stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 196777
  • 05 آذر 1399 - 15:03
1
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:

مسیر دانه‌های روغنی به نهاده‌های دامی ختم می‌شود / بیشترین سطح زیر کشت دانه روغنی گلرنگ را در شرق اصفهان

مسیر دانه‌های روغنی به نهاده‌های دامی ختم می‌شود / بیشترین سطح زیر کشت دانه روغنی گلرنگ را در شرق اصفهان
قلم/اصفهان_ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیشترین سطح زیر کشت دانه روغنی گلرنگ را در شرق اصفهان اعلام کرد و افزود: دانه‌های روغنی علاوه بر مصارف الیاف و روغن می‌توانند به عنوان نهاده‌های دام و طیور مورد استفاده قرار بگیرد.
قلم | qalamna.ir :

اصغر رستمی با اشاره به اینکه گیاهان روغنی یا دانه‌های روغنی اعم از کلزا، آفتابگردان روغنی، گلرنگ، بادام زمینی، سویا، منداب، پنبه با کاربرد تولید روغن کشت می‌شود، اظهار داشت: در استان اصفهان، با توجه به تنوع آب و هوایی گیاهان روغنی شامل پنبه، گلرنگ، کلزا، آفتابگردان و کنجد در سطوح مختلف کشت می‌شوند.

وی افزود: سطح کشت دانه‌های روغنی در استان اصفهان متفاوت است و در شرایط مطلوب آبی در سطح وسیع‌تری کشت می‌شوند.

وی با اشاره به تأثیر کم آبی بر کشت دانه‌های روغنی پنبه و آفتابگردان در استان اصفهان تصریح کرد: بیشترین میزان روغن در دانه‌های کلزا یافت می‌شود و بر این اساس در سال‌های اخیر وارد چرخه تولید دانه‌های روغنی کشور شده است.

اصفهان؛ خاستگاه دانه روغنی گلرنگ

وی با اشاره به خاستگاه دانه‌های روغنی گلرنگ در شرق اصفهان گفت: کشت محصول گلرنگ با سازگاری در شرایط اقلیمی اصفهان می‌تواند در تأمین نیاز کارخانه‌های تولید روغن مؤثر باشد.

وی کشت دانه روغنی «سویا» را در اصفهان منتفی دانست و بیان داشت: گیاه روغنی «سویا» در شرایط گرم و مرطوب رشد می‌کند که اقلیم آب و هوایی اصفهان برای رشد این گیاه مساعد نیست.

وی افزود: نیاز آبی، شرایط اقلیمی، درآمد اقتصادی حاصل از کشت دانه‌های روغنی و صنایع تبدیلی وابسته می‌تواند در توسعه کشت دانه‌های روغنی مؤثر واقع شود.

وی بیشترین کشت محصول پنبه در استان اصفهان را به مناطق شرق اصفهان محدود کرد و بیان داشت: در مناطق گرم استان اصفهان از جمله بخش جلگه، بن رود، آران و بیدگل، کاشان و در شهرستان‌های نائین، اردستان دانه روغنی پنبه با اولویت استفاده از الیاف و روغن کشت می‌شود.

وی بیشترین سطح زیر کشت دانه روغنی گلرنگ را در شرق اصفهان اعلام کرد و افزود: دانه‌های روغنی علاوه بر مصارف الیاف و روغن می‌توانند به عنوان نهاده‌های دام و طیور مورد استفاده قرار بگیرد و با توجه به نیاز استان به دانه‌های روغنی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی اصفهان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به نیاز نهاده‌های دامی و طیور، توسعه کاشت دانه‌های روغنی در کشور با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی مناسب، فراهم نمودن بذور پر پتانسیل و پر تولید، قیمت خرید تضمینی مناسب می‌تواند نقش بسیار مهمی در افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول داشته باشد، تا بتوان از دانه، روغن و هم از کنجاله‌ی تولیدی آن هم در استان اصفهان بهره مند شد.

هشتگ: , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.