stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 196684
  • 05 آذر 1399 - 13:31
0
استاندار گلستان:

واقعه ۵ آذر گرگان پس از واقعه ۱۷ شهریور خونین‌ترین جنایت رژیم شاهنشاهی علیه مردم بود

واقعه ۵ آذر گرگان پس از واقعه ۱۷ شهریور خونین‌ترین جنایت رژیم شاهنشاهی علیه مردم بود
به گواه تقویم انقلاب اسلامی حادثه پنج آذر گرگان پس از واقعه ۱۷ شهریور تهران خونین‌ترین جنایت رژیم شاهنشاهی علیه مردمی بود که استقلال و آزادی خود را فریاد زدند و حکومت پهلوی با گلوله‌باران کردن مردم موجب شهادت ۱۴ زن و مرد شریف گرگانی شد.
قلم | qalamna.ir :

وبگاه خبری قلم از گرگان، استاندار گلستان در پیامی پنج آذر، روز قیام مردم گرگان و روز بسیج مستضعفان را به تمامی مردم شریف این شهر و حماسه‌سازان واقعه تاریخی این روز در سال ۱۳۵۷ تبریک گفت و اظهار کرد: سربلندی امروز ایران اسلامی مرهون تلاش‌های بی‌دریغ مردان و زنانی که با بذل مال و جان خویش زمینه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را فراهم آورند.

متن کامل پیام هادی حق‌شناس استاندار گلستان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ گلستان سرشار از روزهای غرورآفرینی است که مردم غیرت‌مند این منطقه در برگ‌برگ تقویم به ثبت رسانده‌اند و سلحشوری خود را در دفاع از این آب و خاک همواره به اثبات رسانده‌اند.

به گواه تقویم انقلاب اسلامی حادثه پنج آذر گرگان پس از واقعه ۱۷ شهریور تهران خونین‌ترین جنایت رژیم شاهنشاهی علیه مردمی بود که استقلال و آزادی خود را فریاد زدند و حکومت پهلوی با گلوله‌باران کردن مردم موجب شهادت ۱۴ زن و مرد شریف گرگانی شد.

اهمیت این روز بگونه‌ای بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی پنج آذر را به نام روز «قیام مردم گرگان» نامگذاری کرد و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در خصوص این روز فرمودند؛ «همین مسئله پنجم آذر روز مهمّی در قضایای گرگان است، مردم در گرگان، قضایای حمله‌ به حرم امام رضا (ع) در مشهد را شنیدند و به طور خودجوش به حرکت درآمدند … »

بی‌تردید واقعه پنج آذر ۱۳۵۷ گرگان نقش تاثیرگذاری در تحولات انقلاب در منطقه شمال کشور داشته و دستاورد آن پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در  ۲۲ بهمن ماه موجب شادی و سرور مردم ایران شد.

اینجانب ضمن گرامیداشت شهادت ۱۴ زن و مرد شریف و سلحشور گرگانی سالروز پنج آذر و روز بسیج مستضعفان را به مردم غیور گرگان و استان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم با همراهی پایگاه‌های بسیج و پایگاه‌های سلامت در اجرای «طرح شهید سلیمانی» شاهد انقطاع هر چه زودتر زنجیره شیوع ویروس کرونا باشیم و روند توسعه استان را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

* همه چیز در خصوص قیام مردم گرگان در روز ۵ آذر ۱۳۵۷

گفتنی است در تاریخ ۲۹ آبان سال ۵۷، عمال رژیم شاهنشاهی در مشهد مقدس و حرم مطهر امام رضا (ع) با حمله‌ای مسلحانه دست به بی‌حرمتی و جسارت در حرم رضوی زدند و تعدادی از مردم را شهید و زخمی کردند.

به دنبال این جنایت حضرت امام خمینی (ره) طی پیامی که در تاریخ دوم آذر ماه آن سال صادر کردند، روز یکشنبه پنج آذر سال ۱۳۵۷ که مصادف با هفتمین روز واقعه مشهد بود را عزای عمومی اعلام کردند و از مردم خواستند تا با هر وسیله ممکن برای سقوط حکومت جبار شاهنشاهی قیام کنند.

پیام حضرت امام (ره) ظرف کمتر از ۴۸ ساعت از پاریس به گرگان رسید و شوری در بین مردم به وجود آورد، خبری دهان به دهان به گوش گلستانی‌ها در شهرها و روستاهای اطراف رسید که صبح روز پنج آذر در محل امامزاده عبدالله (ع) گرگان راهپیمایی اعتراض‌آمیزی انجام خواهد شد.

بالاخره روز پنج آذر ۵۷ فرا رسید. در این روز قشرهای مختلف مردم به میدان آمدند، رژیم فکر این را نمی‌کرد که جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر در امامزاده عبدالله (ع) گرگان جمع شوند.

ماموارن رژیم که سردرگم شده بودند، برای سرکوب کردن راهپیمایی مردم به سوی آنها چه در کوچه، خیابان، بیمارستان و داروخانه رگبار گشوند، در این روز ۱۴ نفر از مردم منطقه به شهادت رسیدند و ۱۵۰ نفر نیز مجروح شدند.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.