stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 197141
  • 06 آذر 1399 - 12:00
0
سخنگوی کمیسیون اقتصادی کشور:

جای فضای گفتمان مقاومت در اقتصاد خالی است

جای فضای گفتمان مقاومت در اقتصاد خالی است
قلم/اصفهان_ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه جای فضای گفتمان مقاومت در اقتصاد خالی است، گفت: برای بهبود شرایط فعلی، دولت آینده باید نسبت به اصلاح جدی نظام بانکی کشور اقدام کند.
قلم | qalamna.ir :

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه جای فضای گفتمان مقاومت در اقتصاد خالی است، گفت: برای بهبود شرایط فعلی، دولت آینده باید نسبت به اصلاح جدی نظام بانکی کشور اقدام کند، چراکه نظام بانکی فعلی مناسب برای رشد و پیشرفت کشور نیست و برای رفع تلاطمات موجود همچون مقابله با تحریم‌ها آمادگی ندارد.

مهدی طغیانی شامگاه (چهارشنبه-۵ آذر ماه) در نشست تخصصی موانع، مشکلات و راهکارهای اقتصادی در دولت آینده که از سوی بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، با اشاره به مباحث اقتصادی انتخابات و آنچه در دولت آینده با آن روبرو هستیم، اظهار کرد: در انتخابات آینده در حوزه اقتصاد دچار چالش گفتمان هستیم باید دید بالاخره کدام یک از دو گام مذاکره و یا مقاومت را در پی می گیریم.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم در حوزه اقتصاد، در پیگیری گفتمان مذاکره در حوزه های سیاست خارجه و هسته ای، قرار بود معیشت مردم تغییر کند، افزود: متاسفانه بعد از دو سال وعده مذاکره و گفتگوهای طرفین و دو سال اجرای برجام و دو سال انتظار برای به ثمر رسیدن برجام، نه تنها چرخ سانتریفوژ نچرخید، بلکه در عمل با خروج آمریکا از برجام در بهار ۹۷ و اجرایی شدن آن در پاییز ۹۷، رفته رفته مشکلات اقتصادی مردم بیشتر شد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: واقعیت این است که گفتمان مذاکره برای حل مسائل اقتصادی مردم شکست خود را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اثبات کرد و اغلب مردم معتقدند که مشکلات اقتصادی را باید در داخل حل کرد.

وی افزود: بعد از خروج آمریکا گفتمانی که در کشور شکل کشور گرفت و گفتمان غالب رفته رفته گفتمان مقاومت شد تا با اقتصاد مقاومتی سعی کنیم بنیان های اقتصادی کشور را تقویت  و در مقابل تحریم ها ایستادگی کنیم.

طغیانی با بیان اینکه در گفتمان مذاکره، متاسفانه دولت از سال ۹۲ تا ۹۷ عملا زمانی را که در اختیار داشت، از دست داد، اظهار کرد: به عنوان مثال دولت پنج سال فرصت داشت در حوزه تولید نهاده ها  مشکلات اقتصادی و نیازهای کشور را برطرف کند که نه تنها کار جدی صورت نگرفت، بلکه نتیجه وابستگی به واردات نهاده های دامی بیشتر شد و عملا ۹ دهم ذرت، نیمی از جو و بخش اعظمی از کنجاله سویا را وارد می کنیم و متاسفانه برای جایگزینی آنها اقدامی نشد و نتیجه این شد از سال ۹۷ که رفته رفته مشکلات ارزی کشور هویدا شد، شرایط اقتصادی تغییر کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی سال های ۹۷ و ۹۸ منابع ارزی به اشتباه با ارز ۴۲۰۰ تومان خرج شد و به نوعی به هدر رفت، افزود: متاسفانه از نیمه سال ۹۸ به بعد و با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها و قیمت پایین نفت، نه ذخایر قبلی را داشتیم و نه صادرات غیرنفتی به اقتصاد کشور کمک کرد و در ۶ ماهه اول سال ۹۹ طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس نزدیک ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور کاهش یافت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی کشور با ابراز این عقیده که ورود به گفتمان مقاومت دیر اتفاق افتاد و عملا فرصت هایی از دست رفته بود، توضیح داد: با تلاش همتی رئیس کل بانک مرکزی تلاش شد منابع ارزی و مصارف ارزی شفاف شود، موضوعی که در دوره قبل عملا بی معنا بود.

طغیانی با بیان اینکه بعد از انتخابات آمریکا فضای جدیدی آغاز شده و نغمه هایی در فضای اقتصادی کشور می شنویم که دوباره به سراغ مذاکره برویم و مشکلات اقتصادی خود را از این طریق حل کنیم، تصریح کرد: زمانی به دنبال رفع تحریم ها بودیم که به نتیجه نرسید، بنابراین گفتمان مقاومت را در دستور کار قرار دهیم، اما متاسفانه برخی سوء مدیریت ها کار را به جایی رسانده که هر روز درگیر مسائل روزمره همچون ارز، مرغ و … می شویم که حل این مسائل علاوه بر قانون گذاری، نیازمند نظارت است.

وی با تأکید بر اینکه جای فضای گفتمان مقاومت در اقتصاد خالی است، تصریح کرد: امروز نبود نظارت در اقتصاد کشور دیده می شود و با توجه به اینکه سال آخر فعالیت دولت است، دیگر مجلس امکان استیضاح ندارد و تنها به سوال  پرسیدن بسنده می کند.

طغیانی در ادامه تاکید کرد: برای بهبود شرایط فعلی، دولت آینده باید نسبت به اصلاح جدی نظام بانکی کشور اقدام کند، چراکه نظام بانکی فعلی مناسب برای رشد و پیشرفت کشور نیست و برای رفع تلاطمات موجود همچون مقابله با تحریم ها آمادگی ندارد.

وی با اشاره به معضل افزایش نقدینگی در کشور، گفت: حجم بالای نقدینگی کشور مربوط به بانک ها به ویژه بانک های خصوصی است که نزدیک ۵۰ تا ۶۰ درصد نقدینگی کشور مربوط به آنهاست که متاسفانه تابع بخشنامههای بانک مرکزی نیستند.

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، البته مجلس بحث تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی را به جد دنبال می کند، اما در مجموع نیازمند اصلاح نظام بانکداری و همچنین مالیاتی کشور هستیم.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.