آزادشده سعید مرادی، محمد خزاعی و مسعود صداقت‌زاده هستند که در سال ۲۰۱۲ در بمبگذاری ناموفقی علیه دیپلمات‌های اسرائیلی دست داشتند. این سه در اجرای نقشه‌شان شکست خوردند و انفجاری در محل سکونتشان پنج زخمی به جای گذاشت. سعید مرادی در جریان درگیری با پلیس تایلند نارنجکی پرتاب کرد که با برخورد به درخت به سوی خود او کمانه کرد و با انفجارش مرادی پاهای خود را از دست داد.
سه ایرانی آزادشده در بازگشت به ایران با حلقه گل مورد استقبال عباس عراقچی، معاون محمدجواد ظریف قرار گرفتند. در مراسم استقبال هر سه آنها علاوه بر ماسکی که برای مهار کرونا به صورت داشتند، کلاهی نقابدار هم بر سر داشتند و چهره‌شان به کلی غیرقابل شناسایی بود. رسانه‌های ایرانی تصاویر آزادی کایلی مور-گیلبرت را همزمان با بازگشت سه ایرانی آزادشده پخش کرده‌اند. با این وجود مقام‌های استرالیایی حاضر به تایید این مبادله نشده‌اند. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، گفت حاضر به تایید یا تکذیب گزارش‌ها نیست و “استرالیا از مجاری دیپلماتیک گوناگون سعی در حل مسائل بسیاری با ماهیت مشابه دارد.” در تایلند هم مقام‌ها حاضر به تایید همکاری در مبادله کایلی مور-گیلبرت با سه ایرانی نشدند اما چاتچوم آکاپین، معاون دادستان کل، آزادی بمبگذاران ایرانی را بخشی از برنامه مبادله زندانیان میان ایران و تایلند خواند. او به آسوشیتدپرس گفت: “چنین انتقالاتی نامعمول نیست. ما در چهارچوب توافق‌ها تبادل همیشه زندانیان را به کشورهای دیگر تحویل می‌دهیم و همزمان تایلندی‌ها را می‌گیریم.”

کایلی مور گیلبرت کیست؟

کایلی مور-گیلبرت، پژوهشگر مطالعات خاورمیانه و اسلام‌شناسی و شهروند استرالیایی-بریتانیایی است. او تز دکترایش را درباره اعتراض‌های شیعیان بحرین و با عنوان “اکثریت به حاشیه‌رانده‌شده” نوشته بود. خانم مور-گیلبرت در سال ۲۰۱۸ برای شرکت در کنفرانسی به ایران سفر کرد و هنگام بازگشت در فرودگاه تهران بازداشت شد. مقام‌های ایرانی او را به جاسوسی برای اسرائیل متهم و محکوم کردند. اتهامی که مور-گیلبرت تکذیب ‌کرد. کایلی مور-گیلبرت در بیانیه‌ای، که وزارت خارجه استرالیا از طرفش منتشر کرده، از آزادی خود ابراز خوشحالی کرده و گفته حمایت‌هایی که در دوران حبس از او شده برایش “یک دنیا ارزش داشت”. مور-گیلبرت گفته با احساسی تلخ و شیرین ایران را ترک می‌کند.
او گفته: “احساسی جز احترام، عشق و ستایش برای ملت بزرگ ایران و مردم خونگرم، سخاوتمند و شجاع آن ندارم. با وجود بیدادی که بر من رفت، با احساساتی تلخ و شیرین ایران را ترک می‌کنم. من به عنوان یک دوست و با اهداف دوستانه به ایران آمدم و حال با همان احساسات می‌روم که نه تنها خدشه‌ای ندیدند بلکه تقویت هم شده‌اند.”

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.