stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 196895
  • 05 آذر 1399 - 18:13
0

خارطوم خطاب به تل‌آویو: برای محاصره مقاومت آماده هستیم

خارطوم خطاب به تل‌آویو: برای محاصره مقاومت آماده هستیم

طبق معمول هر بار که مساله عادی سازی با رژیم صهیونیستی مجدداً مطرح می‌شود، تمامی طرف‌های سودانی سریعاً روابطشان با این رژیم و آگاهی‌شان از این مساله را تکذیب می‌کنند. این در حالی است که طرف اسرائیلی تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر تکلیف این مساله را مشخص و با سودان روابط خود را عادی کند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از روزنامه الاخبار چاپ لبنان، در این راستا، در مسیر پیشبرد عادی سازی که در اکتبر گذشته آغاز شد، یک هیئت نظامی به ریاست رئیس واحد خاورمیانه و آفریقا در «شورای امنیت داخلی اسرائیل» دو روز گذشته به خارطوم رفت و هواپیمای این هیئت در باند فرودگاه نظامی واقع در کنار فرودگاه خارطوم به زمین نشست.

منابع آگاه تصریح کردند که فرماندهانی از ارتش و ستاد مشترک با این هیئت دیدار کرده و مذاکراتی چند ساعته داشتند.

منابع عنوان کردند که عبدالفتاح البرهان، رئیس «شورای حاکمیتی» و فرمانده کل نیروهای مسلح در بین کسانی نبود که این هیئت با آنها دیدار کردند.

اما در مقابل، منابع تاکید کردند که البرهان گزارشی را در مورد نتایج این سفر از فرماندهان ارتش دریافت کرد. همچنین، یک منبع نظامی به الاخبار گفت که برجسته‌ترین پرونده‌هایی که در میز مذاکرات مطرح شد، «همکاری نظامی برای مبارزه با تروریسم به صورت کلی و همکاری اطلاعاتی جهت جلوگیری از قاچاق سلاح به نوار غزه و در نتیجه تامین امنیت دروازه آفریقا به صورت ویژه بود».

این منبع توافق دو طرف در مورد پروتکل‌هایی که شامل آموزش ارتش سودان و مسلح کردن آن می‌شود، بعید ندانست.

از دولت سودان انتقادهایی به دلیل سیاستش در سانسور عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و اصرارش برای ناآگاهی کامل نسبت به گام‌های صورت گرفته در این خصوص مطرح می‌شود. آخرین این موارد، این بود که فیصل محمد صالح، سخنگوی اطلاع رسانی دولت سودان اعلام کرد که کابینه اطلاعی از سفر هیئت اسرائیلی به این کشور ندارد و هیچ هماهنگی با دولت از سوی هیچ طرف رسمی در مورد این سفر وجود نداشته است.

پیشتر رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل‌آویو روز دوشنبه هیئتی را به خارطوم فرستاد تا مقدمه‌ای برای سفر یک هیئت اسرائیلی گسترده‌تر باشد که قرار است طی هفته‌های آتی برای بررسی توافق‌های مشترک در زمینه‌های کشاورزی، اقتصاد و آبیاری وارد سودان شود.

سفر این هیئت رژیم صهیونیستی در حالی انجام می‌شود که صحنه سیاسی سودان شاهد وضعیتی از رکود است و انتظاری برای تشکیل مجدد دولت انتقالی در دو بخش آن یعنی کابینه و «شورای حاکمیتی» وجود دارد تا «توافق صلح جوبا» که بر اساس آن تعدادی از وزیران برکنار می‌شوند، اجرا شود تا افراد وابسته به جنبش‌های مسلح به دولت ملحق شوند و اینکه کرسی‌هایی به شورای حاکمیتی برای همین هدف افزوده شود.

در این راستا، ناظران این مساله را بعید نمی‌دانند که الحاق فرماندهان جنبش‌های مسلح در دولت انتقالی باعث شود که روند سازش به خاتمه خود برسد، چراکه تعدادی از افراد وابسته به آن جنبش‌ها از چند سال قبل از دارفور بعد از ناآرام شدن اوضاع در آنجا به اراضی اشغالی سفر کردند.

در همین حال، وضعیتی از احساس شکست در میان افکار عمومی سودان به دلیل شکست دولت مدنی در تحقق اهداف اعتراضات مردمی و حفظ دستاوردهای آن و نیز شرایط بد معیشتی شهروندان به دلیل گرانی کالاها و تورم و کم شدن کالاهای اساسی از جمله نان و سوخت حکم‌فرما است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.