stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 197036
  • 06 آذر 1399 - 10:59
0
به ابتکار مدیر عامل آب منطقه ای هرمزگان

تولید آبزیان پرورشی در آب‌های داخلی

تولید آبزیان پرورشی در آب‌های داخلی
هرمزگان/ قلم-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، با اشاره به طرح تولید آبزیان پرورشی در آب‌های داخلی، گفت: این طرح که در دو فاز اجرا می‌شود؛ باعث افزایش بهره‌وری مصرف آب و اشتغالزایی پایدار در منطقه می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

هوشنگ ملایی در جلسه بررسی طرح «تولید آبزیان پرورشی در آب‌های داخلی» که با حضور هیاتی از اداره کل شیلات و سازمان حفاظت محیط زیست استان هرمزگان که در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: پس از مشورت‌های انجام شده با استاندار محترم هرمزگان طرحی تحت عنوان «تولید آبزیان پرورشی در آب‌های داخلی» ارائه شد.

وی با اشاره به اهداف این طرح، عنوان کرد: این طرح در قالب اقتصاد مقاومتی ارائه شده است؛ که تحقق آن، افزایش اشتغال، درآمد کشاورزان، تامین غذای مردم و افزایش بهره‌وری در مصرف آب را در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به واردات سالانه آبزیان به ایران، ابراز داشت: با انجام چنین طرحی گامی بزرگ برای کاهش واردات و افزایش صادرات که یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است، برداشته می‌شود.

ملایی تشریح کرد: بر اساس طرح «تولید آبزیان پرورشی در آب‌‌های داخلی»، کشاورزان پس از استحصال آب از چاه‌ها خود و پیش از ورود به مزرعه آن را در یک استخر ذخیره می‌کنند. ذخیره آب در استخر زمینه پرورش آبزیان مختلف را فراهم می‌کند که مشخص شدن نوع آبزی، نیازمند نظر تخصصی اداره کل شیلات و سازمان محیط زیست است.

وی با بیان اینکه در مجموع حدود ۲۰ هزار حلقه چاه در هرمزگان وجود دارد، خاطرنشان کرد: هشت هزار حلقه چاه برای آبیاری باغات استفاده می‌شود؛ به همین جهت در تمام طول سال، از آب چاه استفاده می‌کنند.

ملایی استفاده دو منظوره از استخرهای موجود کشاورزان را از دیگر مزایای این طرح دانست و گفت: اجرای این طرح افزایش تنوع محصولات دریایی را نیز در پی خواهد داشت.

وی با ذکر این نکته که شهرستان جاسک پتانسیل مناسبی برای توسعه پرورش آبزیان دارد، اظهار کرد: آب سد جگین پس از طی بیش از ۷۰ کیلومتر به بند انحرافی می‌رسد. آب از طریق مخزن‌های بند انحرافی به اراضی کشاورزی انتقال داده می‌شود که می‌توان پیش از این که آب وارد کانال‌های انتقال شود، پرورش ماهی در استخرها را در دستور کار قرار داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اذعان کرد: چشمه‌های آبگرم و رودخانه‌های لب شور، ظرفیت مناسبی در استان هرمزگان برای توسعه پروش آبزیان محسوب می‌شود؛ که باید با استاندارهای سازمان محیط زیست منطبق باشند.   

ملایی تشریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان کامل‌ترین نقشه GIS در حوزه آب را دارد که شامل تمام مشخصات چاه‌ها، رودخانه‌ها و … است. این نقشه می‌تواند کمک زیادی برای بررسی و معرفی فرصت‌های استان هرمزگان برای فعالیت در این حوزه کند.  

وی با ذکر این نکته که این طرح در دو فاز اجرا می‌شود، بیان داشت: کمیته‌ای برای بررسی طرح‌های آبزی‌پروری در مجموعه آب منطقه‌ای هرمزگان وجود دارد که می‌‌توان در فاز اول برای اجرای این طرح در چاه‌های مزارع استان هرمزگان اقدام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ابراز داشت: برای تحقق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سازمان‌ها و ادارات مرتبط دیگر مانند اداره کل شیلات، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و جهادکشاورزی نیز برای بررسی کارشناسانه طرح به این کمیته افزوده می‌شوند.

ملایی در پایان گفت: در این کارگروه بر اساس مشخصات کیفی چاه‌ها، نوع آبزی پرورشی و مسائل زیست محیطی طرح‌های قابل اجرا، تیپ‌بندی می‌شوند؛ چراکه باعث کاهش برخی هزینه‌های متقاضی می‌شود.

انتهای پیام/

 

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.