stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 196546
  • 05 آذر 1399 - 11:04
0

وقتی مرغ پنج نرخی می‌شود!

قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: در شرایطی که قیمت مرغ به شکل افسار گسیخته‌ای در بازار بالا رفته، قیمت آن نیز ۵ نرخی شده است و شاهد اعلام قیمت‌های متفاوتی برای این محصول توسط مسولان مختلف و واحد‌های صنفی هستیم.
با ایجاد تنش و افزایش قیمت بی سابقه در بازار مرغ، در روزهایی اخیر شاهد قیمت گذاری جدید و متفاوت در بازار این محصول هستیم که نشان از عمق ضعف مدیریتی است. در این گزاش به مرور این قیمت‌ها و چرایی آنها می‌پردازیم.

مرغ ۱۵۰۰۰ تومانی
مرغ ۱۵ هزار تومانی همان مرغ منجمد تنظیم بازاری است ؛این مرغ در برخی از فروشگاه های منتخب شرکت پشتیبانی امور دام، توزیع می شود.شرکت پستیبانی امور دام در زمانی که وضعیت تولید مرغ در کشور مناسب است، حجم مشخصی مرغ به عنوان ذخایر استراتژیک خریداری و با منجمد کردن ذخیره می کند تا در مناسبت های مختلف و برای تنظیم بازار توزیع کند.

مرغ ۱۸۵۰۰ تومانی
اخیرا شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به فروش مرغ گرم با قیمت ۱۸۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار می کند که حتی پایین تر از نرخ مصوب کارگروه تنظیم بازار است.این مرغ فعلا فقط در میادین میوه و تره بار توزیع می شود؛ مردم برای خرید آن صف هایی طولانی تشکیل می‌دهند و در نهایت به هر فردی بیشتر از سه عدد مرغ به این قیمت فروخته نمی‌شود. بر اساس اعلام صورت گرفته قرار است تعداد فروشگاه های عرضه این محصول افزایش یابد و توسط واحدهای صنفی سطح شهر نیز توزیع شود.برای اینکه مشخص شود چرا این قیمت مرغ حتی پایین تر از نرخ مصوب ۲۰۴۰۰ تومانی است باید اشاره کرد، مرغ هایی که با نهاده ( خوراک دام) صد درصد یارانه ای تولید شده است دولت خود آن را از مرغدار تحویل می گیرد و در شبکه یاد شده توزیع می کند.

مرغ ۲۰۴۰۰ تومانی
مرغ ۲۰۴۰۰ تومانی همان قیمت مصوب مرغ است که کارگره تنظیم بازار برای فروش مرغ در بازار توسط مرغ فروشی ها تعیین کرده است اما در حال حاضر این نرخ رعایت نمی شود.باید اشاره داشت که کارگروه تنظیم بازار این نرخ مرغ را بر اساس تامین ۴۰ درصد نهاده های مرغداران با قیمت مصوب تعیین کرده است؛ یعنی مرغداران ۴۰ درصد نهاده خود نظیر ذرت و کنجاله سویا را با قیمت دولتی دریافت می‌کنند و مابقی آن را مجبور به خرید از بازار آزاد هستند.

مرغ اتاق اصناف یا ۲۳ تا ۲۴ هزار تومانی
قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار تومانی قیمتی است که فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران برای مرغ گرم اعلام کرده و فروش بالاتر از این نرخ را تخلف دانسته است. این قیمت مرغ هم اینک در هیچ فروشگاهی برای عرضه وجود ندارد و برای خرید آن احتمالا باید به سراغ رئیس اتاق اصناف رفت!

مرغ بازار آزاد ۳۴.۵ تا ۴۰ هزار تومانی
مردم با این نرخ مرغ کاملا آشنا هستند زیرا بیشتر میزانی که در بازار عرضه می شود به همین نرخ است. شهروندان برای اینکه بتوانند به اندازه مورد نیاز و بدون دغدغه صف ایستادان و کرونا را به جان خریدن مرغ از مغازه های سرکوچه خود تهیه کنند مجبور به پرداخت نرخ هایی ۳۴ تا ۴۰ هزار تومانی هستند.وضعیت قیمت گذاری های مرغ هرچند طنز و کمدی به نظر می رسد اما عین واقعیت است زیرا در شرایطی که مردم برای مقابله با تهدید کرونا باید درخانه بمانند، برای خرید این محصول در صف هایی طویل می ایستند که در آن فاصله گذاری اجتماعی رنگ می بازد و بیشتر شبیه یک تراژدی است.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.